Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
BUS221 |
ACADEMIC SUCCESS AND SOCIAL LIFE SKILLS |
3 |
2 |
2 |
4 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
İngilizce |
Level of the Course Unit : |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : |
Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
Dr.Öğr.Üyesi MEHMET SAYA |
Instructor(s) of the Course Unit |
|
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
Bu dersin amacı; Öğrencilerin hem üniversite hayatında akademik başarılarını arttırmak hem de sonrasında sosyal hayata uyum sağlamak için ihtiyaç duyacakları sosyal yaşam becerileri, karşılaşabilecekleri olası sorunları çözmek için; Öğrenciye örnekler vererek yorumlayabilmesini, içinde bulunduğu sosyal etkileşim ağında kullanarak değerlendirebilmesini ve sorunları çözecek şekilde yeniden düzenleyebilmesini sağlayacak bilgi ve becerileri kazandırmaktır. |
Contents of the Course Unit: |
Bu dersin içeriği; Akademik başarı ve sosyal yaşam becerileri kapsamındaki temel kavramlar, sürdürülebilir sosyal etkileşim için gerekli iletişim becerileri, iletişim sorunları ve bu sorunlarla baş etme yöntemleri, stres yönetimi, çatışma yönetimi, kariyer planlaması, zaman yönetimi, konuların gerektirdiği teorik uygulamalar ve sunum hazırlama teknikleri anlatılmıştır. . |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
Sosyal yaşam becerilerine ilişkin kavramları tanımlar. |
Öğrenmeyi öğrenerek merak ettiklerini keşfeder. |
İletişim kavramını ve iletişim becerilerini tanımlar. |
Etkili problem çözme becerisi gösterir. |
Kariyer hedefi için yol haritasını belirler. |
Etik değerlere uygun kararlar alır. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
Literatür Tarama |
Giriş: Ders İçeriği ve Yönelim |
anlatım |
2 |
Literatür Tarama |
Değerler Eğitimi I: Etik, Kurumsallık ve Aidiyet |
anlatım |
3 |
Literatür Tarama |
Değerler Eğitimi II: Bilim, Bilim Etiği ve Akademik Yaşam |
anlatım |
4 |
Literatür Tarama |
Değerler Eğitimi III: Ahlak, Kendini Tanıma ve Kişisel Hedefler |
anlatım |
5 |
Literatür Tarama |
Zaman Yönetimi ve Kişisel Organizasyon |
anlatım |
6 |
Literatür Tarama |
Kişisel Verimlilik Teknikleri |
anlatım |
7 |
Literatür Tarama |
Kariyer Planlama ve Yönetimi |
anlatım |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Literatür Tarama |
İletişim I: İletişim ve Türleri |
anlatım |
10 |
Literatür Tarama |
İletişim II: İletişim Sorunları, Çatışma ve İletişim Becerileri |
anlatım |
11 |
Literatür Tarama |
İletişim III: Çeşitlilik, Çok Kültürlülük ve Kültürlerarası İletişim |
anlatım |
12 |
Literatür Tarama |
Stres Yönetimi: Stresi Tanımlama ve Stresle Başa Çıkma Yöntemleri |
anlatım |
13 |
Literatür Tarama |
Etkili Sunum Teknikleri I: Sunum Hazırlama |
anlatım |
14 |
Literatür Tarama |
Etkili Sunum Teknikleri II: Sunum Yönetimi |
anlatım |
15 |
Literatür Tarama |
Etkili Sunum Teknikleri III: Sunum Yönetimi |
anlatım |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
Tuncer, E., Özgen, M. I., Işık, R., Özbek, P., Kılıç, B. (2015). Üniversite ve Ötesi : Genç Yetişkinler İçin Hayat Becerileri. Koç Üniversitesi Yayınları |
Dinçer, M. K. (2012). İletişimin kalbi sözsüz iletişim becerileri. Nobel Akademi Yayıncılık. |
Stutman, R. K., Poole, M. S., Folger, J., (2013). Çatışma Yönetimi. Nobel Akademik Yayıncılık. |
Folger, J., Poole, M. S., & Stutman, R. K. (2017). Working through conflict: Strategies for relationships, groups, and organizations. Routledge. |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Examination Method |
Ara Sınav (Vize) |
1 |
50 |
|
|
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) |
1 |
50 |
|
|
TOPLAM |
2 |
100 |
|
|
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Define the basic concepts of economics, administrative and human sciences. (Bloom 1)
|
|
1 |
|
|
|
|
2 |
Evaluate the economic environment and overall sustainability of firms. (Bloom 4)
|
0 |
|
|
|
|
|
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Relate principles and concepts of economics and finance with other disciplines. (Bloom 4)
|
|
1 |
|
|
|
|
2 |
Define principles, concepts, methods and theories related with economics and finance. (Bloom 1)
|
0 |
|
|
|
|
|
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Interpret the charts and tables related to the field. (Bloom 2)
|
0 |
|
|
|
|
|
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Evaluate the theoretical models of economic policies which have direct or indirect effects by using the facts and dynamics of the economic system.(Bloom 4)
|
0 |
|
|
|
|
|
2 |
Analyze economic and financial reports. ((bloom 4)
|
0 |
|
|
|
|
|
3 |
Use basic mathematics, statistics and econometric methods and tools to solve economic and financial problems. (Bloom 3)
|
0 |
|
|
|
|
|
4 |
Interpret the operation of current economic, political and social events by using institutional information related with Economics and Finance.(Bloom 2)
|
0 |
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Organize economic and financial activities in humanitarian and social terms with adherence to ethics. (Bloom 4).
|
|
1 |
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Develop a critical perspective on national and international economic, political, social, financial and development problems. (bloom 6)
|
|
|
2 |
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Follow the agenda on economics, politics and social issues and improve himself/ herself. (bloom 6)
|
|
|
2 |
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Analyze current issues and problems by using the structure and properties of Macro and Microeconomics and variables. (Bloom 4)
|
0 |
|
|
|
|
|
2 |
Evaluate the effectiveness of the general economic system and public policies and their effects on markets and basic economic variables.(Bloom 4)
|
0 |
|
|
|
|
|
3 |
Analyze the cause and effect relationships between the relevant economic variables. (Bloom 4)
|
0 |
|
|
|
|
|
4 |
Evaluate the expected trends and portfolio analyzes in interest and exchange rates within the framework of the general financial system. (Bloom 4)
|
0 |
|
|
|
|
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
2 |
28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
10 |
1 |
10 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
1 |
7 |
7 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
1 |
7 |
7 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
28 |
0 |
54 |
|
Total Workload of the Course Unit |
54 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
2,1 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
2,0 |
|