TR EN

TOPLUMSAL CİNSİYET SOSYOLOJİSİ PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
SOS367 TOPLUMSAL CİNSİYET SOSYOLOJİSİ 5 3 3 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Seçmeli
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Prof.Dr. KAMİL KAYA
Instructor(s) of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi NAZAR BAL
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu derste; cinsiyet kavramının biyolojik anlamından bağımsız olarak toplumsal anlamıyla, aile, siyaset, emek, ataerkil toplum, feminizm, şiddet gibi konular çerçevesinde ele alınması ve özellikle kadının toplumdaki yeri üzerine öğrencide farkındalık yaratılması amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Dersin içeriğini; cinsiyet kavramı, cinsiyetin kültürel olarak inşası, toplumsal cinsiyete dayalı işbölümü, ataerkil toplum, kadının bu toplumdaki rolü, kadının siyaset, eğitim, aile, şiddet, hukuk, emek kavramları ile ilişkisi, feminist teoriler, dünyada ve Türkiye’de kadın hareketleri oluşturmaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Cinsiyet kavramını toplumsal boyutuyla tanır ve toplumsal cinsiyet kavramını tanımlar.
Toplumsal cinsiyet çalışmalarında kullanılan teorik yaklaşımları özetler.
Kadın ile aile, siyaset, eğitim, hukuk gibi toplumsal kurumlar arasındaki ilişkiyi eleştirel bir bakış açısıyla yorumlar.
Ataerkil toplum yapısını değerlendirir ve gündelik hayatından örneklerle toplumsal cinsiyet kavramına ilişkin örnekler verir.(
Dünyada ve Türkiye’deki kadın hareketlerinden örnekler verir ve bu olaylara ilişkin bu ders aracılığıyla geliştirdiği bakış açısıyla değerlendirmede bulunur.
Kadına yönelik şiddeti eleştirir ve sosyolojik çözüm önerileri tasarlar.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 - Toplumsal Cinsiyet nedir? Toplumsal Cinsiyet tartışmalarına giriş Anlatım, Soru-Cevap
2 Kaynak okuma Toplumsal Cinsiyet ve Siyaset Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Kaynak okuma Kadın ve Toplumsal Cinsiyet Tarihi Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Kaynak okuma Toplumsal Cinsiyet ve Edebiyat: Toplumsal Cinsiyet ve Edebiyat İlişkisi Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Kaynak okuma Ekonomik Kalkınma ve Toplumsal Cinsiyet Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Kaynak okuma Toplumsal Cinsiyet ve Sosyal Politika Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Kaynak okuma Toplumsal Cinsiyet ve Kent Politikası Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Kaynak okuma Toplumsal Cinsiyet ve Medya Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Kaynak okuma Toplumsal Cinsiyet ve Beden Politikaları Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Kaynak okuma Queer Kuram Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Kaynak okuma Erkeklik Çalışmaları Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Kaynak okuma Kadına Yönelik Şiddet ve Toplumsal Cinsiyet Eşitsizliği Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Kaynak okuma Feminist Araştırmalar - Türkiye Feminist Hareket Tarihi Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Kaynak okuma Genel değerlendirme ve tartışma Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Kolektif. (2018). Toplumsal cinsiyet. Ankara: Nika Yayın
Donovan, Josephine. (1997). Feminist teori. İstanbul: İletişim Yayıncılık
Connell, R.W.. (2016). Toplumsal cinsiyet ve iktidar. İstanbul: Ayrıntı Yayınları
Tekeli, Şirin (1995). Kadın Bakış Açısından 1980'ler Türkiye'sinden Kadınlar. İstanbul: İletişim Yayınları
Kolektif. (2009). Feminizm. Cogito. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları
Kolektif. (2020). Modern Türkiye'de Siyasi Düşünce Cilt 10. İstanbul: İletişim Yayınları
Adams. J. Carol. (2020). Ne Adam Ne Hayvan - Feminizm ve Hayvanların Savunulması. İstanbul: Ayrıntı Yayınları
Kolektif. (2017). Çatışan Feminizmler. İstanbul: Metis Yayıncılık
Butler. J. (2008). Cinsiyet Belası. İstanbul: Metis Yayıncılık
Butler. J. (2014). Bela Bedenler. İstabul: Pinhan Yayıncılık
Butler. J. (2020). Çözülen Cinsiyet. İstanbul: MonoKl Yayıncılık
Connell. R. W. (2019). Erkeklikler. İstanbul: Phoenix.
Beauvoir. S. (2019). İkinci Cinsiyet (2 Cilt). İstanbul: Koç Üniversitesi Yayınları.
Butler, J. (2007) Taklit ve Toplumsal Cinsiyete Karşı Durma. İstanbul: Agora Kitaplığı
Foucault, M. (2005). Özne ve İktidar. İstanbul: Ayrıntı Yayınları

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students define the concepts they learned and match them with their corresponding phenomena in the social world.
4
2
Students interpret concepts and theories taking into account their historical-cultural contexts.
4
3
Students compare sociological theories with reference to social problems.
5
4
Students distinguish the significance of ecological, social and economical sustainability for world’s future.
1
5
Students develop their knowledge on sustainability by the use of information and communication technologies.
0

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students evaluate qualitative and quantitative data of sociological research studies.
3
2
Students analyse the complicated interactions between the social, cultural, political, economical and demographical phenomena of the global world.
5

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students design a research by their acquired knowledge and experience.
0

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students research field study considering the principle of cultural relativity, scientific and ethical values.
0
2
Students efficiently apply the most suitable information and communication technologies in their studies.
0
3
Students use their knowledge on ecological, social and economical sustainability in all aspects of their lives.
0

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students research on problems which reflect on their fields in the global world undergoing rapid and profound change.
1

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
5
2
Students develop their knowledge and skills within the frame of scientific, technological and current developments via adopting the principle of lifelong learning.
0
3
Students act ethically impartial in their research studies.
1

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
5

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students apply the principle of cultural relativity, scientific and ethical values with reference to sustainability throughout their studies in their careers.
1

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 2 26
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 12 4 48
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 6 6
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 4 4
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 43 0 128
Total Workload of the Course Unit 128
Workload (h) / 25.5 5
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0