Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
SBU450 | CURRENT ISSUES IN WORLD POLITICS | 8 | 3 | 3 | 8 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Prof.Dr. NEZİHA MUSAOĞLU |
Instructor(s) of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi HAYRİYE ASENA DEMİRER |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Ders, küreselleşmenin uluslararası sistemdeki etkilerini inceleyerek, uluslararası ilişkilerdeki küresel ölçekli güncel konuları tartışmayı amaçlamaktadır. |
Contents of the Course Unit: | IID Savaşı ve Soğuk Savaş sonrası gelişmeler, 11 Eylül olayları sonrası gelişmeler, Amerikan hegemonyasının durumu ve yeni yükselişe geçen güçler, bölgeselcilik, kimlik tartışmaları, fakirlik ve kalkınma ve çevre sorunları gibi küresel tartışmalar ele alınacaktır |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Amerikan hegemonyasının durumu ve yeni yükselişe geçen güçler, bölgeselcilik, kimlik tartışmaları, fakirlik ve kalkınma ve çevre sorunları gibi küresel tartışmaları ve bu tartışmalarda kullanılan temel kavramları hatırlayıp tanımlamak. |
Bu temel tartışmaları özetleyip yorumlamak. |
Bu temel tartışmalardaki farklı yaklaşımları özetleyip, bu konulara ilişkin gelişmeleri analiz ederek sebep sonuç ilişkisi kurmak. |
Bu tartışmalarda ortaya konan farklı yaklaşımların birbirlerine yönelik eleştirilerini özetlemek, analiz etmek ve yorumlamak |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | - | Giriş | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
2 | Heywood, Bölüm 1, 39-48 | Küresel Siyasetle Tanışma | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
3 | Heywood, Bölüm 2 | IID Savaşı Dönüşümler, Dekolonizasyon, Soğuk Savaş | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
4 | Heywood, Bölüm 9 | Yetenek olarak, İlişkisel, Yapısal Güç, İki kutupluluk, Soğuk Savaş sonrası: Nasıl bir Yeni Dünya Düzeni?, Amerikan hegemonyası, Amerikan Hegemonyası zayıflıyor mu? | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
5 | Heywood, Bölüm 9 | 11 Eylül ve Teröre Karşı Küresel Savaş, Amerikan Hegemonyasından Çok Kutupluluğa geçiş mi? Çin, Hindistan ve Rusya Federasyonunun Yükselişi | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
6 | Heywood, Bölüm 20 | Bölgeselcilik, konfederasyon-federasyon, ekonomik, güvenlik, siyasi bölgeselcilik, federalizm, işlevselcilik, yeni işlevselcilik | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
7 | Heywood, Bölüm 20 | Avrupa Bütünleşmesi | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Heywood Bölüm 8 | Kimlik ve Kültür, Modernleşmenin Batılı Modeli,Evrenselci Liberalizme Yönelik Eleştiriler, Siyahi Milliyetçilik, Medeniyetler Çatışması, Dinsel Uyanış | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
10 | Heywood Bölüm 8 | İslamcılık/İslamofobia, Batı'nın siyasi hakimiyetinin sorgulanması, Bandung Konferansi, bağlantısızlar Hareketi, Post-Sömürgecilik, Asya Değerleri | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
11 | Heywood Bölüm 15 | Fakirlik, Fakirliği tanımlamak, Aşırı Gelişmenin Sonuçları | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
12 | Heywood Bölüm 15 | Rostow ve Modernleşme, Alternatif Kalkınma Görüşleri, Küresel Eşitsizliği Anlamlandırma, Küreselleşme ve Eşitsizliği ilişkilendirenler, Yapısal Uyum Programları, Milenyum Gelişme Hedefleri | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
13 | Heywood Bölüm 16 | Küresel Çevre Sorunları, Radikal ve Reformcu Çevrecilik | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
14 | Heywood Bölüm 16 | İklim Değişikliği | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
15 | - | Genel Değerlendirme | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
-Küresel Siyaset, Andrew Heywood, Birinci Baskı 2013,Adres Yayınları, ISBN13: 978-975-250-032-7 |
-Uluslararası Güvenlik, Editörler Hasmet Çomak, Caner Sancaktar, Sertif Demir, İstanbul 2016, Beta yayınları, ISBN: 978-605-333-536-8. |
-Dünya Siyasetinde Doğu Asya, Editör: Dr İsmail Ermağan, Birinci baskı 2016, Nobel yay. ISBN: 978-605-320-398-8 |
-21. Yüzyılda Asya Pasifik, Editörler: Dr. Sanem Özer, Dr Senem Atvur, Dr Ramazan İzol, Birinci baskı 2017,Seçkin yay,ISBN 978-975-02-4571-8 |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Define the basic theoretical, political, economic and administrative theories used in the field of Political Science and International Relations.
