TR EN

MANAGEMENT AND ORGANIZATION PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
ISL211 MANAGEMENT AND ORGANIZATION 3 3 3 6

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : , TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA:
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Dersin amacı, yönetim teorilerinin tarihsel süreçlerini gözlemlemek, yönetimin temel fonksiyonlarını açıklamak ve işletmelerin organizasyon yapılarını analiz etme konusunda öğrenciyi yetkin kılmaktır.
Contents of the Course Unit: Yönetimle ilgili temel kavramlar, yönetim düşüncesinin gelişimi, yönetim fonksiyonları, örgüt yapıları, örgütlerde motivasyon, örgütlerde liderlik, örgütlerde çatışma ve kriz yönetimi, örgüt geliştirme süreci ve öğrenen örgütler

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Yönetim fonksiyonlarını tartışır.(Bloom'2 Evaluating)
Yönetim düşüncesinin tarihsel gelişimini açıklar.(Bloom'5 Understanding)
Motivasyon ve liderlik teorilerini özetler.(Bloom'5 Understanding)
Yapılarına göre örgüt türlerini ayırt eder.(Bloom'3 Analyzing)
Resmi organizasyonları yönetme prensiplerini organize eder.(Bloom'3 Analyzing)
İşletme bilimiyle ilgili düşüncelerini sözlü, yazılı ve teknolojik iletişim araçlarıyla etkin bir şekilde sunar.(Bloom'4 Applying)

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Ders kitabının ilgili kısımlarının okunması Yönetimle ilgili temel kavramlar Ders anlatım ve tartışma
2 Ders kitabının ilgili kısımlarının okunması Yönetim Düşüncesinin Gelişimi - Klasik Yönetim Düşüncesi Ders anlatım ve tartışma
3 Ders kitabının ilgili kısımlarının okunması Yönetim Düşüncesinin Gelişimi- Neo-Klasik Yönetim Düşüncesi Ders anlatım ve tartışma
4 Ders kitabının ilgili kısımlarının okunması Yönetim Düşüncesinin Gelişimi - Modern Yönetim Düşüncesi Ders anlatım ve tartışma
5 Ders kitabının ilgili kısımlarının okunması Yönetim fonksiyonu olarak planlama Ders anlatım ve tartışma
6 Ders kitabının ilgili kısımlarının okunması Yönetim fonksiyonu olarak örgütleme Ders anlatım ve tartışma
7 Ders kitabının ilgili kısımlarının okunması Yönetim fonksiyonu olarak yöneltme Ders anlatım ve tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Ders kitabının ilgili kısımlarının okunması Yönetim fonksiyonu olarak koordinasyon Ders anlatım ve tartışma
10 Ders kitabının ilgili kısımlarının okunması Yönetim fonksiyonu olarak kontrol (denetim) Ders anlatım ve tartışma
11 Ders kitabının ilgili kısımlarının okunması Örgüt yapıları; mekanik, organik ve matriks örgütler Ders anlatım ve tartışma
12 Ders kitabının ilgili kısımlarının okunması Örgütlerde motivasyon Ders anlatım ve tartışma
13 Ders kitabının ilgili kısımlarının okunması Örgütlerde liderlik Ders anlatım ve tartışma
14 Ders kitabının ilgili kısımlarının okunması Örgütlerde çatışma ve kriz yönetimi Ders anlatım ve tartışma
15 Ders kitabının ilgili kısımlarının okunması Örgüt geliştirme süreci ve öğrenen örgütler Ders anlatım ve tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Koçel, T., (2003). İşletme Yöneticiliği. Beta Basım Yayın.
Şimşek, M. Ş., & Çelik, A. (2015). Yönetim ve organizasyon. Eğitim Kitabevi.
Kast, F. E., & Rosenzweig, J. E. (1974). Organization and management: A systems approach. McGraw-Hill.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Define the theories, concepts and principles of the basic and sub-fields of international business and trade. (Bloom 1)
4
2
Explain business and trade functions and processes based on current scientific sources (Bloom 2).
5

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Relate internationally valid business and trade cases with the theories and concepts of other social sciences. (Bloom 2)
3

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Explain the current events and facts in his / her field analytically and systematically based on advanced knowledge and skills he / she has. (Bloom 2)
5

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Use the theoretical and factual knowledge in business and trade for occupational practices. (Bloom 3)
5
2
Solve individual and organizational problems in business life. (Bloom 3)
5
3
Use computer programs (SPSS, R, Excel, Stata) efficiently against the complex business problems. (Bloom 3)
0

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Organize the activities for organizational goals and purposes independently. (Bloom 3)
5

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Criticize advanced knowledge and skills in the field with a critical approach. (Bloom 4)
3
2
Develop the existing knowledge and skills with a critical point of view under the impact of scientific, technological and current developments. (Bloom 3)
3

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Express his/her knowledge, thoughts and solutions on international business and trade to related stakeholders in written and verbal ways. (Bloom 1)
4

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Designs the research process in the field of business. (design) (Bloom 6)
4
2
Conducts operations by considering the ethical values in business activities. (apply) (Bloom’s 3)
4
3
Relate the concepts of social rights, occupational safety, employee health, quality management and sustainability with the cases in business life. (Bloom 2)
3

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 3 42
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 14 1 14
Ödev 14 2 28
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 10 10
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 10 10
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 60 0 148
Total Workload of the Course Unit 148
Workload (h) / 25.5 5,8
ECTS Credits allocated for the Course Unit 6,0