TR EN

ÇİN SİYASETİ VE DIŞ POLİTİKASI PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
SBU460 ÇİN SİYASETİ VE DIŞ POLİTİKASI 5 3 3 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : , TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA:
Type of the Course : Seçmeli
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Çin dış politikasının ana söylemlerini ve temel araçlarını tartışmak, Çin'in yükselişiyle ilgili gelişmelere farklı bakış açıları kazandırmak ve Çin'in uluslararası arenanın önemli aktörleri ve komşuları ile olan ilişkilerine dair içgörü ve kapsamlı bir anlayış kazandırmak.
Contents of the Course Unit: Çin'in değişen uluslararası sistem algısı ve kendisine biçtiği değişen rol, Çin'in yükselen bir güç olarak rolünün uluslararası arenanın önemli aktörleri ve Çin'in komşuları tarafından nasıl algılandığı, Çin ile önemli ülkeler arasındaki mevcut ve potansiyel çatışma ve işbirliği konuları, uluslararası arenanın aktörleri ve Çin ile komşuları arasındaki çatışma ve işbirliği konuları

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Çin'in Batılı güçlerle karşılaştığı döneme dair tecrübelerini ve imparatorluktan Cumhuriyete geçiş sürecindeki tarihsel gelişmeleri analiz edebilir. Çin'in imparatorluk döneminde komşularıyla olan ilişki biçimi ile Cumhuriyete geçildikten ve Çin Halk Cumhuriyeti kurulduktan sonraki değişen ilişki biçimini karşılaştırıp analiz edebilir. Çin Halk Cumhuriyeti'nin farklı Başkanları dönemindeki dış politika önceliklerini ve söylemlerini karşılaştırıp analiz edebilir. Çin Halk Cumhuriyeti'nin tarihsel olarak ve günümüzde büyük güçler ile ilişkilerindeki iniş-çıkışları irdeleyip analiz edebilir. Çin Halk Cumhuriyeti'nin komşuları ve bölgesel güçler ile arasındaki belli başlı sorunları değerlendirip, analiz edebilir.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 - Giriş -
2 - Çin ve Aşağılanma Yüzyılı: Aşağılık Kompleksi Ders anlatımı, soru&cevap ve tartışma metodu
3 - Çin Tehdidi veya Çin'in Yükselişi vs Çin Uyumu veya Barışçıl Yükselişi/Gelişmesi: Kendine Güven Kazanmak Ders anlatımı, soru&cevap ve tartışma metodu
4 - Çin'in iddialılığı Ders anlatımı, soru&cevap ve tartışma metodu
5 - Çin ve Kalkınmacılık ve Yumuşak Güç Söylemleri Ders anlatımı, soru&cevap ve tartışma metodu
6 - Çin ve ABD İlişkilerinin Farklı Boyutları Ders anlatımı, soru&cevap ve tartışma metodu
7 - Çin ve Rusya Federasyonu İlişkilerinin Farklı Boyutları Ders anlatımı, soru&cevap ve tartışma metodu
8 - ARA SINAV -
9 - Çin ve Hindistan İlişkilerinin Farklı Boyutları Ders anlatımı, soru&cevap ve tartışma metodu
10 - Çin ve Japonya İlişkilerinin Farklı Boyutları (Doğu Çin Denizi Anlaşmazlığı) Ders anlatımı, soru&cevap ve tartışma metodu
11 - Çin ve Güney Asya Ülkelerinin Farklı Boyutları (Güney Çin Denizi Anlaşmazlığı) Ders anlatımı, soru&cevap ve tartışma metodu
12 - Çin'in Afrika ve Latin Amerika ile İlişkilerinin Farklı Boyutları Ders anlatımı, soru&cevap ve tartışma metodu
13 - Çin ve Uluslararası Kuruluşlar Ders anlatımı, soru&cevap ve tartışma metodu
14 - Çin ve Kuşak Yol Projesi Ders anlatımı, soru&cevap ve tartışma metodu
15 - Genel Değerlendirme soru&cevap ve tartışma metodu
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Stuart Harris, (2015), Çin Dış Politikası, Matbuat Yay. Michael Dillon (2016) Modernleşen Çin’in Tarihi, İletişim Yay. Joan Keay (2011) Çin Tarihi, İnklap yay. Henry Kissenger (2020) , Dünden Bugüne Yeni Çin, Kaknüs Yay.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Describe basic theories of microeconomics and macroeconomics by benefiting from assumptions and axioms.
2
Recognize the entries in the book and financial balance sheet of the business organization.
3
Define concepts, theories and principles of basic and subfields of international trade by adhering to the background knowledge.

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Summarize historical development of the international trade theories by adhering to the chronological order.
2
Use theoretical knowledge gained in the field of international trade in occupational practices and daily life.
3
Solve financial and legal problems confronted in international trade practices.

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Relate statistical raw data by benefiting from computer programs and relate data with one another in consideration of theoretical knowledge.
2
Evaluate developments in the world in consideration of common courses in the faculty with an intellectual perspective.

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Interpret current events and facts in international trade based on advanced knowledge and skills from an analytical and systematic holistic view.

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Relate knowledge about economic globalization and internationalization with current knowledge in the field.

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Examine current economic policies applied over the gained advanced knowledge and skills by a critical approach.

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Explain demands in written or verbally by using the foreign language skill in business and social life effectively.
2
Tell knowledge, thoughts and solution offers regarding subjects in international trade to relevant stakeholders demands in written or verbally.
3
Design a healthy communication network for themselves in the business world by using social life skills.

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Analyze current issues, events and problems by benefiting from theoretical and historical knowledge of international trade and economics.
2
Develop suggestions for international trade policies by determining economic problems in the macro level.
3
Apply commercial applications in consideration of knowledge gained in financing and management of international trade by being inclusive of international market
4
Discuss the effects of commercial and financial globalization processes on the income distribution, by benefiting from data.

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 2 28
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 2 14 28
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 2 14 28
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 34 0 128
Total Workload of the Course Unit 128
Workload (h) / 25.5 5
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0