TR EN

TURKISH FOREIGN POLICY PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
SBU455 TURKISH FOREIGN POLICY 7 3 3 7

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Prof.Dr. NEZİHA MUSAOĞLU
Instructor(s) of the Course Unit Doç.Dr. EMİNE AKÇADAĞ ALAGÖZ
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Dersin amacı, Türkiye Cumhuriyeti’nin kuruluşundan itibaren izlediği dış politikayı bağımsız düşünceyi sağlamak için öğretmek ve öğrencilere dış politikayı eleştirel biçimde değerlendirme becerisi kazandırmaktır.
Contents of the Course Unit: Dersin içeriği, Türk dış politikasını etkileyen faktörler, karar alıcıların rolü, sistemsel etmenlerin Türk dış politikası üzerindeki etkisi, kronolojik çerçevede Orta Doğu, Avrupa, Asya, Balkanlar, Kafkaslar ile ilişkiler, uluslararası örgütlerle işbirliği konularını kapsamaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Türk dış politikasına yön vermiş fikir, düşünce, teori ve yaklaşımları doğru bir şekilde birbiriyle ilişkilendirir.
Türk dış politikasının oluşumuna etki eden faktörleri yorumlar.
Türk dış politikasında yaşanan değişimlerin gerekçelerini analiz eder.
Türk dış politikasının tarihsel gelişimi ve temel dinamiklerini günümüzde izlenen dış politikayla ilişkilendirir.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 - Derste işlenecek temel kavramlara, dersin amacı ve içeriğine ilişkin ön bilgi. Anlatım, soru-cevap yöntemi
2 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma: Faruk Sönmezoğlu, Uluslararası Politika ve Dış Politika Analizi, İstanbul, Der Yayınları, 2012, ss.345-439 Devletlerin dış politika amaçları ve stratejileri. Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi
3 Konuyla ilgili makale okuma: Haluk Özdemir, “Uluslararası İlişkilerde Güç: Çok Boyutlu Bir Değerlendirme”, Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 63-3, 2008, ss.113-144 Güç kavramı ve dış politika. Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi
4 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma: Faruk Sönmezoğlu, Uluslararası Politika ve Dış Politika Analizi, İstanbul, Der Yayınları, 2012, ss.439-498 Devletlerin dış politika araçları: Türkiye örneği. Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi
5 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma: Haydar Çakmak, Liderlerin Dış Politika Felsefesi ve Uygulamaları, Doğu Kitabevi, İstanbul, 2013. Karar alma yaklaşımı ve Türkiye örneği. Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi
6 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma: Baskın Oran, Türk Dış Politikası: Kurtuluş Savaşından Bugüne Olgular, Belgeler, Yorumlar, Cilt 1, İstanbul: İletişim Yayınları, 2002, s. 20-49. Türk Dış Politikasının kuramsal çerçevesi. Anlatım, grup çalışması ve tartışma yöntemi
7 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma: Baskın Oran, Türk Dış Politikası: Kurtuluş Savaşından Bugüne Olgular, Belgeler, Yorumlar, Cilt 1, İstanbul: İletişim Yayınları, 2002, s. 73-93. Türk Dış Politikasının oluşturulması. Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi
8 - ARA SINAV -
9 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma: Baskın Oran, Türk Dış Politikası: Kurtuluş Savaşından Bugüne Olgular, Belgeler, Yorumlar, Cilt 1, İstanbul: İletişim Yayınları, 2002, s. 97-238. Kurtuluş Savaşı yılları (1919-1923) Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi
10 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma: Baskın Oran, Türk Dış Politikası: Kurtuluş Savaşından Bugüne Olgular, Belgeler, Yorumlar, Cilt 1, İstanbul: İletişim Yayınları, 2002, s. 241-384. Atatürk dönemi Türk dış politikası (1923-1939) Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi
11 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma: Baskın Oran, Türk Dış Politikası: Kurtuluş Savaşından Bugüne Olgular, Belgeler, Yorumlar, Cilt 1, İstanbul: İletişim Yayınları, 2002, s. 387-475. II. Dünya Savaşı ve Türkiye (1939-1945) Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi
12 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma: Baskın Oran, Türk Dış Politikası: Kurtuluş Savaşından Bugüne Olgular, Belgeler, Yorumlar, Cilt 1, İstanbul: İletişim Yayınları, 2002, s. 479-652. Batı bloğu ekseninde Türkiye (1945-1960) Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi
13 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma: Baskın Oran, Türk Dış Politikası: Kurtuluş Savaşından Bugüne Olgular, Belgeler, Yorumlar, Cilt 1, İstanbul: İletişim Yayınları, 2002, s. 655-853. Soğuk Savaş’tan Yumuşamaya TDP (1960 – 1980) Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi
14 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma: Baskın Oran, Türk Dış Politikası: Kurtuluş Savaşından Bugüne Olgular, Belgeler, Yorumlar, Cilt 2, İstanbul: İletişim Yayınları, 2004, s. 9-34. Soğuk Savaş’a Dönüş (1980-1990) Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi
15 Bilgilerin gözden geçirilmesi Sınava hazırlık: Önceki konuların genel ve karşılaştırmalı değerlendirmesi. Temel noktaların tekrarı. Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Oran, B. (2002). Türk Dış Politikası: Kurtuluş Savaşından Bugüne Olgular, Belgeler, Yorumlar, Cilt 1. İstanbul: İletişim Yayınları.
Oran, B. (2004). Türk Dış Politikası: Kurtuluş Savaşından Bugüne Olgular, Belgeler, Yorumlar, Cilt 2. İstanbul: İletişim Yayınları.
Sönmezoğlu, F. (2012). Uluslararası Politika ve Dış Politika Analizi. İstanbul: Der Yayınları.
Özdemir, H. (2008). Uluslararası İlişkilerde Güç: Çok Boyutlu Bir Değerlendirme. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi 63(3),113-144
Balcı, A. (2017). Türkiye Dış Politikası: İlkeler, Aktörler ve Uygulamalar. İstanbul: Alfa Yayınları.
Turkish Studies Journal (süreli yayın)

