Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
RTI205 | COMMUNICATION THEORIES | 3 | 3 | 3 | 6 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | , TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA: |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu dersin amacı iletişim alanındaki temel kuramları ve kuramcıları incelemek; hem ana akım hem de eleştirel iletişim kuramlarının okumasını öğrenciye kazandırmaktır. |
Contents of the Course Unit: | İletişim, medya, kitle iletişim araçları, iletişim kuramları, iletişim çalışmaları ve medya çalışmaları kavramlarının değerlendirilmesi ve iletişim kuramlarına ilişkin yapılan dönemleştirme ve sınıflandırmalar, kitle toplumu ve kitle kültürü yaklaşımından medyaya/kitle iletişim araçlarına bakış, güçlü etki yaklaşımı ve şırınga/hipodermik iğne modeli (Harold Lasswell); psikoloji ve sosyal psikolojiye dayalı iletişim araştırmaları, uyutucu etki ve eşik bekçisi kavramları, sınırlı etki yaklaşımı, iletişimin iki aşamalı akışı kuramı ve kanaat önderi kavramı (Paul Lazarsfeld); kullanımlar ve doyumlar kuramı (Jay Blumler, Herta Herzog, Elihu Katz, Denis McQuail, Chicago Okulu’nun iletişim ve medya araştırmalar, Matematiksel iletişim kuramı (Claude Elwood Shannon ve Warren Weaver, Ekme/yetiştirme tezi ve kültürel göstergeler projesi (George Gerbner, Michael J. Morgan ve Nancy Signorielli), Gündem koyma/belirleme kuramı (Maxwell McCombs ve Donald Shaw); suskunluk sarmalı kuramı (Elisabeth Noelle-Neumann), “imparatorluk ve iletişim araçları”, “araç mesajdır” ve “küresel köy” tezleri (Harold Innis ve Marshall McLuhan), Yeniliklerin yayılımı kuramı (Everett Rogers); modernleşme kuramı açısından medya (Daniel Lerner, Wilbur Schramm, Lucian Pye, Modernleşme kuramına yönelik eleştiriler, “kültürel emperyalizm”, “medya emperyalizmi” tezleri ve uluslararası iletişimin ekonomi politiği (Herbert Schiller ve Armand Mattelart); propaganda modeli (Noam Chomsky ve Edward Herman), Tekelleşme, İletişimin Ekonomi Politiği ve güncel olaylar ekseninde ölçme değerlendirme amaçlı tartışma, sorgulama bu dersin içeriğini oluşturmaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
İletişim, medya, kitle iletişim araçları, iletişim kuramları, iletişim çalışmaları ve medya çalışmaları kavramlarını tanımlar. |
Kitle toplumu ve kitle kültürü yaklaşımının medya kavrayışını açıklar. |
Psikoloji ve sosyal psikolojiye dayalı iletişim araştırmalarını, uyutucu etki ve eşik bekçisi kavramını açıklar. |
Ana akım ve eleştirel kuramları açıklar. |
Modernleşme kuramına yönelik eleştirileri, “kültürel emperyalizm” ve “medya emperyalizmi” tezlerini açıklar. |
Matematiksel iletişim kuramının temel savlarını ve temsilcilerini ayırt eder. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Giriş, ders içeriğinin ve haftalık konuların tanıtımı | Anlatım, Soru-cevap yöntemi |
2 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Toplumbilimin temelini atanlar (Thomas Hobbes, Spinoza, Leipniz, Smith, Montesquieu, Saint Simon); 19. Ve 20. Yüzyılda Toplumbilim | Anlatım, Soru-cevap yöntemi |
3 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Toplumbilimde disiplinlerarasılık; İletişim Biliminde Temel Yaklaşımlar (Pozitif, Yorumsal ve Eleştirel Gerçekçi Yaklaşım) | Anlatım, Soru-cevap yöntemi |
4 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | İdeolojik Temellere Göre Kuramlar: Tutucu ve Değişimci Paradigmalar | Anlatım, Soru-cevap yöntemi |
5 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Ana Akım İletişim Araştırmaları ve İdeoloji | Anlatım, Soru-cevap yöntemi |
6 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Değişimci İletişim Araştırmaları ve İdeoloji | Anlatım, Soru-cevap yöntemi |
7 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Anaakım İletişim Kuramlarında Çizgisel Yaklaşımlar: Laswell Modeli, Enformasyon Kuramı ve Shannon Weaver Modeli | Anlatım, Soru-cevap yöntemi |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Anaakım İletişim Kuramlarında Sosyo-psikolojik Yaklaşımlar | Anlatım, Soru-cevap yöntemi |
