Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
SBU108 | TURKISH CONSTITUTIONAL LAW | 2 | 3 | 3 | 7 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Prof.Dr. NEZİHA MUSAOĞLU |
Instructor(s) of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi EMRE GÜNDOĞDU |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Dersin amacı, anayasa hukukunun genel esasları çerçevesinde anayasa kavramı işlendikten sonra öğrencilerin, devlet kavramı ve devlet türleri, hükümet sistemleri ve demokrasi kavramlarını analiz etmesini sağlamaktır. Türk anayasa hukuku konu başlığı altında da Osmanlı anayasal gelişmeleri, Cumhuriyet dönemi anayasal gelişmeleri, 1982 Anayasasından doğan temel hak ve özgürlükler, bunların sınırlandırılması ve TC Devletinin temel organlarının özelliklerinin tanınarak öğrenci tarafından değerlendirilmesini sağlamaktır. |
Contents of the Course Unit: | Dersin içeriği, anayasacılık fikrinin doğuşu, gelişme süreci ve dünya üzerindeki başlıca devletlerin anayasal sistemlerinin yanı sıra Türkiye’deki anayasacılık hareketleri, geçmiş dönemlerde uygulanmış Türk anayasaları ile karşılaştırmalı olarak 1982 Türk anayasasının getirmiş olduğu yasal sistemi kapsamaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Anayasa hukukunun sistematiğini ve temel kavramları açıklar. |
Asli kurucu iktidar ve tali kurucu iktidar kavramlarını kullanarak anayasa yapım süreçlerini tarif eder. |
Farklı devlet biçimlerini eleştirel bir biçimde karşılaştırır. |
Farklı devlet biçimleri, hukuki yapılar ve rejimler arasındaki farkları hukuki kavramlarla çizer ve gösterir. |
Temel hak ve özgürlüklerin sistematik yapısı ile Türkiye Cumhuriyeti Anayasasının koruduğu temel hak ve özgürlükleri aktarır. |
Türkiye Cumhuriyeti’nin işleyişini sağlayan temel organları ve ilkeleri, güncel reformlar ve hukuki gelişmeler eşliğinde yorumlar.. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | - | Anayasa Kavramının Tanımı, Anayasa türleri | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
2 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Kemal Gözler Türk Anayasa Hukuku Dersleri | Osmanlı Dönemi Anayasal Gelişmeleri | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
3 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Kemal Gözler Türk Anayasa Hukuku Dersleri | Cumhuriyet Dönemi Anayasal Gelişmeleri | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
4 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Kemal Gözler Türk Anayasa Hukuku Dersleri | 1982 Anayasası'nın Başlıca Özellikleri ve Temel İlkeler (Cumhuriyetçilik İlkesi, Üniter Devlet İlkesi, İnsan Haklarına Saygılı Devlet İlkesi, Atatürk Milliyetçiliği'ne Bağlı Devlet İlkesi) | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
5 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Kemal Gözler Türk Anayasa Hukuku Dersleri | Demokratik Devlet İlkesi, Laik Devlet İlkesi, Sosyal Devlet İlkesi | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
6 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Kemal Gözler Türk Anayasa Hukuku Dersleri | Hukuk Devleti İlkesi, Toplumun Huzuru, Millî Dayanışma ve Adalet İlkeleri , Başlangıçta Belirtilen İlkelere Dayanma, Milli Egemenlik İlkesi | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
7 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Kemal Gözler Türk Anayasa Hukuku Dersleri | Anayasanın Bağlayıcılığı ve Üstünlüğü Devletin Resmi Dili, Bayrağı, Milli Marşı, Başkenti, Devletin Temel Amaç ve Görevleri, Değiştirilebilecek / Değiştirilemeyecek İlkeler | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Kemal Gözler Türk Anayasa Hukuku Dersleri | Temel Hak ve Hürriyetler | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
10 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Kemal Gözler Türk Anayasa Hukuku Dersleri | Temel Hak ve Hürriyetlerin Kullanılmasında Sistemler | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
11 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Kemal Gözler Türk Anayasa Hukuku Dersleri | Siyasi Partiler | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
12 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Kemal Gözler Türk Anayasa Hukuku Dersleri | TBMM Üyelerinin Seçimi | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
13 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Kemal Gözler Türk Anayasa Hukuku Dersleri | TBMM Üyelerinin Hukuki Statüsü | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
14 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Kemal Gözler Türk Anayasa Hukuku Dersleri | TBMM'nin İç Yapısı ve Çalışma Düzeni | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
15 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Kemal Gözler Türk Anayasa Hukuku Dersleri | Yasama Fonksiyonu, Yürütme Fonksiyonu ve Yargı Fonksiyonu | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Gözler, K. (2019), Türk Anayasa Hukuku Dersleri, Ekin Yayınevi. |
Gözler, K. (2019), Anayasa Hukukuna Giriş, Ekin Yayınevi. |
Türkiye Cumhuriyeti Anayasası |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Define the basic theoretical, political, economic and administrative theories used in the field of Political Science and International Relations.
