TR EN

PHOTOSHOP UYGULAMALARI PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
RTI312 PHOTOSHOP UYGULAMALARI 5 3 3 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Seçmeli
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Prof.Dr. KAMİL KAYA
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu ders; öğrencilere dijital tasarım programlarından Adobe Photoshop’u temel düzeyde öğretmeyi ve bilgisayar ortamında reklam çalışmaları yapma becerisi kazandırmayı amaçlamaktadır.
Contents of the Course Unit: Dersin içeriğini, Adobe Photoshop programının arayüzü, araçları ve bu araçların özellikleri, katman çalışmaları, dekupe işlemleri, degrade, arkaplan, maske ve filtre çalışmaları, fotoğraf düzenleme ve renk ayarlarına ilişkin çalışmalar, boyama ve yazı çalışmaları, özel efekt çalışmaları ve hareketli resim çalışmaları (yazı/resim animasyonları) oluşturmaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Dijital ortamda tasarımı tanımlar.
Photoshop yazılımının reklamlarda kullanımını açıklar.
Katman çalışmalarını bir örnek üzerinde uygular.
Fotoğraflarda gerçekleştirilen düzenlemeleri ayırt eder.
Özel efektlerin kullanımını değerlendirir.
Reklam tasarımlarını, grafik tasarım ilkelerine bağlı kalarak ve Adobe Photoshop programını kullanarak uygular.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür tarama Tanışma, Ders hakkında genel bilgi: Amaç, İçerik, Uygulama, Değerlendirme Haftalık ders programının açıklanması: İzlence Kaynakça Anlatım, tartışma
2 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Adobe Photoshop programının arayüzü, araçları ve özellikleri Anlatım, Soru-cevap yöntemi
3 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Katman çalışmaları Dekupe, degrade, arkaplan, maske ve filtre çalışmaları Anlatım, Proje uygulama
4 Konuyla ilgili görsel örnekler inceleme Fotoğrafta düzeltme, kırpma, rötuş, renk ve çözünürlük ayarlarına ilişkin çalışmalar Anlatım, Proje uygulama
5 Konuyla ilgili görsel örnekler inceleme Boyama ve yazı çalışmaları Proje uygulama
6 Konuyla ilgili görsel örnekler inceleme Fotoğrafta özel efekt çalışmaları Proje uygulama
7 Konuyla ilgili görsel örnekler inceleme Liquify kullanımı Anlatım, Proje uygulama
8 - ARA SINAV -
9 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Renkli baskı tanımlamaları Anlatım, Soru-cevap yöntemi
10 Konuyla ilgili görsel örnekler inceleme Hareketli resim tasarımı (yazı ve resim animasyonu) Proje uygulama
11 Konuyla ilgili görsel örnekler inceleme Pen aracı taktikleri Anlatım, Proje uygulama
12 Konuyla ilgili görsel örnekler inceleme Pen aracı kullanarak reklam tasarlama Proje uygulama
13 Konuyla ilgili örnekler inceleme Sosyal medya banner - örnek uygulama Anlatım, Tartışma, Proje uygulama
14 Konuyla ilgili örnekler inceleme Web banner – örnek uygulama Anlatım, Tartışma, Proje uygulama
15 Konuyla ilgili görsel örnekler inceleme Mock-up uygulamaları Proje uygulama
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Bayar, Ö. M. (2012). Photoshop CS6 & CC, Kodlab.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students define the concepts they learned and match them with their corresponding phenomena in the social world.
2
Students interpret concepts and theories taking into account their historical-cultural contexts.
3
Students compare sociological theories with reference to social problems.
4
Students distinguish the significance of ecological, social and economical sustainability for world’s future.
5
Students develop their knowledge on sustainability by the use of information and communication technologies.

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students evaluate qualitative and quantitative data of sociological research studies.
2
Students analyse the complicated interactions between the social, cultural, political, economical and demographical phenomena of the global world.

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students design a research by their acquired knowledge and experience.

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students research field study considering the principle of cultural relativity, scientific and ethical values.
2
Students efficiently apply the most suitable information and communication technologies in their studies.
3
Students use their knowledge on ecological, social and economical sustainability in all aspects of their lives.

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students research on problems which reflect on their fields in the global world undergoing rapid and profound change.

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
2
Students develop their knowledge and skills within the frame of scientific, technological and current developments via adopting the principle of lifelong learning.
3
Students act ethically impartial in their research studies.

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students apply the principle of cultural relativity, scientific and ethical values with reference to sustainability throughout their studies in their careers.

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 2 28
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 14 3 42
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 7 7
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 6 6
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 46 0 127
Total Workload of the Course Unit 127
Workload (h) / 25.5 5
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0