TR EN

INTERNATIONAL MARKETING PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
IBT306 INTERNATIONAL MARKETING 6 3 3 7

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : İngilizce
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Prof.Dr. MUSTAFA KÖKSAL
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu dersin amacı, uluslararası pazarlama ile ilgili temel konulara ve uluslararası pazarlama karmasına ilişkin öğrencilere bilgi ve beceri kazandırmaktır.
Contents of the Course Unit: Uluslararası pazarlamaya giriş, uluslararası pazarlamada çevre analizi, uluslararası pazarlama araştırması, uluslararası pazarlamada pazar bölümlendirme, hedef pazar seçimi ve konumlandırma, uluslararası pazarlara giriş stratejileri ve uluslararası pazarlama karması.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Uluslararası pazarlamada çevreyi analiz eder.
Uluslararası pazarlama araştırması gerçekleştirir.
Uluslararası pazarlara giriş stratejilerini karşılaştırır.
Uluslararası pazarlamada bölümlendirmeyi, hedef pazar seçimini ve konumlandırmayı açıklar.
Uluslararası pazarlama karmasını tanımlar.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Öğrencide ilk izlenim oluşturma, dersin içeriği ve işleniş yöntemlerine ilişkin tanıtım hazırlığı Uluslararası Pazarlamaya Giriş ANLATIM, SUNUM, ÖRNEKLEM
2 Literatür okuma, anlatım planı ve ders materyallerini hazırlama Uluslararası Pazarlamada Çevre Analizi-1 ANLATIM, SUNUM, ÖRNEKLEM
3 Literatür okuma, anlatım planı ve ders materyallerini hazırlama Uluslararası Pazarlamada Çevre Analizi-2 ANLATIM, SUNUM, ÖRNEKLEM
4 Literatür okuma, anlatım planı ve ders materyallerini hazırlama Uluslararası Pazarlama Araştırması ANLATIM, SUNUM, ÖRNEKLEM
5 Literatür okuma, anlatım planı ve ders materyallerini hazırlama Uluslararası Pazarlamada Pazar Bölümlendirme, Hedef Pazar Seçimi ve Konumlandırma ANLATIM, SUNUM, ÖRNEKLEM
6 Literatür okuma, anlatım planı ve ders materyallerini hazırlama Uluslararası Pazarlara Giriş Stratejileri-1 ANLATIM, SUNUM, ÖRNEKLEM
7 Literatür okuma, anlatım planı ve ders materyallerini hazırlama Uluslararası Pazarlara Giriş Stratejileri-2 ANLATIM, SUNUM, ÖRNEKLEM
8 - ARA SINAV -
9 Literatür okuma, anlatım planı ve ders materyallerini hazırlama Uluslararası Pazarlamada Ürün ve Hizmet Kararları ANLATIM, SUNUM, ÖRNEKLEM
10 Literatür okuma, anlatım planı ve ders materyallerini hazırlama Uluslararası Pazarlamada Marka Kararları ANLATIM, SUNUM, ÖRNEKLEM
11 Literatür okuma, anlatım planı ve ders materyallerini hazırlama Uluslararası Pazarlamada Standardizasyon, Adaptasyon ve Yeni Ürün ANLATIM, SUNUM, ÖRNEKLEM
12 Literatür okuma, anlatım planı ve ders materyallerini hazırlama Uluslararası Pazarlamada Fiyatlandırma Kararları ANLATIM, SUNUM, ÖRNEKLEM
13 Literatür okuma, anlatım planı ve ders materyallerini hazırlama Uluslararası Pazarlamada Dağıtım Kararları ANLATIM, SUNUM, ÖRNEKLEM
14 Literatür okuma, anlatım planı ve ders materyallerini hazırlama Uluslararası Pazarlamada Tutundurma Kararları ANLATIM, SUNUM, ÖRNEKLEM
15 Literatür okuma, anlatım planı ve ders materyallerini hazırlama Uluslararası İşletme Örnekleri ANLATIM, SUNUM, ÖRNEKLEM
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Joshi, R.M. (2014). International Marketing. Oxford: Oxford UniversityPress.
Kozlu, C. (2015). Uluslararası Pazarlama İlkeler ve Uygulamalar. (14. Baskı), İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
Taşkın, E. (2012). Uluslararası Pazarlama. (1. Baskı), Türkmen Yayınevi.
Karafakioğlu, M.(2019). Uluslararası Pazarlama Yönetimi. 10. Baskı, Beta Yayınevi.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Summarizing basic and advanced topics in International Trade and Business.
3
2
To define the theories, concepts and principles of International Trade and Business and its sub-fields.
3
3
Interpreting the relationship of International Trade and Business with other disciplines.
4
4
Using the theoretical knowledge gained in the field of International Trade and Business in professional practices and daily life.
3

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Explaining current events and phenomena in the field with a holistic perspective analytically and systematically based on advanced knowledge and skills.
2
2
Solving problems encountered in business life, at individual and organizational level.
3
3
Effective use of computer programs (such as SPSS, R, Excel, Stata) in the face of complex business problems.
4
4
Evaluating the developments in the world from an intellectual perspective in the light of the joint faculty courses taken.
3

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Recognizing new theoretical and practical approaches in the field of International Trade and Business.
2
2
Recognize the relevant literature effectively.
2
3
Independently organize activities towards organizational goals and objectives.
3

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To conduct qualitative and quantitative research on the subjects related to the field.
4

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To be able to work independently in the light of the knowledge gained in the field of International Trade and Business and to take responsibility for the work done.
3

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Adopting the philosophy of lifelong learning.
3

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Using foreign language skills effectively in business and social life, explaining their demands in writing or verbally.
3
2
To design a healthy communication network in the business world by using social life skills.
3

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Benefiting from the theoretical and historical knowledge of international trade and business; analyzes current issues, events and problems.
4
2
Continually improving their knowledge of the structure and characteristics of the variables of international trade and business.
4

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 3 39
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 6 10 60
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 4 9 36
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 39 0 179
Total Workload of the Course Unit 179
Workload (h) / 25.5 7
ECTS Credits allocated for the Course Unit 7,0