TR EN

FICTION PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
HIT333 FICTION 5 3 3 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Seçmeli
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Prof.Dr. KAMİL KAYA
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Dersin amacı, reklam ve müziğin bir senaryo kapsamında biçimlenmesini teorik olarak göstermek ve öğrencinin film ve reklamları analiz edebilmesi için alt yapı kazandırmaktır.
Contents of the Course Unit: Bu ders; kurgunun temel kavramlarının tanımlanması, analog ve sayısal kurgunun özelliklerinin listelenmesi, kurgu programlarının gösterilmesi, video kayıt formatlarının örneklenmesi, film analizi gibi konuları içermektedir.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Kurgu programlarından en az 4’ünü listeleme
Film örneği üzerinden film ile kurgu ilişkisi arasında bağlantı kurma
Görsel algı yetisini kullanarak film, dizi ve reklamların kurgusal olarak anlamlarını çıkarma
Kurgu ve anlam yaratma olgusunu film ve reklamlar üzerinden açıklama
Bir konu üzerinde kurgusal yaratıcı fikirler geliştirme
Bir filmi ve reklamı kurgu kuramları bilgisiyle analiz etme

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Halkla ilişkilerde ve reklamcılıkta kurgu kullanım alanları Anlatım Soru cevap
2 Konuyla ilgili örnek hazırlama Adobe Premier’e giriş Anlatım Soru-cevap Gösteri Yönetimi
3 Konuyla ilgili örnek hazırlama Kurgu çalışmasında dosya oluşturma, kesme ve birleştirme Anlatım Soru cevap
4 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Kurguda ses ve yazı ekleme yöntemleri, dublaj çalışmaları Anlatım Soru cevap
5 Literatür taraması Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Video kurguda görüntü ve estetik Anlatım Soru cevap
6 Literatür taraması, konuyla ilgili makale özeti çıkarma Video kurguda reklam ve film çalışmaları Anlatım Soru cevap
7 Literatür taraması Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Video kurguda haber çalışmaları Anlatım Soru cevap
8 - ARA SINAV -
9 - Video hazırlama projesi Ödev çalışması
10 Literatür taraması Konuyla ilgili kitap bölümü okuma, örnek hazırlama Video kurguda video effects ekleme yöntemleri Anlatım Soru cevap Gösteri yöntemi
11 Literatür taraması Konuyla ilgili kitap bölümü okuma, örnek hazırlama Video kurguda video effects çalışmaları Anlatım Soru cevap Gösteri yöntemi
12 Literatür taraması Konuyla ilgili kitap bölümü okuma, örnek hazırlama Video kurguda video transitions ekleme yöntemleri Anlatım Soru cevap Gösteri yöntemi
13 Literatür taraması Video kurguda video transitions çalışmaları Anlatım Soru cevap Gösteri yöntemi
14 - Video hazırlama Ödev çalışması
15 Genel tekrar Final sınavı hazırlık çalışmaları Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Özkoçak Y. (2011) Kurgu Estetiği ve Teknikleri. İstanbul: Derin Yayınları
Toprak M. (2012) Filmin Dili Kurgu. Kalkedon Yayınları
Reisz, K., ve Millar, G. (2009). Technique of film editing. Focal Press.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students define the concepts they learned and match them with their corresponding phenomena in the social world.
2
Students interpret concepts and theories taking into account their historical-cultural contexts.
3
Students compare sociological theories with reference to social problems.
4
Students distinguish the significance of ecological, social and economical sustainability for world’s future.
5
Students develop their knowledge on sustainability by the use of information and communication technologies.

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students evaluate qualitative and quantitative data of sociological research studies.
2
Students analyse the complicated interactions between the social, cultural, political, economical and demographical phenomena of the global world.

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students design a research by their acquired knowledge and experience.

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students research field study considering the principle of cultural relativity, scientific and ethical values.
2
Students efficiently apply the most suitable information and communication technologies in their studies.
3
Students use their knowledge on ecological, social and economical sustainability in all aspects of their lives.

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students research on problems which reflect on their fields in the global world undergoing rapid and profound change.

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
2
Students develop their knowledge and skills within the frame of scientific, technological and current developments via adopting the principle of lifelong learning.
3
Students act ethically impartial in their research studies.

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students apply the principle of cultural relativity, scientific and ethical values with reference to sustainability throughout their studies in their careers.

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 3 42
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 9 1 9
Ödev 2 10 20
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 6 6
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 6 6
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 43 0 127
Total Workload of the Course Unit 127
Workload (h) / 25.5 5
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0