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Define the basic theoretical, political, economic and administrative theories used in the field of Political Science and International Relations.
4
2
Explain the political history, political ideas, intellectual accumulation of understanding international relations and the way that the history of diplomacy has passed from past to present.
4
3
List the norms of universal law and human rights, the principles of the modern legal system, the names of modern bureaucratic and administrative structures.
3

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Explain the Turkish state tradition, the influence of Islam, the accumulation of political thought and its historical background, and compare this accumulation with the current approaches.
5
2
Evaluate the chronological development of relations between political and diplomatic developments and political / diplomatic facts / events / ideas / actors from past to present.
4
3
Analyze the structure and functioning of actors, organizations and organizations that determine international relations.
4

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
In the light of current theoretical debates, apply relevant concepts to current political and international developments.
4
2
Evaluate the Turkish political tradition, developments with the Turkic community.
5
3
Use information on the field when comparing the administrative structures of different countries and their diplomatic traditions.
5

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Formulate the current political developments, developments and arrangements in international relations in the historical and theoretical accumulation.
4
2
Analyze the functioning of modern political regimes in the light of political and public bureaucratic structures, regulations and developments.
3
3
Examine and analyze current political developments in the Balkans, the Middle East, Central Asia, North Africa and the Caucasus in terms of both Turkish political history and international relations discipline.
5

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To conduct a field-specific study individually and to complete it with discipline and responsibility.
5
2
To assume duties and responsibilities in a team work as leader or team member and to fulfil them flawlessly.
5

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Follow the political and administrative developments in the international political system and the bureaucratic organizations operating in this system.
3
2
Examine the international problems and conflicts, and the problems in the field of administration and politics in detail.
4

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Follow the current developments in the field of Political Science and International Relations and collaborate with leading names in the field.
4
2
Examine and analyze academic resources and the written and oral studies on the political developments in the region and the world, especially in the Middle East.
4
3
Debate in the field of political science and public administration with different target groups in multicultural environments.
4

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
With the current historical and theoretical knowledge of the field, suggest sustainable, organizational and administrative arrangements aimed at meeting specific goals and solving certain problems.
4
2
Using the theoretical, economic, political and managerial knowledge, and produce reports on current developments, conflicts and agreements in geography related to world politics and especially in the Middle East.
4
3
Construct arguments on the current developments in Turkish politics in the light of the laws, regulations, and the important changes in the constitution and administrative law that determine Turkish political life and foreign relations.
4

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 6 78
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 36 36
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 24 24
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 31 0 182
Total Workload of the Course Unit 182
Workload (h) / 25.5 7,1
ECTS Credits allocated for the Course Unit 7,0