|
4 | |||||
2 |
Explain the political history, political ideas, intellectual accumulation of understanding international relations and the way that the history of diplomacy has passed from past to present.
|
3 | |||||
3 |
List the norms of universal law and human rights, the principles of the modern legal system, the names of modern bureaucratic and administrative structures.
|
2 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Explain the Turkish state tradition, the influence of Islam, the accumulation of political thought and its historical background, and compare this accumulation with the current approaches.
|
4 | |||||
2 |
Evaluate the chronological development of relations between political and diplomatic developments and political / diplomatic facts / events / ideas / actors from past to present.
|
4 | |||||
3 |
Analyze the structure and functioning of actors, organizations and organizations that determine international relations.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
In the light of current theoretical debates, apply relevant concepts to current political and international developments.
|
5 | |||||
2 |
Evaluate the Turkish political tradition, developments with the Turkic community.
|
5 | |||||
3 |
Use information on the field when comparing the administrative structures of different countries and their diplomatic traditions.
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Formulate the current political developments, developments and arrangements in international relations in the historical and theoretical accumulation.
|
4 | |||||
2 |
Analyze the functioning of modern political regimes in the light of political and public bureaucratic structures, regulations and developments.
|
5 | |||||
3 |
Examine and analyze current political developments in the Balkans, the Middle East, Central Asia, North Africa and the Caucasus in terms of both Turkish political history and international relations discipline.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
To conduct a field-specific study individually and to complete it with discipline and responsibility.
|
5 | |||||
2 |
To assume duties and responsibilities in a team work as leader or team member and to fulfil them flawlessly.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Follow the political and administrative developments in the international political system and the bureaucratic organizations operating in this system.
|
4 | |||||
2 |
Examine the international problems and conflicts, and the problems in the field of administration and politics in detail.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Follow the current developments in the field of Political Science and International Relations and collaborate with leading names in the field.
|
4 | |||||
2 |
Examine and analyze academic resources and the written and oral studies on the political developments in the region and the world, especially in the Middle East.
|
5 | |||||
3 |
Debate in the field of political science and public administration with different target groups in multicultural environments.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
With the current historical and theoretical knowledge of the field, suggest sustainable, organizational and administrative arrangements aimed at meeting specific goals and solving certain problems.
|
4 | |||||
2 |
Using the theoretical, economic, political and managerial knowledge, and produce reports on current developments, conflicts and agreements in geography related to world politics and especially in the Middle East.
|
5 | |||||
3 |
Construct arguments on the current developments in Turkish politics in the light of the laws, regulations, and the important changes in the constitution and administrative law that determine Turkish political life and foreign relations.
|
4 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 12 | 2 | 24 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 1 | 20 | 20 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 14 | 3 | 42 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 12 | 2 | 24 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 25 | 25 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 24 | 24 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 57 | 0 | 203 |
Total Workload of the Course Unit | 203 | ||
Workload (h) / 25.5 | 8 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 8,0 |