Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
IBT110 | INTERNATIONAL TRADE | 2 | 3 | 3 | 6 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | İngilizce |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Prof.Dr. MUSTAFA KÖKSAL |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu dersin amacı "uluslararası ekonomi politiğe" temel teşkil eden üretim, ticaret, ticaret hadleri, Kuzey-Güney ticaret ilişkileri, dış borç, yabancı doğrudan yatırım, küresel üretim sistemi gibi konuların öğretilmesidir. |
Contents of the Course Unit: | Uluslararası ticareti açıklayan teoriler. Emek verimliliği ve doğal kaynaklara dayanan karşılaştırmalı üstünlükler. Yeni ticaret teorileri. Uluslararası faktör hareketleri. Ticaret politikası araçları. Ticaret politikasının ekonomi politiği. Gelişmekte olan ülkelerde ticaret politikaları. Ticaret politikasında tartışmalı konular. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Dünya ticaretinin işleyişini kavramaları, dünya ticaretinin karşı karşıya olduğu temel problemleri tanımlamaları, bu problemlerin temel nedenlerini tanımlamaları ve açıklamaları |
Uluslararası ticaretin nedenlerini ve refah etkilerini kritik bir bakış açısıyla analiz etmeleri beklenmektedir. |
Uluslararası pazarlara giriş yöntemlerini analiz eder ( analyze) (Bloom’s 3) |
Uluslararası finans piyasalarından kaynak temin yöntemlerini kullanır (use) (Bloom’s 3) |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | - | Uluslararası Ticaretin Tanımı ve Doğuşu | - |
2 | - | Uluslararası Klasik Ticaret Teorileri-Merkantalizm ve Klasikler | - |
3 | - | Uluslararası Klasik Ticaret Teorileri-Neo-Klasikler ve Hecksher-Ohlin Teorisi | - |
4 | - | Uluslararası Klasik Ticaret Teorileri- Karşılıklı Talep Kanunu-Fırsat Maliyetleri | - |
5 | - | Yeni Uluslararası Ticaret Teorileri | - |
6 | - | Uluslararası Ticaret Politikaları | - |
7 | - | Gümrük Tarifeleri | - |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | - | Dünyanın Serbestleşmesi Küreselleşme ve Ekonomik Birleşmeler | - |
10 | - | Ekonomik Büyüme ve Kalkınma Boyutuyla Dış Ticaret Uluslararası- Faktör Hareketliliği | - |
11 | - | Döviz Piyasası | - |
12 | - | Ödemeler Dengesi Bilançosu | - |
13 | - | Ticaret Politikasının Ekonomik Politiği | - |
14 | - | GENEL TEKRAR | - |
15 | - | FİNAL | - |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Krugman, P.R. and M.Obstfeld, International Economics, Theory and Policy, 8th edition, Addison Wesley, 2009. Kreinin, E. M., International Economy: A Policy Approach, Pearson, 2010. Seyidoğlu, H., (2013), Uluslararası Ticaret , T.C. Anadolu Üniversitesi Yayınları: Eskişehir. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Summarizing basic and advanced topics in International Trade and Business.
|
||||||
2 |
To define the theories, concepts and principles of International Trade and Business and its sub-fields.
|
||||||
3 |
Interpreting the relationship of International Trade and Business with other disciplines.
|
||||||
4 |
Using the theoretical knowledge gained in the field of International Trade and Business in professional practices and daily life.
|
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Explaining current events and phenomena in the field with a holistic perspective analytically and systematically based on advanced knowledge and skills.
|
||||||
2 |
Solving problems encountered in business life, at individual and organizational level.
|
||||||
3 |
Effective use of computer programs (such as SPSS, R, Excel, Stata) in the face of complex business problems.
|
||||||
4 |
Evaluating the developments in the world from an intellectual perspective in the light of the joint faculty courses taken.
|
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Recognizing new theoretical and practical approaches in the field of International Trade and Business.
|
||||||
2 |
Recognize the relevant literature effectively.
|
||||||
3 |
Independently organize activities towards organizational goals and objectives.
|
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
To conduct qualitative and quantitative research on the subjects related to the field.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
To be able to work independently in the light of the knowledge gained in the field of International Trade and Business and to take responsibility for the work done.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Adopting the philosophy of lifelong learning.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Using foreign language skills effectively in business and social life, explaining their demands in writing or verbally.
|
||||||
2 |
To design a healthy communication network in the business world by using social life skills.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Benefiting from the theoretical and historical knowledge of international trade and business; analyzes current issues, events and problems.
|
||||||
2 |
Continually improving their knowledge of the structure and characteristics of the variables of international trade and business.
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 0 | 0 | 0 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 0 | 0 | 0 |
Total Workload of the Course Unit | 0 | ||
Workload (h) / 25.5 | 0 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 0,0 |