TR EN

LOGISTICS AND SUPPLY CHAIN MANAGEMENT PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
UIT414 LOGISTICS AND SUPPLY CHAIN MANAGEMENT 8 3 3 8

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Prof.Dr. MUSTAFA KÖKSAL
Instructor(s) of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi FİLİZ SİVASLIOĞLU
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu derste öğrencilerin lojistik ve tedarik zinciri yönetiminin iş yaşamındaki etkisini anlayarak iş süreçlerinde lojistik yönetimini yapabilme yeterliliği kazanması amaçlanmaktadır. Öğrenciler lojistik operasyonları değerlendirme yeteneğini geliştirecek ve tedarik zincirinin etkinliğini kontrol edebilecektir
Contents of the Course Unit: Dersin içeriği, lojistik yönetimi, depolama, e-ticaret, global lojistik, tersine lojistik, lojistikte teknoloji kullanımı, tedarik zincirinin organizasyonu konularından oluşmaktadır

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Lojistik ve Tedarik Zinciri Yönetimi kavramlarını ilişkilendirir. (Relate) (Bloom’s 2)
Tedarik ve Dış Kaynak Kullanımı ilkelerini yorumlar. (Interpret) (Bloom’s 2)
Stok Yönetimi prensiplerini uygular. (Apply) (Bloom’s 3)
Depolama Operasyonlarını iyileştirmek için Depolama ilkelerini kullanır. (Use) (Bloom’s 3)
Pazarlama ve Fiziksel Dağıtım kavramlarına ilişkindirir. (Relate) (Bloom’s 2)
Lojistik Operasyonlara Paketleme ve Malzeme Taşıma İlkelerini Uygular. (Apply) (Bloom’s 3)

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Okuma ve kaynak tarama Giriş ve Müşteri Hizmet Hedefleri Lojistik tanımı, tedarik zincirindeki önemi, strateji, hizmet hedefleri Anlatım tartışma
2 Okuma ve kaynak tarama Değer zinciri ve Dağıtım Kanalları Dağıtım-fayda ve sınırlamaların çeşitli kanalları Anlatım tartışma
3 Okuma ve kaynak tarama Ulaştırma Stratejisi Yük taşımacılığı, araç seçimi ve maliyet ve hizmete ilişkin kararlar, rota planlama Anlatım tartışma
4 Okuma ve kaynak tarama Tesis yerleri, ağ planlaması Anlatım tartışma
5 Okuma ve kaynak tarama Depolama Tasarım, fonksiyonlar, düzen, site seçimi, kapsam Anlatım tartışma
6 Okuma ve kaynak tarama Malzeme taşıma Taşıma, depolama, paketleme Anlatım tartışma
7 Okuma ve kaynak tarama Lojistik Dış Kaynak Kullanımı Lojistik, lojistik süreç, seçim, avantajlar, dezavantajlar, 3PL, 4PL için planlama çerçevesi Anlatım tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Okuma ve kaynak tarama E-Ticaret Lojistiği Sipariş yerine getirme ve teslimat Anlatım tartışma
10 Okuma ve kaynak tarama Ters Lojistik Rol ve tasarım konuları Anlatım tartışma
11 Okuma ve kaynak tarama Global Lojistik Rol, operasyonel faktörler, konular, avantajlar, küresel boru hattının yönetimi Anlatım tartışma
12 Okuma ve kaynak tarama Lojistikte Teknoloji Tedarik zinciri ile entegrasyon ihtiyacı, BT'nin rolü, ERP Anlatım tartışma
13 Okuma ve kaynak tarama Performans Ölçme ve Kontrol Sistemleri İhtiyaç, seviye, hedef ve parametreler Anlatım tartışma
14 Okuma ve kaynak tarama Odaklanarak Stratejik Boyut ve Lojistik'in Geleceğe altyapı Ürün yaşam döngüsü ile bağlantı ve izleme Anlatım tartışma
15 Okuma ve kaynak tarama Öğrenci sunumu Anlatım tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Vinod, V. S. (2012), Lojistik Yönetimi, 3e, Pearson Eğitim
Erturgut, R. (2016), Lojistik ve Tedarik Zinciri Yönetimi, Ankara: Nobel Yayıncılık
Alnıak, O. (2011), Tedarik Zinciri ve Satın Alma Yönetimi, İstanbul: Papatya Yayıncılık
Jonsson, P. (2008), Logistics and Supply Chain Management, McGraw Hill Press

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description Examination Method
Ara Sınav (Vize) 1 40
Ödev Değerlendirme 1 10
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) 1 50
TOPLAM 3 100
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Summarizing basic and advanced topics in International Trade and Business.
2
2
To define the theories, concepts and principles of International Trade and Business and its sub-fields.
3
3
Interpreting the relationship of International Trade and Business with other disciplines.
4
4
Using the theoretical knowledge gained in the field of International Trade and Business in professional practices and daily life.
3

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Explaining current events and phenomena in the field with a holistic perspective analytically and systematically based on advanced knowledge and skills.
3
2
Solving problems encountered in business life, at individual and organizational level.
2
3
Effective use of computer programs (such as SPSS, R, Excel, Stata) in the face of complex business problems.
3
4
Evaluating the developments in the world from an intellectual perspective in the light of the joint faculty courses taken.
4

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Recognizing new theoretical and practical approaches in the field of International Trade and Business.
3
2
Recognize the relevant literature effectively.
2
3
Independently organize activities towards organizational goals and objectives.
2

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To conduct qualitative and quantitative research on the subjects related to the field.
3

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To be able to work independently in the light of the knowledge gained in the field of International Trade and Business and to take responsibility for the work done.
3

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Adopting the philosophy of lifelong learning.
3

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To use Turkish in written and oral communication in accordance with the rules and effectively.
3
2
Using foreign language skills effectively in business and social life, explaining their demands in writing or verbally.
2
3
To design a healthy communication network in the business world by using social life skills.
3

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Benefiting from the theoretical and historical knowledge of international trade and business; analyzes current issues, events and problems.
3
2
Continually improving their knowledge of the structure and characteristics of the variables of international trade and business.
4

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 3 42
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 7 9 63
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 7 8 56
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 44 0 205
Total Workload of the Course Unit 205
Workload (h) / 25.5 8
ECTS Credits allocated for the Course Unit 8,0