10 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Anaakım İletişim Kuramlarında Toplumsal Yaklaşımlar | Anlatım, Soru-cevap yöntemi |
11 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Tutarlılık ve Uyum Kuramları: Heider’ın Denge Kuramı, ABX Nesnel Denge Kuramı, Westley ve Maclean Modeli, Bilişsel Uyumsuzluk Kuramı | Anlatım, Soru-cevap yöntemi |
12 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Sihirli Mermi Kuramı, Kullanışlar ve Doyumlar Kuramı, Etkin ve Edilgen İzleyici Kuramı, Gündem Belirleme Kuramı, Suskunluk Sarmalı Kuramı | Anlatım, Soru-cevap yöntemi |
13 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Eleştirel Kuramlar: Frankfurt Okulu 1., 2. Ve 3. Dönem | Anlatım, Soru-cevap yöntemi |
14 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Eleştirel Kuramlar: Frankfurt Okulu 4. Dönem, Antonio Gramsci ve Hegemonya, Althusser ve Devletin İdeolojik Aygıtları | Anlatım, Soru-cevap yöntemi |
15 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Göstergebilim ve Dilbilimsel Yaklaşımlar | Anlatım, Soru-cevap yöntemi |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Mattelart, A. ve Mattelart, M. (2017). İletişim Kuramları Tarihi, iletişim yayıncılık |
Yaylagül, L. (2017), Kitle İletişim Kuramları, Dipnot Yayınevi |
Güngör, N. (2016). İletişim: Kuramlar-Yaklaşımlar, Siyasal Kitabevi |
Erdoğan, İ. ve Korkmaz A. (2002). Öteki Kuram, Erk Yayınları |
Tekinalp, Ş. ve Uzun, R. (2019). İletişim Araştırmaları ve Kuramları, Beta Yayınevi |
ASSESSMENT |
||||
---|---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description | Examination Method |
Ara Sınav (Vize) | 1 | 50 | ||
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) | 1 | 50 | ||
TOPLAM | 2 | 100 |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanında ileri düzeyde bilgilere sahiptir.
|
4 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Reklam Tasarımı ve İletişimi alanındaki temel bilgileri disiplinler arası çalışmalarda kullanır.
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
1-Alana ilişkin bilgileri çalışanlar ve ekip arkadaşlarına aktarabilme becerisine sahiptir.
|
3 | |||||
2 |
-Karar, uygulama ve davranışlarında alana ilişkin edindiği bilgileri kullanmak suretiyle verileri yorumlayabilme, analiz edebilme, sorunları tanımlayabilme ve çözüm önerileri getirebilme becerisine sahiptir
|
3 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Reklam kampanyası dahilinde iletişim programları yaratır
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alana ilişkin konularda araştırma ve çalışma yapar.
|
4 | |||||
2 |
Proje yürütücüsü ya da katılımcısı olarak proje hedeflerine uygun sorumluluk alır
|
5 | |||||
3 |
Örgüt/Kurum için amaç ve hedef belirler.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
-Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel olarak değerlendirir.
|
4 | |||||
2 |
Öğrenme gereksiniminin sürekliliğini kavradığını gösterir.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
-Alanı ile ilgili edindiği bilgi ve beceriler düzeyindeki düşüncelerini ve önerilerini ilgililere yazılı ve sözlü olarak aktarır.
|
3 | |||||
2 |
Mesleki alanda paydaşlarla etkili iletişim kurar.
|
3 | |||||
3 |
Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
|
4 | |||||
4 |
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Örgüt/Kurum, iş ve toplumsal etik değerlere uygun davranır.
|
5 | |||||
2 |
Örgütün/Kurumun paydaşlarıyla ilişkilerini analiz eder ve etkin biçimde yürütür.
|
5 | |||||
3 |
Yenilikleri teşvik edebilme becerisine sahiptir.
|
4 | |||||
4 |
Örgüte/kuruma ilişkin eleştirel düşünür.
|
4 | |||||
5 |
Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
|
3 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 12 | 4 | 48 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 12 | 4 | 48 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 7 | 7 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 42 | 0 | 152 |
Total Workload of the Course Unit | 152 | ||
Workload (h) / 25.5 | 6 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 6,0 |