TR EN

BUSINESS ETHICS PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
ECF220 BUSINESS ETHICS 4 3 3 6

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : İngilizce
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Prof.Dr. MUSTAFA KÖKSAL
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu dersin amacı, öğrenciye, sosyal yaşamın bir parçası olan iş hayatında ilişkilerin değerleri üzerine tesis edilmesini sağlayacak bilgi ve bir etik perspektif kazandırmaktır.
Contents of the Course Unit: Etik ve etik eğilim, etik ve örgütsel paydaşlar, sosyal sorumluluk politikaları, çevresel sürdürülebilirlik, sürdürülebilir tedarik zinciri, sürdürülebilir gelişim, örgüt ve sosyal konular, serbest ticaret-adil ticaret, örgüt ve toplum gibi konuları içermektedir.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Çalıştıkları işletmelerde etik değerlerin geçerli olduğu bir çalışma ortamı sağlamak için, yönetici ve çalışan olarak sorumluluğunu betimler.(describe) (2)
İş etiğinin dayandığı değerleri açıklar. (explain) (2)
Mesleklerini, etik değerlerine uygun ve toplumun yararını gözeterek uygular.(apply) (3)
İş hayatında alacakları iş kararlarını etik değerleri çerçevesinde analiz eder.(analyze) (4)
Sosyal sorumluluk bilincini geliştirir.(develop) (6)
İş hayatında ortaya çıkacak sorunlara etik değerleri çerçevesinde çözüm bulur.(solve) (3)

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Kitap Okuma İş etiğine giriş ve temel kavramlar Anlatım, Soru Cevap,
2 Kitap Okuma Etik değerlere verilen önem ve uyum, İşletmelerde etiğin önemi Anlatım, Soru Cevap,
3 Kitap Okuma Etik Zeka nedir? Etik zekanın ilkeleri, Duygusal zeka ve etik zeka arasındaki farklılıklar Anlatım, Soru Cevap, İnceleme Yöntemi
4 Kitap Okuma Etik karar alma ideolojileri ve felsefeleri Anlatım, Soru Cevap, İnceleme Yöntemi
5 Kitap Okuma Etik davranışın psikolojik kökenleri, Ahlaki karar alma, Ahlaki ikilem Anlatım, Soru Cevap, İnceleme Yöntemi
6 Kitap Okuma İş ahlakını oluşturan temel alanlar (İşletmecilik ahlakı, Meslek Ders Kitabı ahlakı, Çalışma ahlakı) Anlatım, Soru Cevap, İnceleme Yöntemi
7 Kitap Okuma İş etiğine yöneticilerin perspektifinden bakış ve Yönetsel ahlak Anlatım, Soru Cevap, İnceleme Yöntemi
8 - ARA SINAV -
9 Kitap Okuma Etik davranışı yönetmek: İşletmelerde etik anlayışın geliştirilmesi ve etik eğitimi Anlatım, Soru Cevap, İnceleme Yöntemi
10 Kitap Okuma 10 Sosyal sorumluluk, başlıca sosyal sorumluluk alanları ve paydaş yönetimi Anlatım, Soru Cevap, İnceleme Yöntemi
11 Kitap Okuma İnsan kaynakları etiği Anlatım, Soru Cevap, İnceleme Yöntemi
12 Kitap Okuma Pazarlama etiği ve basın etiği Anlatım, Soru Cevap, İnceleme Yöntemi
13 Kitap Okuma Politikada etik Anlatım, Soru Cevap, İnceleme Yöntemi
14 Kitap Okuma Yurtdışında Görev Yapan Yöneticilerin Yaşayabilecekleri Etik Sorunlar Anlatım, Soru Cevap, İnceleme Yöntemi
15 Kitap Okuma Vaka analizi (örnek olay analizi) Anlatım, Soru Cevap, İnceleme Yöntemi
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Hartman, L. Dersjardins, j.(2007). Business Ethics. Thirdt Edition
Crane, A.(2004).Business Ethics. Fourth Edition.
by O. C. Ferrell, John Fraedrich, et al., Business Ethics: Ethical Decision Making & Cases (2018)

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Summarizing basic and advanced topics in International Trade and Business.
2
To define the theories, concepts and principles of International Trade and Business and its sub-fields.
3
Interpreting the relationship of International Trade and Business with other disciplines.
4
Using the theoretical knowledge gained in the field of International Trade and Business in professional practices and daily life.

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Explaining current events and phenomena in the field with a holistic perspective analytically and systematically based on advanced knowledge and skills.
2
Solving problems encountered in business life, at individual and organizational level.
3
Effective use of computer programs (such as SPSS, R, Excel, Stata) in the face of complex business problems.
4
Evaluating the developments in the world from an intellectual perspective in the light of the joint faculty courses taken.

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Recognizing new theoretical and practical approaches in the field of International Trade and Business.
2
Recognize the relevant literature effectively.
3
Independently organize activities towards organizational goals and objectives.

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To conduct qualitative and quantitative research on the subjects related to the field.

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To be able to work independently in the light of the knowledge gained in the field of International Trade and Business and to take responsibility for the work done.

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Adopting the philosophy of lifelong learning.

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Using foreign language skills effectively in business and social life, explaining their demands in writing or verbally.
2
To design a healthy communication network in the business world by using social life skills.

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Benefiting from the theoretical and historical knowledge of international trade and business; analyzes current issues, events and problems.
2
Continually improving their knowledge of the structure and characteristics of the variables of international trade and business.

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 2 26
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 7 2 14
Ödev 10 2 20
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 4 8 32
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 2 8 16
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 52 0 152
Total Workload of the Course Unit 152
Workload (h) / 25.5 6
ECTS Credits allocated for the Course Unit 6,0