Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
ITR107 | FINANCIAL ACCOUNTING | 1 | 3 | 3 | 6 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | İngilizce |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Prof.Dr. MUSTAFA KÖKSAL |
Instructor(s) of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi DINI VERDENIA |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | işlemlerin kaydedilmesi ve raporlanmasının gösterilmesi; bir işletmede belirli bir dönem boyunca meydana gelecek muhasebe işlemlerinin bilanço ve gelir tablosuna bağlı olarak öğretilmesi amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: | Dersin içeriği, muhasebenin tanımı ve sınıflandırılması, muhasebe kayıt dönemi ve defterler, hesap kavramı ve hesapların sınıflandırılması, tekdüzen hesap planının işleyişi, bilanço hesaplarının özellikleri, gelir tablosu hesaplarının özellikleri, maliyet ve dönem gider hesaplarının ayrımı, maliyet hesaplarının işleyişi, envanter işlemleri – demirbaşlar – amortismanlar, muhasebede dönem sonu kapanış işlemleri, mizan incelemesi, muhasebede yönetim raporlamaları, ve uygulama örnekleri: monografiler konularını kapsamaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Muhasebenin temel kavramlarını açıklar. |
Mali tabloları tanımlar. |
Bilanço eşitliğini ve muhasebe sürecinin işleyişini anlatır. |
Gelir tablosundan yararlanarak işletmenin kâr-zarar durumunu gösterir. |
Dönem sonu muhasebe işlemleri, maliyet ve şirketler muhasebesi konularını özetler. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Kitap okuma | Muhasebenin Tanımı ve Sınıflandırılması | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
2 | Kitap okuma | Muhasebe Kayıt Dönemi ve Defterler | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
3 | Kitap okuma | Hesap Kavramı ve Hesapların Sınıflandırılması | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
4 | Kitap okuma | Tekdüzen Hesap Planının İşleyişi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
5 | Kitap okuma | Bilanço Hesaplarının Özellikleri | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
6 | Kitap okuma | Gelir Tablosu Hesaplarının Özellikleri | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
7 | Kitap okuma | Maliyet ve Dönem Gider Hesaplarının Ayrımı | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Kitap okuma | Maliyet Hesaplarının İşleyişi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
10 | Kitap okuma | Envanter İşlemleri- Demirbaşlar- Amortismanlar | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
11 | Kitap okuma | Muhasebede Dönem Sonu Kapanış İşlemleri | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
12 | Kitap okuma | Mizan İncelemesi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
13 | Kitap okuma | Muhasebede Yönetim Raporlamaları | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
14 | Kitap okuma | Uygulama Örnekleri: Monografiler | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
15 | Kitap okuma | Genel Tekrar | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Deegan, C. (2013). Financial Accounting Theory. Australia: McGraw-Hill Education. |
Piper , M. (2012). Accounting Made Simple : Accounting Explained in 100 Pages or Less, Chicago, IL, United Kingdom: Simple Subjects. |
Brodersen, S. , Pysh, P. (2014). Warren Buffett Accounting Book: Reading Financial Statements for Value Investing, Kindle Edition. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Summarizing basic and advanced topics in International Trade and Business.
|
||||||
2 |
To define the theories, concepts and principles of International Trade and Business and its sub-fields.
|
||||||
3 |
Interpreting the relationship of International Trade and Business with other disciplines.
|
||||||
4 |
Using the theoretical knowledge gained in the field of International Trade and Business in professional practices and daily life.
|
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Explaining current events and phenomena in the field with a holistic perspective analytically and systematically based on advanced knowledge and skills.
|
||||||
2 |
Solving problems encountered in business life, at individual and organizational level.
|
||||||
3 |
Effective use of computer programs (such as SPSS, R, Excel, Stata) in the face of complex business problems.
|
||||||
4 |
Evaluating the developments in the world from an intellectual perspective in the light of the joint faculty courses taken.
|
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Recognizing new theoretical and practical approaches in the field of International Trade and Business.
|
||||||
2 |
Recognize the relevant literature effectively.
|
||||||
3 |
Independently organize activities towards organizational goals and objectives.
|
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
To conduct qualitative and quantitative research on the subjects related to the field.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
To be able to work independently in the light of the knowledge gained in the field of International Trade and Business and to take responsibility for the work done.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Adopting the philosophy of lifelong learning.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Using foreign language skills effectively in business and social life, explaining their demands in writing or verbally.
|
||||||
2 |
To design a healthy communication network in the business world by using social life skills.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Benefiting from the theoretical and historical knowledge of international trade and business; analyzes current issues, events and problems.
|
||||||
2 |
Continually improving their knowledge of the structure and characteristics of the variables of international trade and business.
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 4 | 52 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 7 | 5 | 35 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 5 | 4 | 20 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 41 | 0 | 151 |
Total Workload of the Course Unit | 151 | ||
Workload (h) / 25.5 | 5,9 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 6,0 |