Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
UIT311 | APPLIED RESEARCH METHODS AND TECHNIQUES | 5 | 3 | 3 | 8 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | , TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA: |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | |
Instructor(s) of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi ŞEYMA BOZKURT UZAN |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu ders öğrencilerin, bilimsel araştırma yöntem ve teknikleri arasındaki ilişkileri anlayarak işletme çalışmalarında uygulama becerisi kazandırmayı amaçlamaktadır. Dersin sonunda, öğrenci araştırma metodlarını anlayabilecek ve işletme problemlerine uygulayabilecektir. |
Contents of the Course Unit: | Dersin içeriği, bilimsel araştırmanın temelleri, konu seçimi, hipotez geliştirme, anket uygulama, araştırma teknikleri, very yönetimi, veri analizi, nicel araştırma metodları konularından oluşmaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
İşletmelerin karşılaştıkları problemlerin çözümünde kullanabilecekleri araştırma yöntemlerini listeler (List) (Bloom 1) |
Uluslararası işletmecilik ve ticaret için bilimsel araştırmanın aşamalarını gösterir. (Illustrate) (Blooms 2). |
Uygulamalı araştırmanın sonuçların iş yaşamı ile ilişkilendirerek yorumlar (Interpret) (Bloom 2) |
Bilimsel araştırmada kullanılan değişkenlerin etkilerini analiz eder (Analyze) (Bloom 3). |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Okuma ve Literatür Taraması | Bilimsel araştırmaya giriş. | Anlatım, Tartışma |
2 | Okuma ve Literatür Taraması | Konu seçimi, araştırmanın limitlerinin belirlenmesi | Anlatım, Tartışma |
3 | Okuma ve Literatür Taraması | Kaynak tarama, hipotez ve strateji geliştirme. Araştırma stratejilerinin belirlenmisi | Anlatım, Tartışma |
4 | Okuma ve Literatür Taraması | Araştırma evreni ve örneklem, örneklem çevresi, örneklem yöntemi | Anlatım, Tartışma |
5 | Okuma ve Literatür Taraması | Veri, veri kaynakları, birincil ve ikincil kaynaklar | Anlatım, Tartışma |
6 | Okuma ve Literatür Taraması | Anket, görüşme ve gözlem teknikleri | Anlatım, Tartışma |
7 | Okuma ve Literatür Taraması | Nicel araştırma yöntemleri, Verinin analiz için hazırlanması | Anlatım, Tartışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Okuma ve Literatür Taraması | Ölçüm, ölçme hatası, veri hazırlama süreci | Anlatım, Tartışma |
10 | Okuma ve Literatür Taraması | Nitel Araştırma Yöntemleri, Nitel Araştırma Yöntemlerinin Temelleri | Anlatım, Tartışma |
11 | Okuma ve Literatür Taraması | Araştırma Raporunun hazırlanması | Anlatım, Tartışma |
12 | Durum Özeti | Araştırma raporunun şekli ve kapsamı, Rapor yazma kuralları | Anlatım, Tartışma |
13 | Durum Özeti | Araştırma Etiği, Bilim Etiği | Anlatım, Tartışma |
14 | Durum Özeti | Araştırma Etiği, Bilim Etiği | Anlatım, Tartışma |
15 | Okuma ve Literatür Taraması | Öğrenci Sunumları | Anlatım, Tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Kaya, Z. & Şahin, M. (2013), Uygulamalı Araştırma Yöntemleri ve Teknikleri, Konya: Eğitim Yayınevi |
Johnson, R. B. (2015) Araştırma Yöntemleri: Desen ve Analiz (Çev), Ankara: Anı Yayıncılık |
Gliner, J. A., Morgan, G.A., Routledge, N.L.L. (2016) Uygulamada Araştırma Yöntemleri (Çev.) Ankara: Nobel Yayıncılık. |
Jackson, S. (2015) Research Methods and Statistics 5e: A Critical Thinking Approach, Cengage: Wadsworth Press |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Define the theories, concepts and principles of the basic and sub-fields of international business and trade. (Bloom 1)
|
4 | |||||
2 |
Explain business and trade functions and processes based on current scientific sources (Bloom 2).
|
3 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Relate internationally valid business and trade cases with the theories and concepts of other social sciences. (Bloom 2)
|
3 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Explain the current events and facts in his / her field analytically and systematically based on advanced knowledge and skills he / she has. (Bloom 2)
|
3 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Use the theoretical and factual knowledge in business and trade for occupational practices. (Bloom 3)
|
3 | |||||
2 |
Solve individual and organizational problems in business life. (Bloom 3)
|
3 | |||||
3 |
Use computer programs (SPSS, R, Excel, Stata) efficiently against the complex business problems. (Bloom 3)
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Organize the activities for organizational goals and purposes independently. (Bloom 3)
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Criticize advanced knowledge and skills in the field with a critical approach. (Bloom 4)
|
3 | |||||
2 |
Develop the existing knowledge and skills with a critical point of view under the impact of scientific, technological and current developments. (Bloom 3)
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Express his/her knowledge, thoughts and solutions on international business and trade to related stakeholders in written and verbal ways. (Bloom 1)
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Designs the research process in the field of business. (design) (Bloom 6)
|
2 | |||||
2 |
Conducts operations by considering the ethical values in business activities. (apply) (Bloom’s 3)
|
4 | |||||
3 |
Relate the concepts of social rights, occupational safety, employee health, quality management and sustainability with the cases in business life. (Bloom 2)
|
1 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 3 | 39 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 7 | 10 | 70 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 6 | 8 | 48 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 42 | 0 | 201 |
Total Workload of the Course Unit | 201 | ||
Workload (h) / 25.5 | 7,9 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 8,0 |