Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
UIT414 | LOGISTICS AND SUPPLY CHAIN MANAGEMENT | 8 | 3 | 3 | 8 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Prof.Dr. MUSTAFA KÖKSAL |
Instructor(s) of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi FİLİZ SİVASLIOĞLU |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu derste öğrencilerin lojistik ve tedarik zinciri yönetiminin iş yaşamındaki etkisini anlayarak iş süreçlerinde lojistik yönetimini yapabilme yeterliliği kazanması amaçlanmaktadır. Öğrenciler lojistik operasyonları değerlendirme yeteneğini geliştirecek ve tedarik zincirinin etkinliğini kontrol edebilecektir |
Contents of the Course Unit: | Dersin içeriği, lojistik yönetimi, depolama, e-ticaret, global lojistik, tersine lojistik, lojistikte teknoloji kullanımı, tedarik zincirinin organizasyonu konularından oluşmaktadır |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Lojistik ve Tedarik Zinciri Yönetimi kavramlarını ilişkilendirir. (Relate) (Bloom’s 2) |
Tedarik ve Dış Kaynak Kullanımı ilkelerini yorumlar. (Interpret) (Bloom’s 2) |
Stok Yönetimi prensiplerini uygular. (Apply) (Bloom’s 3) |
Depolama Operasyonlarını iyileştirmek için Depolama ilkelerini kullanır. (Use) (Bloom’s 3) |
Pazarlama ve Fiziksel Dağıtım kavramlarına ilişkindirir. (Relate) (Bloom’s 2) |
Lojistik Operasyonlara Paketleme ve Malzeme Taşıma İlkelerini Uygular. (Apply) (Bloom’s 3) |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Okuma ve kaynak tarama | Giriş ve Müşteri Hizmet Hedefleri Lojistik tanımı, tedarik zincirindeki önemi, strateji, hizmet hedefleri | Anlatım tartışma |
2 | Okuma ve kaynak tarama | Değer zinciri ve Dağıtım Kanalları Dağıtım-fayda ve sınırlamaların çeşitli kanalları | Anlatım tartışma |
3 | Okuma ve kaynak tarama | Ulaştırma Stratejisi Yük taşımacılığı, araç seçimi ve maliyet ve hizmete ilişkin kararlar, rota planlama | Anlatım tartışma |
4 | Okuma ve kaynak tarama | Tesis yerleri, ağ planlaması | Anlatım tartışma |
5 | Okuma ve kaynak tarama | Depolama Tasarım, fonksiyonlar, düzen, site seçimi, kapsam | Anlatım tartışma |
6 | Okuma ve kaynak tarama | Malzeme taşıma Taşıma, depolama, paketleme | Anlatım tartışma |
7 | Okuma ve kaynak tarama | Lojistik Dış Kaynak Kullanımı Lojistik, lojistik süreç, seçim, avantajlar, dezavantajlar, 3PL, 4PL için planlama çerçevesi | Anlatım tartışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Okuma ve kaynak tarama | E-Ticaret Lojistiği Sipariş yerine getirme ve teslimat | Anlatım tartışma |
10 | Okuma ve kaynak tarama | Ters Lojistik Rol ve tasarım konuları | Anlatım tartışma |
11 | Okuma ve kaynak tarama | Global Lojistik Rol, operasyonel faktörler, konular, avantajlar, küresel boru hattının yönetimi | Anlatım tartışma |
12 | Okuma ve kaynak tarama | Lojistikte Teknoloji Tedarik zinciri ile entegrasyon ihtiyacı, BT'nin rolü, ERP | Anlatım tartışma |
13 | Okuma ve kaynak tarama | Performans Ölçme ve Kontrol Sistemleri İhtiyaç, seviye, hedef ve parametreler | Anlatım tartışma |
14 | Okuma ve kaynak tarama | Odaklanarak Stratejik Boyut ve Lojistik'in Geleceğe altyapı Ürün yaşam döngüsü ile bağlantı ve izleme | Anlatım tartışma |
15 | Okuma ve kaynak tarama | Öğrenci sunumu | Anlatım tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Vinod, V. S. (2012), Lojistik Yönetimi, 3e, Pearson Eğitim |
Erturgut, R. (2016), Lojistik ve Tedarik Zinciri Yönetimi, Ankara: Nobel Yayıncılık |
Alnıak, O. (2011), Tedarik Zinciri ve Satın Alma Yönetimi, İstanbul: Papatya Yayıncılık |
Jonsson, P. (2008), Logistics and Supply Chain Management, McGraw Hill Press |
ASSESSMENT |
||||
---|---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description | Examination Method |
Ara Sınav (Vize) | 1 | 40 | ||
Ödev Değerlendirme | 1 | 10 | ||
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) | 1 | 50 | ||
TOPLAM | 3 | 100 |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Summarizing basic and advanced topics in International Trade and Business.
|
2 | |||||
2 |
To define the theories, concepts and principles of International Trade and Business and its sub-fields.
|
3 | |||||
3 |
Interpreting the relationship of International Trade and Business with other disciplines.
|
4 | |||||
4 |
Using the theoretical knowledge gained in the field of International Trade and Business in professional practices and daily life.
|
3 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Explaining current events and phenomena in the field with a holistic perspective analytically and systematically based on advanced knowledge and skills.
|
3 | |||||
2 |
Solving problems encountered in business life, at individual and organizational level.
|
2 | |||||
3 |
Effective use of computer programs (such as SPSS, R, Excel, Stata) in the face of complex business problems.
|
3 | |||||
4 |
Evaluating the developments in the world from an intellectual perspective in the light of the joint faculty courses taken.
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Recognizing new theoretical and practical approaches in the field of International Trade and Business.
|
3 | |||||
2 |
Recognize the relevant literature effectively.
|
2 | |||||
3 |
Independently organize activities towards organizational goals and objectives.
|
2 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
To conduct qualitative and quantitative research on the subjects related to the field.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
To be able to work independently in the light of the knowledge gained in the field of International Trade and Business and to take responsibility for the work done.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Adopting the philosophy of lifelong learning.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
To use Turkish in written and oral communication in accordance with the rules and effectively.
|
3 | |||||
2 |
Using foreign language skills effectively in business and social life, explaining their demands in writing or verbally.
|
2 | |||||
3 |
To design a healthy communication network in the business world by using social life skills.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Benefiting from the theoretical and historical knowledge of international trade and business; analyzes current issues, events and problems.
|
3 | |||||
2 |
Continually improving their knowledge of the structure and characteristics of the variables of international trade and business.
|
4 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 3 | 42 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 7 | 9 | 63 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 7 | 8 | 56 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 44 | 0 | 205 |
Total Workload of the Course Unit | 205 | ||
Workload (h) / 25.5 | 8 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 8,0 |