Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
SOS349 | SOCIOLOGY OF CULTURE | 5 | 3 | 3 | 5 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Seçmeli |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Prof.Dr. KAMİL KAYA |
Instructor(s) of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi RAHEB MOHAMMADI GHANBARLOU |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu dersin amacı; toplumsal yapı ile kültür arasındaki ilişkiyi temel sosyolojik yaklaşımlar içerisinde ele almak ve kültürün toplumsal yapının devamlılığındaki işlevsel rolünü açıklamaktır. Bunun yanında kültür kavramının küreselleşme ile birlikte değişen görünümleri üzerine öğrencinin değerlendirme yapma kabiliyetini kazanmasıdır. |
Contents of the Course Unit: | Bu dersin içeriğini; kültür kavramının tanımlanması, klasik ve çağdaş sosyolojik tartışmalarda kavramın ele alınışı, kültürün diğer toplumsal kurumlarla olan ilişkisi, kültürün kullanımı, küreselleşme ve kültür kavramı ile Türkiye’de kültür tartışmaları oluşturmaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Kültür kavramını toplumsal yapı ile olan ilişkisi çerçevesinde tanımlar. |
Kültür kavramına ilişkin geliştirilen klasik yaklaşımları özetler. |
Kültür kavramına ilişkin geliştirilen çağdaş yaklaşımları özetler. |
Bir toplumda kültürün gelişimini ve değişimini hem yerel hem de küresel gelişmeleri hesaba katarak yorumlar. |
Kültürün toplumsal işlevini ayırt eder. |
Türkiye’de kültür üzerine yapılan araştırmaların nitel ve nicel verilerini değerlendirir. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | - | Dersin tanıtımı. Kültür nedir? Kültürün özellikleri nelerdir? | Anlatım Soru Cevap Tartışma |
2 | Kaynak okuma | Kültür sosyolojisinin temel problemleri | Anlatım Soru Cevap Tartışma |
3 | Kaynak okuma | Klasik kuramlarda kültür kavramı | Anlatım Soru Cevap Tartışma |
4 | Kaynak okuma | Eylem olarak kültür: Sembolik Etkileşim ve Dramaturji kuramı | Anlatım Soru Cevap Tartışma |
5 | Kaynak okuma | Eylem olarak kültür: Fenomenoloji, Etnometodoloji | Anlatım Soru Cevap Tartışma |
6 | Kaynak okuma | Batı Marksizm, Frankfurt okulu ve kültür endüstrisi | Anlatım Soru Cevap Tartışma |
7 | Kaynak okuma | Batı Marksizm, Frankfurt okulu ve kültür endüstrisi | Anlatım Soru Cevap Tartışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Kaynak okuma | Kültür, yapı ve aktör | Anlatım Soru Cevap Tartışma |
10 | Kaynak okuma | Küreselleşme: Küresel ve yerel kültür | Anlatım Soru Cevap Tartışma |
11 | Kaynak okuma | Popüler kültür ve kitle kültürü | Anlatım Soru Cevap Tartışma |
12 | Kaynak okuma | Alt kültür ve yüksek kültür | Anlatım Soru Cevap Tartışma |
13 | Kaynak okuma | Türkiye’de kültürel tartışmalar | Anlatım Soru Cevap Tartışma |
14 | Kaynak okuma | Türkiye’de kültürel tartışmalar | Anlatım Soru Cevap Tartışma |
15 | Kaynak okuma | Türkiye’de kültürel tartışmalar | Anlatım Soru Cevap Tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Smith, Philip. (2005). Kültürel kuram. İstanbul: Babil Yayıncılık |
Bottomore, Tom. (2016). Frankfurt okulu ve eleştirisi. İstanbul: Say Yayınları |
Tomlinson, John. (2013). Küreselleşme ve kültür. İstanbul: Ayrıntı Yayınları |
Turner, Bryan S. (1956). Essays on the sociology of culture; collected works of Karl Mannheim. USA: Routledge |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students define the concepts they learned and match them with their corresponding phenomena in the social world.
|
5 | |||||
2 |
Students interpret concepts and theories taking into account their historical-cultural contexts.
|
5 | |||||
3 |
Students compare sociological theories with reference to social problems.
|
4 | |||||
4 |
Students distinguish the significance of ecological, social and economical sustainability for world’s future.
|
1 | |||||
5 |
Students develop their knowledge on sustainability by the use of information and communication technologies.
|
1 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students evaluate qualitative and quantitative data of sociological research studies.
|
2 | |||||
2 |
Students analyse the complicated interactions between the social, cultural, political, economical and demographical phenomena of the global world.
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students design a research by their acquired knowledge and experience.
|
1 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students research field study considering the principle of cultural relativity, scientific and ethical values.
|
3 | |||||
2 |
Students efficiently apply the most suitable information and communication technologies in their studies.
|
1 | |||||
3 |
Students use their knowledge on ecological, social and economical sustainability in all aspects of their lives.
|
1 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students research on problems which reflect on their fields in the global world undergoing rapid and profound change.
|
1 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
|
5 | |||||
2 |
Students develop their knowledge and skills within the frame of scientific, technological and current developments via adopting the principle of lifelong learning.
|
2 | |||||
3 |
Students act ethically impartial in their research studies.
|
1 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students apply the principle of cultural relativity, scientific and ethical values with reference to sustainability throughout their studies in their careers.
|
2 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 2 | 26 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 12 | 4 | 48 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 6 | 6 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 4 | 4 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 43 | 0 | 128 |
Total Workload of the Course Unit | 128 | ||
Workload (h) / 25.5 | 5 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 5,0 |