TR EN

INTRODUCTION TO SOCIOLOGY PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
SOC115 INTRODUCTION TO SOCIOLOGY 2 3 3 4

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : İngilizce
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Prof.Dr. MUSTAFA KÖKSAL
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Dersin amacı, öğrencilerin sosyolojik bakış açısı edinerek, temel sosyolojik kavramları hatırlaması ve açıklaması, sosyolojik olguları değişim süreci içinde hem kurum olarak hem de etkileşim ağı olarak ayırd edebilmesi ve bunun yanında küresel dünyadaki anlam, örüntü ve süreçleri sosyolojik bilgiyi kullanarak yorumlaması, sosyolojik bilginin üretilmesinde yöntem ve araştırmanın işlevini açıklaması amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Dersin içeriğini; sosyolojinin bilim olarak doğuşu, gelişimi ve küresel çağda sosyolojinin işlevi, sosyolojik araştırma yöntemleri, toplumsal gruplar ve formel örgütler, kültür ve sosyalleşme, sosyal statü ve sosyal roller, toplumsal tabakalaşma ve sosyal sınıflar, siyaset, aile ve toplumsal cinsiyet, ekonomik yaşam, toplumsal sapma ve suç ilgili temel kavramlar, modernleşme ve küreselleşme tarihsel-kültürel bağlamı içinde ele alınması oluşturmaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Bir bilim olarak sosyolojinin kurucularını ve belli başlı eserlerini bilir.
Sosyolojik kavramları tanımlar, kavramların küresel sosyal dünyadaki olgusal karşılıkları bularak örneklendirir.
Sosyolojinin temel kavramlarını gündelik hayatla ilişkilendirir.
Kültürün temel bileşenleriyle toplumsal düzen arasında bağlantı kurar.
Kültür merkezcilik, yabancı kültür hayranlığı ve kültürel görelilik yaklaşımlarını nesnellik ilkesine göre değerlendirir.
Hem kurum hem de sosyal etkileşim ağı olarak aile, siyaset ve ekonomi ile ilgili temel bilgileri hatırlar (remember - 1), bu olgular ile ilgili süreçleri küresel dünyadan somut örneklerle açıklar.
Hangi araştırmalarda hangi yöntemlerin kullanılması gerektiğini fark eder.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 - Sosyolojinin Bilim Olarak Doğuşu, Gelişimi ve Küresel Çağda Sosyolojinin İşlevi Anlatım, soru-cevap, tartışma
2 Kaynak okuma, gözlem, gündelik hayattan örnekler Sosyal Etkileşim Çeşitleri, Süreci, Düzeyleri ve Sosyal Etkileşim Ağları Örüntüsü Olarak Toplum Anlatım, soru-cevap, tartışma
3 Kaynak okuma, gözlem, gündelik hayattan örnekler Toplumsal Gruplar ve Formel Örgütler Anlatım, soru-cevap, tartışma
4 Kaynak okuma, gözlem, gündelik hayattan örnekler Kültür ve Sosyalleşme Anlatım, soru-cevap, tartışma
5 Kaynak okuma, gözlem, gündelik hayattan örnekler Sosyal Statü ve Sosyal Roller Anlatım, soru-cevap, tartışma
6 Kaynak okuma, gözlem, gündelik hayattan örnekler Toplumsal Tabakalaşma ve Sosyal Sınıflar Anlatım, soru-cevap, tartışma
7 Kaynak okuma, gözlem, gündelik hayattan örnekler Siyaset Anlatım, soru-cevap, tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Kaynak okuma, gözlem, gündelik hayattan örnekler Siyaset Anlatım, soru-cevap, tartışma
10 Kaynak okuma, gözlem, gündelik hayattan örnekler Aile ve Toplumsal Cinsiyet Anlatım, soru-cevap, tartışma
11 Kaynak okuma, gözlem, gündelik hayattan örnekler Ekonomik yaşam Anlatım, soru-cevap, tartışma
12 Kaynak okuma, gözlem, gündelik hayattan örnekler Modernleşme Anlatım, soru-cevap, tartışma
13 Kaynak okuma, gözlem, gündelik hayattan örnekler Küreselleşme Anlatım, soru-cevap, tartışma
14 Kaynak okuma, gözlem, gündelik hayattan örnekler Toplumsal Sapma ve Suç Anlatım, soru-cevap, tartışma
15 Kaynak okuma, gözlem, gündelik hayattan örnekler Sosyolojik Araştırma Yöntemleri ve Sosyal Araştırma Anlatım, soru-cevap, tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Bozkurt, V. (2017). Değişen Dünyada Sosyoloji. 17. baskı. İstanbul: Ekin Kitabevi.
Fichter, J. (2016). Sosyoloji Nedir? . 3. baskı. çev. Nilgün Çelebi. Ankara: Anı Yayıncılık.
Cragun, R., Cragun, D., et al. (2006). Introduction to Sociology. London: Blacksleet River.
Giddens, A. , Sutton, W.,P. (2016). Sosyoloji. 7. edisyon. çev. Ömer Baldık. İstanbul: Kırmızı Yayınları.
Macionis, J.,J. (2015). Sosyoloji. 2. baskı. ed. Vildan Akan. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
Ritzer, G. (2015). Introduction to Sociology. London: Sage Publication.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Summarizing basic and advanced topics in International Trade and Business.
2
To define the theories, concepts and principles of International Trade and Business and its sub-fields.
3
Interpreting the relationship of International Trade and Business with other disciplines.
4
Using the theoretical knowledge gained in the field of International Trade and Business in professional practices and daily life.

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Explaining current events and phenomena in the field with a holistic perspective analytically and systematically based on advanced knowledge and skills.
2
Solving problems encountered in business life, at individual and organizational level.
3
Effective use of computer programs (such as SPSS, R, Excel, Stata) in the face of complex business problems.
4
Evaluating the developments in the world from an intellectual perspective in the light of the joint faculty courses taken.

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Recognizing new theoretical and practical approaches in the field of International Trade and Business.
2
Recognize the relevant literature effectively.
3
Independently organize activities towards organizational goals and objectives.

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To conduct qualitative and quantitative research on the subjects related to the field.

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To be able to work independently in the light of the knowledge gained in the field of International Trade and Business and to take responsibility for the work done.

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Adopting the philosophy of lifelong learning.

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Using foreign language skills effectively in business and social life, explaining their demands in writing or verbally.
2
To design a healthy communication network in the business world by using social life skills.

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Benefiting from the theoretical and historical knowledge of international trade and business; analyzes current issues, events and problems.
2
Continually improving their knowledge of the structure and characteristics of the variables of international trade and business.

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 4 52
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 3 3
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 3 3
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 31 0 102
Total Workload of the Course Unit 102
Workload (h) / 25.5 4
ECTS Credits allocated for the Course Unit 4,0