Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
IBT318 | NUMERICAL METHODS IN BUSINESESS | 6 | 3 | 3 | 8 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | İngilizce |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Prof.Dr. MUSTAFA KÖKSAL |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu ders öğrencilerin işletme operasyonlarında kullanacakları sayısal yöntemleri uygulamalar üzerinden öğrenerek iş yaşamına adapte edebilme yeterliliği kazanmasını amaçlamaktadır. Bu derste elde edilecek kazanımlar vasıtasıyla öğrenciler işletme faaliyetlerinde karşılaşılan problemlere sayısal teknikler kullanarak çözüm üretebilecektir. |
Contents of the Course Unit: | Dersin içeriğini, yöneylem araştırması, model kurma, işletme problemlerinin matematiksel çözümü, başabaş analizleri, karar ağacı, Doğrusal programlama konuları oluşturmaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Öğrenciler, işletme problemlerinin çözümünde kullanılabilen sayısal yöntemleri karşılaştırmalı olarak listeler.(List) (Bloom’s 1) |
Sayısal yöntem kullanılarak elde edilen bir raporun sonuçlarını olumlu ve olumsuz değerlendirme yaparak yorumlar.(Interpret) (Bloom’s 2) |
Öğrenciler, bir veri setini kullanarak işletme probleminin çözümü için doğru alternatifi hesaplar. (Calculate) (Bloom’s 3) |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Okuma ve kaynak tarama | İşletmelerde Sayısal Yöntemlere Giriş | Anlatım tartışma |
2 | Okuma ve kaynak tarama | Yöneylem araştırması | Anlatım tartışma |
3 | Okuma ve kaynak tarama | Yöneylem araştırması | Anlatım tartışma |
4 | Okuma ve kaynak tarama | Yöneylem araştırması | Anlatım tartışma |
5 | Okuma ve kaynak tarama | Başabaş analizleri | Anlatım tartışma |
6 | Okuma ve kaynak tarama | Başabaş analizleri | Anlatım tartışma |
7 | Okuma ve kaynak tarama | Program Değerlendirme ve Gözden Geçirme Yöntemi (PERT) | Anlatım tartışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Okuma ve kaynak tarama | Hedef Programlama | Anlatım tartışma |
10 | Okuma ve kaynak tarama | Karar Ağacı | Anlatım tartışma |
11 | Okuma ve kaynak tarama | Ağ Problemleri | Anlatım tartışma |
12 | Okuma ve kaynak tarama | Ağ Problemleri | Anlatım tartışma |
13 | Okuma ve kaynak tarama | Karar analizi ve oyun teorisi | Anlatım tartışma |
14 | Okuma ve kaynak tarama | Öğrenci Sunumları | Anlatım tartışma |
15 | Okuma ve kaynak tarama | Öğrenci Sunumları | Anlatım tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Waters, Mr. D. (2011) Quantitative Methods for Business, (5. Edition), Pearson Education |
Sarıaslan, H., Karacabey, A.A., Gökgöz, F. (2017) Nicel Karar Yöntemleri, Ankara: Siyasal Kitabevi |
Tütek,T. Özdemir, A. &Gümüşoğlu, S. (2016) Sayısal Yöntemler: Yönetsel Yaklaşım, İstanbul: Beta Yayınevi |
Erdem, İ. (2017)İşletmede Sayısal Yöntemler ve WİNSQSB Uygulamaları, (2. Baskı) Ankara:Seçkin Yayıncılık |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Summarizing basic and advanced topics in International Trade and Business.
|
3 | |||||
2 |
To define the theories, concepts and principles of International Trade and Business and its sub-fields.
|
3 | |||||
3 |
Interpreting the relationship of International Trade and Business with other disciplines.
|
2 | |||||
4 |
Using the theoretical knowledge gained in the field of International Trade and Business in professional practices and daily life.
|
3 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Explaining current events and phenomena in the field with a holistic perspective analytically and systematically based on advanced knowledge and skills.
|
2 | |||||
2 |
Solving problems encountered in business life, at individual and organizational level.
|
2 | |||||
3 |
Effective use of computer programs (such as SPSS, R, Excel, Stata) in the face of complex business problems.
|
3 | |||||
4 |
Evaluating the developments in the world from an intellectual perspective in the light of the joint faculty courses taken.
|
3 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Recognizing new theoretical and practical approaches in the field of International Trade and Business.
|
4 | |||||
2 |
Recognize the relevant literature effectively.
|
2 | |||||
3 |
Independently organize activities towards organizational goals and objectives.
|
3 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
To conduct qualitative and quantitative research on the subjects related to the field.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
To be able to work independently in the light of the knowledge gained in the field of International Trade and Business and to take responsibility for the work done.
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Adopting the philosophy of lifelong learning.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Using foreign language skills effectively in business and social life, explaining their demands in writing or verbally.
|
3 | |||||
2 |
To design a healthy communication network in the business world by using social life skills.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Benefiting from the theoretical and historical knowledge of international trade and business; analyzes current issues, events and problems.
|
4 | |||||
2 |
Continually improving their knowledge of the structure and characteristics of the variables of international trade and business.
|
4 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 3 | 42 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 7 | 9 | 63 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 7 | 8 | 56 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 44 | 0 | 205 |
Total Workload of the Course Unit | 205 | ||
Workload (h) / 25.5 | 8 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 8,0 |