Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
EKF225 |
HISTORY OF ECONOMIC THOUGHT |
3 |
3 |
3 |
6 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
Türkçe |
Level of the Course Unit : |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : |
Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
Dr.Öğr.Üyesi MEHMET SAYA |
Instructor(s) of the Course Unit |
Dr.Öğr.Üyesi MEHMET SAYA |
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
Tarihsel süreçte ortaya çıkan iktisadi düşünce okullarını anlatarak bu okulların iktisadi analizle ilgili görüşlerini öğretmek. |
Contents of the Course Unit: |
Merkantilizm, fizyokrasi, klasik iktisat, neoklasik iktisat ve çağdaş iktisat okullarını kapsayan konular işlenmektedir. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
İktisadi düşüncenin temellerini kavrama |
İktisadi düşünceye yönelik bakış açısı edinme |
İktisadi düşünce okullarını ortaya çıktığı tarihsel koşullarla birlikte değerlendirme becerisi kazanma |
İktisadi düşünce okullarının iktisadi analizle ilgili görüşlerini hakkında bilgi sahibi olma |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
Kitap Okuma |
Merkantilizm |
Anlatım, Soru Cevap, |
2 |
Kitap Okuma |
Fizyokrasi |
Anlatım, Soru Cevap, |
3 |
Kitap Okuma |
Klasik İktisadın Doğuşu: Adam Smith |
Anlatım, Soru Cevap |
4 |
Kitap Okuma |
T.R. Malthus ve Nüfus Teorisi |
Anlatım, Soru Cevap |
5 |
Kitap Okuma |
David Ricardo ve Emek Değer Teorisi, Karşılaştırmalı Üstünlükler Teorisi |
Anlatım, Soru Cevap |
6 |
Kitap Okuma |
Fayda Teorisi'nin Doğuşu ve Temsilcileri |
Anlatım, Soru Cevap |
7 |
Kitap Okuma |
Sosyalist İktisadi Düşünce ve Karl Marx |
Anlatım, Soru Cevap, |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Kitap Okuma |
Neoklasik İktisadi Düşüncenin Doğuşu ve Temsilcileri |
Anlatım, Soru Cevap, |
10 |
Kitap Okuma |
Avusturya İktisat Okulu |
Anlatım, Soru Cevap |
11 |
Kitap Okuma |
Thorstein Veblen’de İktisadi Düşünce |
Anlatım, Soru Cevap |
12 |
Kitap Okuma |
Keynesyen İktisadi Düşünce |
Anlatım, Soru Cevap, |
13 |
Kitap Okuma |
Monetarizm |
Anlatım, Soru Cevap |
14 |
Kitap Okuma |
Post Keynesyen İktisat ve Kurumsal İktisat |
Anlatım, Soru Cevap |
15 |
Kitap Okuma |
Genel Tekrar |
Anlatım, Soru Cevap |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
Hunt, E.K., Lautzenheiser, M. (2022). İktisadi Düşünce Tarihi. Siyasal Kitabevi. 3. Baskı. |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Examination Method |
Ara Sınav (Vize) |
1 |
50 |
|
|
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) |
1 |
50 |
|
|
TOPLAM |
2 |
100 |
|
|
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Define the basic concepts of economics, administrative and human sciences. (Bloom 1)
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Evaluate the economic environment and overall sustainability of firms. (Bloom 4)
|
|
|
2 |
|
|
|
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Relate principles and concepts of economics and finance with other disciplines. (Bloom 4)
|
|
1 |
|
|
|
|
2 |
Define principles, concepts, methods and theories related with economics and finance. (Bloom 1)
|
|
1 |
|
|
|
|
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Interpret the charts and tables related to the field. (Bloom 2)
|
|
1 |
|
|
|
|
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Evaluate the theoretical models of economic policies which have direct or indirect effects by using the facts and dynamics of the economic system.(Bloom 4)
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Analyze economic and financial reports. ((bloom 4)
|
|
1 |
|
|
|
|
3 |
Use basic mathematics, statistics and econometric methods and tools to solve economic and financial problems. (Bloom 3)
|
|
1 |
|
|
|
|
4 |
Interpret the operation of current economic, political and social events by using institutional information related with Economics and Finance.(Bloom 2)
|
|
1 |
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Organize economic and financial activities in humanitarian and social terms with adherence to ethics. (Bloom 4).
|
|
|
2 |
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Develop a critical perspective on national and international economic, political, social, financial and development problems. (bloom 6)
|
|
|
|
3 |
|
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Follow the agenda on economics, politics and social issues and improve himself/ herself. (bloom 6)
|
|
|
|
3 |
|
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Analyze current issues and problems by using the structure and properties of Macro and Microeconomics and variables. (Bloom 4)
|
|
1 |
|
|
|
|
2 |
Evaluate the effectiveness of the general economic system and public policies and their effects on markets and basic economic variables.(Bloom 4)
|
|
1 |
|
|
|
|
3 |
Analyze the cause and effect relationships between the relevant economic variables. (Bloom 4)
|
|
1 |
|
|
|
|
4 |
Evaluate the expected trends and portfolio analyzes in interest and exchange rates within the framework of the general financial system. (Bloom 4)
|
|
1 |
|
|
|
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
2 |
28 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
14 |
2 |
28 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
4 |
8 |
32 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
2 |
8 |
16 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
50 |
0 |
148 |
|
Total Workload of the Course Unit |
148 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
5,8 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
6,0 |
|