TR EN

GLOBAL MARKET ANALYSIS PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
UIT322 GLOBAL MARKET ANALYSIS 5 3 3 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : , TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA:
Type of the Course : Seçmeli
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu ders, öğrencilere küresel pazar analizi yapabilme yeterliliği ve dersin sonunda küresel pazarlardaki gelişmelerin nedenlerine ve sonuçlarına dair analiz yapabilecek bilgiyi kazandırmayı amaçlamaktadır.
Contents of the Course Unit: Dersin içeriğinde; “küresel düşün yerel hareket et” yaklaşımı, küresel pazarlama çevresini etkileyen unsurlar, küresel bilgi sistemi ve Pazar araştırması, Pazar bölümlendrimesi ve konumlandırma, ithalat-ihracat ve kaynak yaratma, küresel pazarlara giriş stratejileri, küresel pazarlama karması, startejik rekabet avantajı, küresel firmalarda örgütlenme ve firmanın sosyal sorumluluğu ile ilgili konular yer almaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Öğrenciler, küresel pazar analizinin adımlarını tanımlayarak, belirli bir sektöre uygular (Apply) (Bloom’s 3)
Öğrenciler, küresel pazar analizinin adımlarını tanımlayarak, belirli bir sektöre uygular (Apply) (Bloom’s 3)
Öğrenciler, günümüz ve gelecekteki pazar eğilimlerinin farkında olmak ve takip etmek için yayınlanmış ve internette bulunan ikincil verilerin de dahil olduğu yabancı pazar bilgilerinin kaynağını tanır. (Define) (Bloom’s 1)
Öğrenciler, etkin pazarlama stratejileri geliştirmek için küresel pazar bilgi sistemindeki içsel ve dışsal bilgileri düzenler (Organize) (Bloom’s 3)

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Okuma ve kaynak tarama Küresel Pazarlama Nedir, “Küresel Düşün Yerel Hareket Et” Yaklaşımı Anlatım tartışma
2 Okuma ve kaynak tarama Küresel Pazarlama Çevresini Etkileyen Unsurlar; Politik, Ekonomik, Sosyal , Yasal Çevre Unsurları Anlatım tartışma
3 Okuma ve kaynak tarama Küresel Bilgi Sistemi ve Pazar Araştırması Anlatım tartışma
4 Okuma ve kaynak tarama Küresel Bilgi Sistemi ve Pazar Araştırması Anlatım tartışma
5 Okuma ve kaynak tarama Küresel Pazarlarda Pazar Bölümlendirmesi, Hedef Pazar, Konumlandırma Anlatım tartışma
6 Okuma ve kaynak tarama Küresel Pazarlarda Pazar Bölümlendirmesi, Hedef Pazar, Konumlandırma Anlatım tartışma
7 Okuma ve kaynak tarama İthalat-İhracat ve Kaynak Yaratma Anlatım tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Okuma ve kaynak tarama İthalat-İhracat ve Kaynak Yaratma Anlatım tartışma
10 Okuma ve kaynak tarama Küresel Pazarlara Giriş Stratejileri Anlatım tartışma
11 Okuma ve kaynak tarama Küresel Pazarlama Karması: Marka, Ürün, Fiyat, Dağıtım, Reklam, Satış Tutundurma Kararları Anlatım tartışma
12 Okuma ve kaynak tarama Stratejik Rekabet Avantajları Anlatım tartışma
13 Okuma ve kaynak tarama Rakip Analizi Anlatım tartışma
14 Okuma ve kaynak tarama Küresel Firmalarda Örgütlenme ve Firmaların Sosyal Sorumlulukları Anlatım tartışma
15 Okuma ve kaynak tarama Küresel Firma Örnekleri, Sınıf İçi Tartışma Anlatım tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Keegan, W &Green, M. (2015), Küresel Pazarlama, (Çev), Ankara: Nobel Yayınevi
İslamoğlu, A. H. (2014), Küresel Pazarlama, İstanbul: Beta Basım Yayın
Kumar, V. (2015) Global Marketing Research, Sage Press
Malhotra, N. (2010), Marketing Research: an Applied Orientation, (6th Edition), London: Pearson

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Describe basic theories of microeconomics and macroeconomics by benefiting from assumptions and axioms.
2
Recognize the entries in the book and financial balance sheet of the business organization.
3
Define concepts, theories and principles of basic and subfields of international trade by adhering to the background knowledge.

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Summarize historical development of the international trade theories by adhering to the chronological order.
2
Use theoretical knowledge gained in the field of international trade in occupational practices and daily life.
3
Solve financial and legal problems confronted in international trade practices.

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Relate statistical raw data by benefiting from computer programs and relate data with one another in consideration of theoretical knowledge.
2
Evaluate developments in the world in consideration of common courses in the faculty with an intellectual perspective.

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Interpret current events and facts in international trade based on advanced knowledge and skills from an analytical and systematic holistic view.

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Relate knowledge about economic globalization and internationalization with current knowledge in the field.

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Examine current economic policies applied over the gained advanced knowledge and skills by a critical approach.

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Explain demands in written or verbally by using the foreign language skill in business and social life effectively.
2
Tell knowledge, thoughts and solution offers regarding subjects in international trade to relevant stakeholders demands in written or verbally.
3
Design a healthy communication network for themselves in the business world by using social life skills.

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Analyze current issues, events and problems by benefiting from theoretical and historical knowledge of international trade and economics.
2
Develop suggestions for international trade policies by determining economic problems in the macro level.
3
Apply commercial applications in consideration of knowledge gained in financing and management of international trade by being inclusive of international market
4
Discuss the effects of commercial and financial globalization processes on the income distribution, by benefiting from data.

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 2 28
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 7 5 35
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 5 4 20
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 42 0 127
Total Workload of the Course Unit 127
Workload (h) / 25.5 5
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0