TR EN

AIRPORT ADMINISTRATION PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
HYM303 AIRPORT ADMINISTRATION 5 3 3 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : , TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA:
Type of the Course : Seçmeli
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Ders havaalanı işletmeciliği ile ilgili temel kavramları, etkilediği ve etkilendiği diğer aktörleri inceleyerek havaalanı işletimi ve yönetimi hakkındaki temel bilgileri ele almayı amaçlamaktadır.
Contents of the Course Unit: Dersin içeriğinde; havaalanı kavramının tarihsel gelişimi, havaalanlarına yönelik düzenlemeler, havaalanı endüstrisinin elemanları, havaalanında hizmet ürünü demetleri, havaalanları açısından strateji ve rekabet, havaalanlarının gelir ve giderleri, havaalanı inşasında işbirlikleri ve gelecekte havaalanları ile ilgili ortaya çıkması muhtemel değişikler yer almaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Havaalanı işletmeciliği ile ilgili temel kavramları tanımlar.
Havaalanı faaliyet süreçlerini açıklar.
Havaalanı işletme modellerine ve etkileşimlerine yönelik etkileri yorumlar.
Havayolu firmaları ve havaalanı faaliyetlerini stratejik perspektiften analiz eder.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Kitaptan ilgili bölümün okunması Geçmişten günümüze havaalanı kavramının evrimi Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
2 Kitaptan ilgili bölümün okunması Havaalanı endüstrisini etkileyen ulusal ve uluslararası kuruluşlar Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
3 Kitaptan ilgili bölümün okunması Şikago konvansiyonu öncesi, sonrası düzenlemeler Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
4 Kitaptan ilgili bölümün okunması Havaalanı endüstrisinin ekonomik gelişmeler çerçevesindeki değişimi (serbestleşme, ticarileşme, özelleşme, küreselleşme) Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
5 Kitaptan ilgili bölümün okunması Havaalanının genel yapısı ve havaalanındaki fonksiyonel işletme birimleri Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
6 Kitaptan ilgili bölümün okunması Havaalanında ürün, müşteri ve pazarlama süreci Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
7 Kitaptan ilgili bölümün okunması Havaalanında strateji ve rekabet (Beş güç faktör analizi) Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Kitaptan ilgili bölümün okunması Havaalanlarında strateji ve rekabet (SWOT) Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
10 Kitaptan ilgili bölümün okunması Havaalanlarında ekonomik ve finansal konular Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
11 Kitaptan ilgili bölümün okunması Havaalanlarında kamu-özel işbirlikleri Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
12 Kitaptan ilgili bölümün okunması Havaalanlarında kamu-özel işbirlikleri Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
13 Kitaptan ilgili bölümün okunması Geleceğin havaalanını tasarlamak Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
14 Kitaptan ilgili bölümün okunmasıKitaptan ilgili bölümün okunması İnovasyon temelinde geleceğe dair havaalanı tasarımları Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
15 - Genel Tekrar Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

ŞENGÜR, Ferhan KUYUCAK, (2018). 21. YY’da Havaalanı İşletmeciliği, Nisan Kitabevi, Eskişehir
YILMAZ, Mustafa Kemal, (2017). Havaalanı Yönetimi ve İşletmeciliği Gamze Yayıncılık, İstanbul
Anadolu Üniversitesi yayını,Havaaalanı Yönetimi
Belobaba, P., Odoni, A., & Barnhart, C. (Eds.). (2015). The global airline industry. John Wiley & Sons.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Describe basic theories of microeconomics and macroeconomics by benefiting from assumptions and axioms.
2
Recognize the entries in the book and financial balance sheet of the business organization.
3
Define concepts, theories and principles of basic and subfields of international trade by adhering to the background knowledge.

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Summarize historical development of the international trade theories by adhering to the chronological order.
2
Use theoretical knowledge gained in the field of international trade in occupational practices and daily life.
3
Solve financial and legal problems confronted in international trade practices.

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Relate statistical raw data by benefiting from computer programs and relate data with one another in consideration of theoretical knowledge.
2
Evaluate developments in the world in consideration of common courses in the faculty with an intellectual perspective.

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Interpret current events and facts in international trade based on advanced knowledge and skills from an analytical and systematic holistic view.

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Relate knowledge about economic globalization and internationalization with current knowledge in the field.

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Examine current economic policies applied over the gained advanced knowledge and skills by a critical approach.

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Explain demands in written or verbally by using the foreign language skill in business and social life effectively.
2
Tell knowledge, thoughts and solution offers regarding subjects in international trade to relevant stakeholders demands in written or verbally.
3
Design a healthy communication network for themselves in the business world by using social life skills.

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Analyze current issues, events and problems by benefiting from theoretical and historical knowledge of international trade and economics.
2
Develop suggestions for international trade policies by determining economic problems in the macro level.
3
Apply commercial applications in consideration of knowledge gained in financing and management of international trade by being inclusive of international market
4
Discuss the effects of commercial and financial globalization processes on the income distribution, by benefiting from data.

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 2 26
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 2 15 30
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 2 13 26
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 33 0 126
Total Workload of the Course Unit 126
Workload (h) / 25.5 4,9
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0