TR EN

ACADEMIC SUCCESS AND SOCIAL LIFE SKILLS PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
BUS221 ACADEMIC SUCCESS AND SOCIAL LIFE SKILLS 3 2 2 4

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : İngilizce
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi MEHMET SAYA
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu dersin amacı; Öğrencilerin hem üniversite hayatında akademik başarılarını arttırmak hem de sonrasında sosyal hayata uyum sağlamak için ihtiyaç duyacakları sosyal yaşam becerileri, karşılaşabilecekleri olası sorunları çözmek için; Öğrenciye örnekler vererek yorumlayabilmesini, içinde bulunduğu sosyal etkileşim ağında kullanarak değerlendirebilmesini ve sorunları çözecek şekilde yeniden düzenleyebilmesini sağlayacak bilgi ve becerileri kazandırmaktır.
Contents of the Course Unit: Bu dersin içeriği; Akademik başarı ve sosyal yaşam becerileri kapsamındaki temel kavramlar, sürdürülebilir sosyal etkileşim için gerekli iletişim becerileri, iletişim sorunları ve bu sorunlarla baş etme yöntemleri, stres yönetimi, çatışma yönetimi, kariyer planlaması, zaman yönetimi, konuların gerektirdiği teorik uygulamalar ve sunum hazırlama teknikleri anlatılmıştır. .

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Sosyal yaşam becerilerine ilişkin kavramları tanımlar.
Öğrenmeyi öğrenerek merak ettiklerini keşfeder.
İletişim kavramını ve iletişim becerilerini tanımlar.
Etkili problem çözme becerisi gösterir.
Kariyer hedefi için yol haritasını belirler.
Etik değerlere uygun kararlar alır.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür Tarama Giriş: Ders İçeriği ve Yönelim anlatım
2 Literatür Tarama Değerler Eğitimi I: Etik, Kurumsallık ve Aidiyet anlatım
3 Literatür Tarama Değerler Eğitimi II: Bilim, Bilim Etiği ve Akademik Yaşam anlatım
4 Literatür Tarama Değerler Eğitimi III: Ahlak, Kendini Tanıma ve Kişisel Hedefler anlatım
5 Literatür Tarama Zaman Yönetimi ve Kişisel Organizasyon anlatım
6 Literatür Tarama Kişisel Verimlilik Teknikleri anlatım
7 Literatür Tarama Kariyer Planlama ve Yönetimi anlatım
8 - ARA SINAV -
9 Literatür Tarama İletişim I: İletişim ve Türleri anlatım
10 Literatür Tarama İletişim II: İletişim Sorunları, Çatışma ve İletişim Becerileri anlatım
11 Literatür Tarama İletişim III: Çeşitlilik, Çok Kültürlülük ve Kültürlerarası İletişim anlatım
12 Literatür Tarama Stres Yönetimi: Stresi Tanımlama ve Stresle Başa Çıkma Yöntemleri anlatım
13 Literatür Tarama Etkili Sunum Teknikleri I: Sunum Hazırlama anlatım
14 Literatür Tarama Etkili Sunum Teknikleri II: Sunum Yönetimi anlatım
15 Literatür Tarama Etkili Sunum Teknikleri III: Sunum Yönetimi anlatım
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Tuncer, E., Özgen, M. I., Işık, R., Özbek, P., Kılıç, B. (2015). Üniversite ve Ötesi : Genç Yetişkinler İçin Hayat Becerileri. Koç Üniversitesi Yayınları
Dinçer, M. K. (2012). İletişimin kalbi sözsüz iletişim becerileri. Nobel Akademi Yayıncılık.
Stutman, R. K., Poole, M. S., Folger, J., (2013). Çatışma Yönetimi. Nobel Akademik Yayıncılık.
Folger, J., Poole, M. S., & Stutman, R. K. (2017). Working through conflict: Strategies for relationships, groups, and organizations. Routledge.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description Examination Method
Ara Sınav (Vize) 1 50
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) 1 50
TOPLAM 2 100
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Define the basic concepts of economics, administrative and human sciences. (Bloom 1)
1
2
Evaluate the economic environment and overall sustainability of firms. (Bloom 4)
0

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Relate principles and concepts of economics and finance with other disciplines. (Bloom 4)
1
2
Define principles, concepts, methods and theories related with economics and finance. (Bloom 1)
0

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Interpret the charts and tables related to the field. (Bloom 2)
0

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Evaluate the theoretical models of economic policies which have direct or indirect effects by using the facts and dynamics of the economic system.(Bloom 4)
0
2
Analyze economic and financial reports. ((bloom 4)
0
3
Use basic mathematics, statistics and econometric methods and tools to solve economic and financial problems. (Bloom 3)
0
4
Interpret the operation of current economic, political and social events by using institutional information related with Economics and Finance.(Bloom 2)
0

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Organize economic and financial activities in humanitarian and social terms with adherence to ethics. (Bloom 4).
1

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Develop a critical perspective on national and international economic, political, social, financial and development problems. (bloom 6)
2

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Follow the agenda on economics, politics and social issues and improve himself/ herself. (bloom 6)
2

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Analyze current issues and problems by using the structure and properties of Macro and Microeconomics and variables. (Bloom 4)
0
2
Evaluate the effectiveness of the general economic system and public policies and their effects on markets and basic economic variables.(Bloom 4)
0
3
Analyze the cause and effect relationships between the relevant economic variables. (Bloom 4)
0
4
Evaluate the expected trends and portfolio analyzes in interest and exchange rates within the framework of the general financial system. (Bloom 4)
0

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 10 1 10
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 7 7
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 7 7
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 28 0 54
Total Workload of the Course Unit 54
Workload (h) / 25.5 2,1
ECTS Credits allocated for the Course Unit 2,0