TR EN

MONEY AND BANKING PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
EKF436 MONEY AND BANKING 5 3 3 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Seçmeli
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Prof.Dr. KAMİL KAYA
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu dersin amacı, öğrenciye finansal aracılar vasıtası ile gerçekleştirilen parasal işlemleri ve etkilerini analiz etme becerisini kazandırır.
Contents of the Course Unit: Para, Banka ve Finansın Temelleri, Kaydi Para Yaratma Süreci, Para Arzı ve TC Merkez Bankası Bilançosu, Para ve Faiz Oranı İlişkisi, Bankacılık Sektörünün Uluslararası Entegrasyonu ve Türkiye’de Bankacılık gibi konuları içermektedir.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Para ve Banka ile ilgili temel kavramları açıklar.(explain) (2)
Güncel ekonomik olaylar ve sorunlar hakkında tartışır.(discuss) (2)
Bankacılık sisteminde gerçekleşen krizlerin sebeplerini yorumlar.(interpret) (4)
Faiz ve döviz hareketleri arasındaki ilişkiyi analiz eder.(analyze) (4)
Türkiye ve diğer dünya ülkelerindeki parasal işlemleri analiz eder.(analyze) (4)

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Kitap Okuma Para Kavramının Genel Çerçevesi, Para Sistemleri, Arz Edilen ve Talep Edilen Para Miktarı Tanımları Anlatım, Soru Cevap, İnceleme Yöntemi
2 Kitap Okuma Para Politikasının Genel Çerçevesi, Para Politikası Amaç ve Araçları Anlatım, Soru Cevap, İnceleme Yöntemi
3 Kitap Okuma Para Politikası Uygulamalarında Gecikme Sorunu, Para Politikasının Ekonomiyi Etkileme Kanalları Anlatım, Soru Cevap, İnceleme Yöntemi
4 Kitap Okuma Para ve Enflasyon Anlatım, Soru Cevap, İnceleme Yöntemi
5 Kitap Okuma Merkez Bankacılığı Anlatım, Soru Cevap, İnceleme Yöntemi
6 Kitap Okuma Faiz Oranının Hesaplanması, Belirlenmesi, Risk ve Vade Yapısı Anlatım, Soru Cevap, İnceleme Yöntemi
7 Kitap Okuma Para Talebi Teorileri Anlatım, Soru Cevap, İnceleme Yöntemi
8 - ARA SINAV -
9 Kitap Okuma Finansal Piyasalar ve Finansal Kurumlar Anlatım, Soru Cevap, İnceleme Yöntemi
10 Kitap Okuma Döviz Kuru Piyasası Anlatım, Soru Cevap, İnceleme Yöntemi
11 Kitap Okuma Bankacılık ve Finansal Kurumlar Yönetimi Anlatım, Soru Cevap, İnceleme Yöntemi
12 Kitap Okuma Uluslararası Parasal İlişkiler Anlatım, Soru Cevap, İnceleme Yöntemi
13 Kitap Okuma Alternatif Para Politikası Stratejileri Anlatım, Soru Cevap, İnceleme Yöntemi
14 Kitap Okuma Finansal Krizler Anlatım, Soru Cevap, İnceleme Yöntemi
15 Kitap Okuma GENEL TEKRAR Anlatım, Soru Cevap, İnceleme Yöntemi
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Yıldırım, D. Ç. ve Çevik, E. İ. (2018). Para Bankacılık ve Finansal Sistem. Ekin Yayınevi, Bursa
Orhan, Z. O. Ve Erdoğan, S. (2013). Para Politikası. Umuttepe Yayınları. Kocaeli.
Paya, M.(2002). Para Teorisi ve Para Politikası. Filiz Kitabevi. İstanbul 2002

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students define the concepts they learned and match them with their corresponding phenomena in the social world.
2
Students interpret concepts and theories taking into account their historical-cultural contexts.
3
Students compare sociological theories with reference to social problems.
4
Students distinguish the significance of ecological, social and economical sustainability for world’s future.
5
Students develop their knowledge on sustainability by the use of information and communication technologies.

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students evaluate qualitative and quantitative data of sociological research studies.
2
Students analyse the complicated interactions between the social, cultural, political, economical and demographical phenomena of the global world.

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students design a research by their acquired knowledge and experience.

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students research field study considering the principle of cultural relativity, scientific and ethical values.
2
Students efficiently apply the most suitable information and communication technologies in their studies.
3
Students use their knowledge on ecological, social and economical sustainability in all aspects of their lives.

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students research on problems which reflect on their fields in the global world undergoing rapid and profound change.

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
2
Students develop their knowledge and skills within the frame of scientific, technological and current developments via adopting the principle of lifelong learning.
3
Students act ethically impartial in their research studies.

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students apply the principle of cultural relativity, scientific and ethical values with reference to sustainability throughout their studies in their careers.

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 2 26
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 4 10 40
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 2 9 18
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 35 0 128
Total Workload of the Course Unit 128
Workload (h) / 25.5 5
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0