TR EN

ALTERNATIVE MEDIA AND DIGITAL ACTIVISM PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
YEM415 ALTERNATIVE MEDIA AND DIGITAL ACTIVISM 5 3 3 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Seçmeli
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi AYŞE AYDIN
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu dersin temel amacı, dijital medyanın toplumsal değişim ve eylem bağlamında nasıl kullanıldığını yeni medya ve aktivizm tarihini, teknolojik olanakları dikkate alarak tartışmaktır.
Contents of the Course Unit: Bu derste toplumsal değişim adına kullanılan dijital teknolojilerin toplumsal ve etik sonuçları, alternatif medya ve dijital aktivizm kavramları ve gelişimi, alternatif medya ve dijital aktivizm uygulamalarının değerlendirilmesi konuları ele alınmaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Öğrenciler dijital aktivizmde uygulama ve teori arasındaki benzerlik ve farklılıkların değerlendirebilme
Öğrenciler ilgi duyduğu toplum konulardaki dijital aktivizm uygulamalarını keşfedebilme
Politik eylem, geleneksel ve dijital aktivizm, toplumsal hareketlerin bileşenlerini tanımlayabilme
Toplumsal savunuculuk konusunda bilinç geliştirebilme
Disiplinlerarası bir perspektiften sivil toplum ve kamusal alan konularında bilgi sahibi olabilme
Farklı çevrimiçi toplumsal ağların toplumsal savunuculuk adına kullanımına dair yenilikçi fikirler keşfeder; bu fikirlere eleştirel bir pencereden bakabilme
Yeni medyanın ticari amaçlar dışında kullanım olanakları konusunda bakış açısı kazanma

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 - Derse giriş ve dijital aktivizme genel bakış Açıklama
2 - Alternatif medya nedir? Açıklama, tartışma
3 - Çevrimiçi ve çevrimdışı aktivizm Açıklama, tartışma
4 - Dijital aktivizm tarihi I Açıklama, tartışma
5 - Dijital aktivizm tarihi II Açıklama, tartışma
6 - Dijital aktivizm eylemleri I Açıklama, video gösterimi
7 - Dijital aktivizm eylemleri II Açıklama, video gösterimi
8 - ARA SINAV -
9 - Dijital aktivizm eylemleri III -
10 - Dijital aktivizm eylemleri IV -
11 - Kliktivizm Açıklama, tartışma
12 - Dijital aktivizm ve geleneksel aktivizm ilişkisi I Konuk konuşmacı ve tartışma
13 - Dijital aktivizm ve geleneksel aktivizm ilişkisi II Konuk konuşmacı ve tartışma
14 - Dijital aktivizm örnekleri I Video gösterimi, tartışma
15 - Dijital aktivizm örnekleri II ve genel değerlendirme Tartışma ve soru-cevap
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Herbert Pimlott, Fabien Granjon, Nico Carpentier, Nilay Ulusoy, Emre Köksalan, John D.H. Downing (2014). Kendi Medyanı Yarat Cilt 2 - Alternatif Medya, Kavramlar, Tartışmalar, Örnekler. İstanbul: Kalkedon.
Boztepe Taşkıran, Hatun, Murat Mengü (2019). Dijital Aktivizm Üzerine. İstanbul: Der Yayınları.
Lievrouw, Leah A. (2016). Alternatif ve Aktivist Yeni Medya. İstanbul: Kafka.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students define the concepts they learned and match them with their corresponding phenomena in the social world.
2
Students interpret concepts and theories taking into account their historical-cultural contexts.
3
Students compare sociological theories with reference to social problems.
4
Students distinguish the significance of ecological, social and economical sustainability for world’s future.
5
Students develop their knowledge on sustainability by the use of information and communication technologies.

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students evaluate qualitative and quantitative data of sociological research studies.
2
Students analyse the complicated interactions between the social, cultural, political, economical and demographical phenomena of the global world.

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students design a research by their acquired knowledge and experience.

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students research field study considering the principle of cultural relativity, scientific and ethical values.
2
Students efficiently apply the most suitable information and communication technologies in their studies.
3
Students use their knowledge on ecological, social and economical sustainability in all aspects of their lives.

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students research on problems which reflect on their fields in the global world undergoing rapid and profound change.

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
2
Students develop their knowledge and skills within the frame of scientific, technological and current developments via adopting the principle of lifelong learning.
3
Students act ethically impartial in their research studies.

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students apply the principle of cultural relativity, scientific and ethical values with reference to sustainability throughout their studies in their careers.

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 3 42
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 14 2 28
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 7 7
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 6 6
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 46 0 127
Total Workload of the Course Unit 127
Workload (h) / 25.5 5
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0