|
3 | |||||
2 |
Explain the political history, political ideas, intellectual accumulation of understanding international relations and the way that the history of diplomacy has passed from past to present.
|
2 | |||||
3 |
List the norms of universal law and human rights, the principles of the modern legal system, the names of modern bureaucratic and administrative structures.
|
4 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Explain the Turkish state tradition, the influence of Islam, the accumulation of political thought and its historical background, and compare this accumulation with the current approaches.
|
3 | |||||
2 |
Evaluate the chronological development of relations between political and diplomatic developments and political / diplomatic facts / events / ideas / actors from past to present.
|
2 | |||||
3 |
Analyze the structure and functioning of actors, organizations and organizations that determine international relations.
|
2 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
In the light of current theoretical debates, apply relevant concepts to current political and international developments.
|
3 | |||||
2 |
Evaluate the Turkish political tradition, developments with the Turkic community.
|
1 | |||||
3 |
Use information on the field when comparing the administrative structures of different countries and their diplomatic traditions.
|
3 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Formulate the current political developments, developments and arrangements in international relations in the historical and theoretical accumulation.
|
2 | |||||
2 |
Analyze the functioning of modern political regimes in the light of political and public bureaucratic structures, regulations and developments.
|
5 | |||||
3 |
Examine and analyze current political developments in the Balkans, the Middle East, Central Asia, North Africa and the Caucasus in terms of both Turkish political history and international relations discipline.
|
1 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
To conduct a field-specific study individually and to complete it with discipline and responsibility.
|
1 | |||||
2 |
To assume duties and responsibilities in a team work as leader or team member and to fulfil them flawlessly.
|
1 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Follow the political and administrative developments in the international political system and the bureaucratic organizations operating in this system.
|
5 | |||||
2 |
Examine the international problems and conflicts, and the problems in the field of administration and politics in detail.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Follow the current developments in the field of Political Science and International Relations and collaborate with leading names in the field.
|
1 | |||||
2 |
Examine and analyze academic resources and the written and oral studies on the political developments in the region and the world, especially in the Middle East.
|
1 | |||||
3 |
Debate in the field of political science and public administration with different target groups in multicultural environments.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
With the current historical and theoretical knowledge of the field, suggest sustainable, organizational and administrative arrangements aimed at meeting specific goals and solving certain problems.
|
4 | |||||
2 |
Using the theoretical, economic, political and managerial knowledge, and produce reports on current developments, conflicts and agreements in geography related to world politics and especially in the Middle East.
|
1 | |||||
3 |
Construct arguments on the current developments in Turkish politics in the light of the laws, regulations, and the important changes in the constitution and administrative law that determine Turkish political life and foreign relations.
|
4 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 7 | 91 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 23 | 23 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 20 | 20 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 31 | 0 | 178 |
Total Workload of the Course Unit | 178 | ||
Workload (h) / 25.5 | 7 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 7,0 |