Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
EKF222 | STATISTICS II | 4 | 3 | 3 | 6 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi MEHMET SAYA |
Instructor(s) of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi DİDEM TETİK KÜÇÜKELÇİ |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu dersin amacı, öğrenciye, teori ve uygulama yapısını oluşturacak istatistiki analiz tekniklerini ve analiz sonuçlarına göre bilimsel karar verme yetkinliğini kazandırmaktır. |
Contents of the Course Unit: | Tek ve iki ana kütle için güven aralığı tahminleri, Tek ve iki ana kütle için hipotez testleri, Basit ve çoklu regresyon analizi, Parametrik olmayan istatistik, Ki kare dağılımı gibi konuları içermektedir. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
İstatistiklerden yararlanarak parametre hakkında yorum yapar. (interpret) (4) |
İki değişken arasındaki ilişkiyi karşılaştırır.(compare) (4) |
İndeks çeşitlerini ve hesaplamalarını yorumlar.(interpret) (4) |
Çapraz tabloları sınıflandırır.(classify) (4) |
İstatistiksel yöntemleri kullanarak hipotezleri analiz eder.(analyze) (4) |
Hipotez testi, Ki Kare dağılımları ile ilgili problemleri çözer.(solve) (3) |
Dağılımları istatistiki olarak yorumlar. (interpret) (4) |
Dağılımları analiz eder.(analyze) (4) |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Kitap Okuma | Kavramı ve Türleri | Anlatım, Soru Cevap, Problem Çözme Yöntemi |
2 | Kitap Okuma | Merkezi Limit Teoremi | Anlatım, Soru Cevap, Problem Çözme Yöntemi |
3 | Kitap Okuma | Hipotez Testi Kavramı | Anlatım, Soru Cevap, İnceleme Yöntemi |
4 | Kitap Okuma | Tek Değerin ve Ortalamaların Hipotez Testi | Anlatım, Soru Cevap, İnceleme Yöntemi |
5 | Kitap Okuma | Tek Değerin ve Ortalamaların Hipotez Testi | Anlatım, Soru Cevap, İnceleme Yöntemi |
6 | Kitap Okuma | Tek Değerin ve Ortalamaların Hipotez Testi | Anlatım, Soru Cevap, İnceleme Yöntemi |
7 | Kitap Okuma | Regresyon analizleri | Anlatım, Soru Cevap, Problem Çözme Yöntemi |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Kitap Okuma | Doğrusal Trend | Anlatım, Soru Cevap, Problem Çözme Yöntemi |
10 | Kitap Okuma | Eğrisel Trend | Anlatım, Soru Cevap, İnceleme Yöntemi |
11 | Kitap Okuma | İndeksler ve Zaman İndeksleri | Anlatım, Soru Cevap, İnceleme Yöntemi |
12 | Kitap Okuma | Basit ve Bileşik İndeksler | Anlatım, Soru Cevap, Problem Çözme Yöntemi |
13 | Kitap Okuma | Ki Kare Dağılımı | Anlatım, Soru Cevap, İnceleme Yöntemi |
14 | Kitap Okuma | Ki Kare Testi | Anlatım, Soru Cevap, İnceleme Yöntemi |
15 | Kitap Okuma | Genel Tekrar ve Değerlendirme | Anlatım, Soru Cevap, Problem Çözme Yöntemi |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Murray R. Spiegel, Larry J. Stephens(2013). Statistic. Nobel Akademik Yayıncılık |
Çil,B.(2008).İstatistik.8. Baskı. Detay Yayıncılık |
ASSESSMENT |
||||
---|---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description | Examination Method |
Ara Sınav (Vize) | 1 | 50 | ||
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) | 1 | 50 | ||
TOPLAM | 2 | 100 |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Define the basic concepts of economics, administrative and human sciences. (Bloom 1)
|
2 | |||||
2 |
Evaluate the economic environment and overall sustainability of firms. (Bloom 4)
|
2 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Relate principles and concepts of economics and finance with other disciplines. (Bloom 4)
|
1 | |||||
2 |
Define principles, concepts, methods and theories related with economics and finance. (Bloom 1)
|
2 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Interpret the charts and tables related to the field. (Bloom 2)
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Evaluate the theoretical models of economic policies which have direct or indirect effects by using the facts and dynamics of the economic system.(Bloom 4)
|
3 | |||||
2 |
Analyze economic and financial reports. ((bloom 4)
|
3 | |||||
3 |
Use basic mathematics, statistics and econometric methods and tools to solve economic and financial problems. (Bloom 3)
|
5 | |||||
4 |
Interpret the operation of current economic, political and social events by using institutional information related with Economics and Finance.(Bloom 2)
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Organize economic and financial activities in humanitarian and social terms with adherence to ethics. (Bloom 4).
|
1 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Develop a critical perspective on national and international economic, political, social, financial and development problems. (bloom 6)
|
1 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Follow the agenda on economics, politics and social issues and improve himself/ herself. (bloom 6)
|
1 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Analyze current issues and problems by using the structure and properties of Macro and Microeconomics and variables. (Bloom 4)
|
3 | |||||
2 |
Evaluate the effectiveness of the general economic system and public policies and their effects on markets and basic economic variables.(Bloom 4)
|
2 | |||||
3 |
Analyze the cause and effect relationships between the relevant economic variables. (Bloom 4)
|
4 | |||||
4 |
Evaluate the expected trends and portfolio analyzes in interest and exchange rates within the framework of the general financial system. (Bloom 4)
|
1 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 2 | 26 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 10 | 2 | 20 |
Ödev | 7 | 2 | 14 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 4 | 8 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 2 | 8 | 16 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 52 | 0 | 152 |
Total Workload of the Course Unit | 152 | ||
Workload (h) / 25.5 | 6 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 6,0 |