Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
EKF438 |
SOCIAL ECONOMY |
5 |
3 |
3 |
5 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
Türkçe |
Level of the Course Unit : |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : |
Seçmeli |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
Prof.Dr. KAMİL KAYA |
Instructor(s) of the Course Unit |
|
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
Dersin amacı; işbirliği, karşılıklı yardım ve dayanışmaya dayalı bir ekonomi olan sosyal ekonomi kavramını çok yönlü kavrayabilmek, sayısı giderek artan sosyal ve dayanışma ekonomisi aktörlerini tanımaktır. |
Contents of the Course Unit: |
Bu dersin içeriği; üretimin örgütlenmesi, bölüşüm ve bölüşüm teorisi, kalkınma ve büyüme, dayanışma ekonomileri, gelir dağılımı, sosyal hizmetler, tam istihdam ve yoksullukla mücadele, kooperatifçilik, kooperatifçiliğin diğer şirketlerden ayırt edici özellikleri, günümüzde kooperatifçiliğin durumu gibi toplumsal konuların ekonomik yönden ele alınmasını kapsamaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
1-Bölgesel ve yerel kalkınma ile sosyal bütünleşme konularında bilinçlenmeyi sağlar.
2-Sürdürülebilirlik ve kapsayıcı kalkınma konularını değerlendirme becerisi kazandırır.
3-Kooperatif, dernek ve vakıflar konularında derinlemesine bilgi sağlar.
4-Demokrasi, özgürlük, sorumluluk ve dayanışmaya yönelik toplum bilincini geliştirir.
5-Adil gelir dağılımı, sürdürülebilir iktisadi faaliyet konularına ilişkin örgütlenme biçiminin oluşmasında farkındalık yaratır. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
Kitap Okuma |
İzlencenin tanıtılması, Sosyal Ekonominin Tanımı ve Özellikleri |
Anlatım, Soru Cevap |
2 |
Kitap Okuma |
Kakınma ve büyüme |
Anlatım, Soru Cevap |
3 |
Kitap Okuma |
Endüstri sosyolojisi |
Anlatım, Soru Cevap |
4 |
Kitap Okuma |
Örgütleme ve üretim yönetimi |
Anlatım, Soru Cevap, İnceleme Yöntemi |
5 |
Kitap Okuma |
Küresel kriz ve sosyal dayanışma |
Anlatım, Soru Cevap, İnceleme Yöntemi |
6 |
Kitap Okuma |
Bölüşüm ve bölüşüm teorisi |
Anlatım, Soru Cevap |
7 |
Kitap Okuma |
Gelir dağılımı |
Anlatım, Soru Cevap |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Kitap Okuma |
Tam istihdam ve yoksullukla mücadele |
Anlatım, Soru Cevap |
10 |
Kitap Okuma |
Sosyal Hizmetler |
Anlatım, Soru Cevap, İnceleme Yöntemi |
11 |
Kitap Okuma |
Dayanışma Ekonomileri |
Anlatım, Soru Cevap, İnceleme Yöntemi |
12 |
Kitap Okuma |
Kooperatifçiliğin tanımı, kooperatifçilik ilkeleri |
Anlatım, Soru Cevap, İnceleme Yöntemi |
13 |
Kitap Okuma |
Kooperatifçiliğin ayırt edici özellikleri, ekonomik kalkınmadaki önemi |
Anlatım, Soru Cevap, İnceleme Yöntemi |
14 |
Kitap Okuma |
Türkiye'de kooperatifçilik hareketi |
Anlatım, Soru Cevap, İnceleme Yöntemi |
15 |
Kitap Okuma |
Genel Tekrar |
Anlatım, Soru Cevap, İnceleme Yöntemi |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Students define the concepts they learned and match them with their corresponding phenomena in the social world.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Students interpret concepts and theories taking into account their historical-cultural contexts.
|
|
|
|
|
|
|
3 |
Students compare sociological theories with reference to social problems.
|
|
|
|
|
|
|
4 |
Students distinguish the significance of ecological, social and economical sustainability for world’s future.
|
|
|
|
|
|
|
5 |
Students develop their knowledge on sustainability by the use of information and communication technologies.
|
|
|
|
|
|
|
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Students evaluate qualitative and quantitative data of sociological research studies.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Students analyse the complicated interactions between the social, cultural, political, economical and demographical phenomena of the global world.
|
|
|
|
|
|
|
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Students design a research by their acquired knowledge and experience.
|
|
|
|
|
|
|
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Students research field study considering the principle of cultural relativity, scientific and ethical values.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Students efficiently apply the most suitable information and communication technologies in their studies.
|
|
|
|
|
|
|
3 |
Students use their knowledge on ecological, social and economical sustainability in all aspects of their lives.
|
|
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Students research on problems which reflect on their fields in the global world undergoing rapid and profound change.
|
|
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Students develop their knowledge and skills within the frame of scientific, technological and current developments via adopting the principle of lifelong learning.
|
|
|
|
|
|
|
3 |
Students act ethically impartial in their research studies.
|
|
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
|
|
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Students apply the principle of cultural relativity, scientific and ethical values with reference to sustainability throughout their studies in their careers.
|
|
|
|
|
|
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
13 |
2 |
26 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
4 |
10 |
40 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
2 |
9 |
18 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
35 |
0 |
128 |
|
Total Workload of the Course Unit |
128 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
5 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
5,0 |
|