Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
EKF109 |
INTRODUCTION TO ECONOMICS I |
1 |
3 |
3 |
4 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
Türkçe |
Level of the Course Unit : |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : |
Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
Dr.Öğr.Üyesi MEHMET SAYA |
Instructor(s) of the Course Unit |
Doç.Dr. DENİZ ŞİŞMAN |
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
Bu ders öğrencilerin iktisat biliminin dayandığı temel ilkeleri kullanarak tüketicilerin, üreticilerin ve devletin karar mekanizmalarını yorumlayabilmelerini amaçlamaktadır. |
Contents of the Course Unit: |
Dersin İçeriği; ihtiyaç, istek, fayda, değer, fiyat, kıtlık, rasyonellik, fırsat maliyeti gibi iktisadın temelini oluşturan kavramlar, arz ve talep kanunu, piyasa dengesi, esneklikler, hükümetlerin fiyat kontrolleri ve bu kontrollerin piyasa dengesi üzerine etkileri, kardinal ve ordinal yaklaşımlar çerçevesinde tüketici davranışı teorisi, üretim teorisi, üretim maliyetleri, farklı piyasaların işleyişleri, faktör piyasaları ve gelir dağılımı kavramından oluşmaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
İktisadın temel kavramlarını tanımlar. |
Arz-talep kanunu, esneklik ve fiyat kontrolleri gibi kavramları kullanarak piyasa dengesindeki değişimleri açıklar. |
Toplam fayda, marjinal fayda ve bütçe kısıtı kavramlarını kullanarak tüketici davranışlarını yorumlar. |
Toplam maliyet, marjinal maliyet ve bütçe kısıtı kavramlarını kullanarak üretici davranışlarını yorumlar. |
Üretim maliyetlerini kullanarak farklı piyasalarda denge oluşumunu yorumlar. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
Ders izlencesinin gözden geçirilmesi. |
İktisadın doğası |
Anlatma, Soru-Cevap |
2 |
Ders kaynaklarından ilgili bölümün okunması. Güncel ekonomik gelişmelerin takip edilmesi. |
Talep |
Anlatma, Soru-Cevap |
3 |
Ders kaynaklarından ilgili bölümün okunması. Güncel ekonomik gelişmelerin takip edilmesi. |
Arz ve piyasa dengesi |
Anlatma, Soru-Cevap |
4 |
Ders kaynaklarından ilgili bölümün okunması. Güncel ekonomik gelişmelerin takip edilmesi. |
Esneklik |
Anlatma, Soru-Cevap |
5 |
Ders kaynaklarından ilgili bölümün okunması. Güncel ekonomik gelişmelerin takip edilmesi. |
Tüketici teorisi |
Anlatma, Soru-Cevap |
6 |
Ders kaynaklarından ilgili bölümün okunması. Güncel ekonomik gelişmelerin takip edilmesi. |
Üretim |
Anlatma, Soru-Cevap |
7 |
Ders kaynaklarından ilgili bölümün okunması. Güncel ekonomik gelişmelerin takip edilmesi. |
Maliyetler |
Anlatma, Soru-Cevap |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Ders kaynaklarından ilgili bölümün okunması. Güncel ekonomik gelişmelerin takip edilmesi. |
Firma teorisi: tam rekabet piyasası |
Anlatma, Soru-Cevap |
10 |
Ders kaynaklarından ilgili bölümün okunması. Güncel ekonomik gelişmelerin takip edilmesi. |
Tekel piyasa |
Anlatma, Soru-Cevap |
11 |
Ders kaynaklarından ilgili bölümün okunması. Güncel ekonomik gelişmelerin takip edilmesi. |
Firma teorisi: tekelci rekabet ve oligopol |
Anlatma, Soru-Cevap |
12 |
Ders kaynaklarından ilgili bölümün okunması. Güncel ekonomik gelişmelerin takip edilmesi. |
Ücret, kira ve kâr |
Anlatma, Soru-Cevap |
13 |
Ders kaynaklarından ilgili bölümün okunması. Güncel ekonomik gelişmelerin takip edilmesi. |
Düzenleme, düzenlemelerin kaldırılması ve rekabet |
Anlatma, Soru-Cevap |
14 |
Ders kaynaklarından ilgili bölümün okunması. Güncel ekonomik gelişmelerin takip edilmesi. |
Çevre |
Anlatma, Soru-Cevap |
15 |
Ders kaynaklarından ilgili bölümün okunması. Güncel ekonomik gelişmelerin takip edilmesi. |
Örneklerle Soru Çözümü |
Anlatma, Soru-Cevap |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
Stephen ISON ve Stuart WALL, İktisada Giriş, Çev. Ahmet ÇAKMAK, Suat OKTAR |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Examination Method |
Ara Sınav (Vize) |
1 |
50 |
|
|
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) |
1 |
50 |
|
|
TOPLAM |
2 |
100 |
|
|
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Define the basic concepts of economics, administrative and human sciences. (Bloom 1)
|
|
1 |
|
|
|
|
2 |
Evaluate the economic environment and overall sustainability of firms. (Bloom 4)
|
|
|
2 |
|
|
|
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Relate principles and concepts of economics and finance with other disciplines. (Bloom 4)
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Define principles, concepts, methods and theories related with economics and finance. (Bloom 1)
|
|
|
2 |
|
|
|
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Interpret the charts and tables related to the field. (Bloom 2)
|
|
|
|
3 |
|
|
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Evaluate the theoretical models of economic policies which have direct or indirect effects by using the facts and dynamics of the economic system.(Bloom 4)
|
|
|
2 |
|
|
|
2 |
Analyze economic and financial reports. ((bloom 4)
|
|
1 |
|
|
|
|
3 |
Use basic mathematics, statistics and econometric methods and tools to solve economic and financial problems. (Bloom 3)
|
|
|
2 |
|
|
|
4 |
Interpret the operation of current economic, political and social events by using institutional information related with Economics and Finance.(Bloom 2)
|
|
|
|
3 |
|
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Organize economic and financial activities in humanitarian and social terms with adherence to ethics. (Bloom 4).
|
|
1 |
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Develop a critical perspective on national and international economic, political, social, financial and development problems. (bloom 6)
|
|
1 |
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Follow the agenda on economics, politics and social issues and improve himself/ herself. (bloom 6)
|
|
|
2 |
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Analyze current issues and problems by using the structure and properties of Macro and Microeconomics and variables. (Bloom 4)
|
|
|
2 |
|
|
|
2 |
Evaluate the effectiveness of the general economic system and public policies and their effects on markets and basic economic variables.(Bloom 4)
|
|
|
2 |
|
|
|
3 |
Analyze the cause and effect relationships between the relevant economic variables. (Bloom 4)
|
|
|
|
|
4 |
|
4 |
Evaluate the expected trends and portfolio analyzes in interest and exchange rates within the framework of the general financial system. (Bloom 4)
|
|
1 |
|
|
|
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
1 |
14 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
6 |
4 |
24 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
2 |
5 |
10 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
2 |
5 |
10 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
40 |
0 |
102 |
|
Total Workload of the Course Unit |
102 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
4 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
4,0 |
|