TR EN

HISTORY OF PHILOSOPHY I PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
SOS357 HISTORY OF PHILOSOPHY I 5 3 3 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : , TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA:
Type of the Course : Seçmeli
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu dersin amacı öğrencilerin batı felsefesinin Antik Yunan döneminden Rönesans’a kadarki dönemini ana hatlarıyla tanıması, felsefi kavram ve problemleri tarihsel bağlamda analiz edip değerlendirmesidir.
Contents of the Course Unit: Bu dersin içeriğini; felsefenin doğuşuna dair tartışma, antikçağda felsefe – presokratikler, Sokrates, Platon, Aristoteles, Aristoteles sonrası (perioatetikler) septisizm, Ortaçağda felsefe, İslam dünyasında felsefe, Descartes, Leibniz konuları oluşturmaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Batı felsefesinin Antik Yunan’da doğuşundan Rönesans’a kadarki tarihsel gelişimini tanır.
Tarihsel gelişim içerisinde en önemli filozofların fikir ve pozisyonlarını açıklar.
Batı felsefesinin Antik Yunan’da doğuşundan Rönesans’a kadarki farklı felsefi dönemleri sınıflandırır.
Tarihsel bağlam içerisinde felsefi kavramların nasıl ortaya çıkıp geliştiğini analiz eder.
Batı felsefesinin en önemli problemlerini tarihsel bağlam içinde değerlendirir.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 - Derse giriş – felsefenin doğuşuna dair tartışma – Anlatım, soru-cevap- tartışma
2 Kitap Okuma Mitos’tan logos’a geçiş Presokratikler (Sokrates Öncesi Felsefe) Anlatım, soru-cevap- tartışma
3 Kitap Okuma Sokrates Anlatım, soru-cevap- tartışma
4 Kitap Okuma Platon Anlatım, soru-cevap- tartışma
5 Kitap Okuma Aristoteles Anlatım, soru-cevap- tartışma
6 Kitap Okuma Aristoteles sonrası - peripatetikler Anlatım, soru-cevap- tartışma
7 Kitap Okuma Antikçağ kuşkucuları – Sextus Empiricus Anlatım, soru-cevap- tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Kitap Okuma Ortaçağda Felsefe – Tümeller Tartışması Anlatım, soru-cevap- tartışma
10 Kitap Okuma Ortaçağ felsefesi – Augustinus Anlatım, soru-cevap- tartışma
11 Kitap Okuma İslam Dünyasında Felsefe – Farabi Anlatım, soru-cevap- tartışma
12 Kitap Okuma 17. Yüzyılda Felsefe – Descartes ve Rasyonalizm Anlatım, soru-cevap- tartışma
13 Kitap Okuma 17. Yüzyılda Felsefe – Leibniz Anlatım, soru-cevap- tartışma
14 Kitap Okuma Tekrar Anlatım, soru-cevap- tartışma
15 - Finaş -
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Kranz, Walter. (2009). Antik Felsefe. (çev. Suad Y. Baydur). İstanbul: Sosyal Yayınları.
Platon. (2016). Sokrates’in Savunması. (çev. Ari Çokona). İstanbul: Yapı Kredi Kazım Taşkent Yayınları.
Platon. (2018). Devlet. (çev. M. Ali Cimcoz, Sabahattin Eyüboğlu). İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
Aristoteles. (2007). Nikomakhos’a Etik. (çev. Saffet Babür). Ankara: Bilgesu Yayıncılık.
Sharples, W. Robert. (2010). Peripatetic Philosophy 200 BC to AD 200. Cambridge: Cambridge University Press
Sextus Empiricus. (1990). Outlines of Pyrrhonism. (trans. By. R. G. Bury). Newyork: Prometheus Books.
Babür, Saffet ve Çotuksöken, Betül. (2007). Ortaçağda Metinlerle Felsefe. Ankara: Bilgesu Yayıncılık.
Descartes, R. (2015). Meditasyonlar. (çev. Çiğdem Dürüşken). İstanbul: Alfa Yayıncılık.
Leibninz. G. W. (2014). Monadoloji – Metot Üzerine Konuşma. (çev. Atakan Altınörs). İstanbul: Bilge Kültür Sanat.
Warburton. N. (2015). Felsefenin Kısa Tarihi. (çev. Güçlü Ateşoğlu). İstanbul: Alfa Yayımcılık.
Cevizci. Ahmet. (2020). Felsefe Tarihi. İstanbul: Say Yayıncılık.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Describe basic theories of microeconomics and macroeconomics by benefiting from assumptions and axioms.
2
Recognize the entries in the book and financial balance sheet of the business organization.
3
Define concepts, theories and principles of basic and subfields of international trade by adhering to the background knowledge.

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Summarize historical development of the international trade theories by adhering to the chronological order.
2
Use theoretical knowledge gained in the field of international trade in occupational practices and daily life.
3
Solve financial and legal problems confronted in international trade practices.

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Relate statistical raw data by benefiting from computer programs and relate data with one another in consideration of theoretical knowledge.
2
Evaluate developments in the world in consideration of common courses in the faculty with an intellectual perspective.

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Interpret current events and facts in international trade based on advanced knowledge and skills from an analytical and systematic holistic view.

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Relate knowledge about economic globalization and internationalization with current knowledge in the field.

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Examine current economic policies applied over the gained advanced knowledge and skills by a critical approach.

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Explain demands in written or verbally by using the foreign language skill in business and social life effectively.
2
Tell knowledge, thoughts and solution offers regarding subjects in international trade to relevant stakeholders demands in written or verbally.
3
Design a healthy communication network for themselves in the business world by using social life skills.

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Analyze current issues, events and problems by benefiting from theoretical and historical knowledge of international trade and economics.
2
Develop suggestions for international trade policies by determining economic problems in the macro level.
3
Apply commercial applications in consideration of knowledge gained in financing and management of international trade by being inclusive of international market
4
Discuss the effects of commercial and financial globalization processes on the income distribution, by benefiting from data.

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 2 26
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 12 4 48
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 6 6
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 4 4
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 43 0 128
Total Workload of the Course Unit 128
Workload (h) / 25.5 5
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0