TR EN

QUANTITATIVE DATA ANALYSIS PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
SOS369 QUANTITATIVE DATA ANALYSIS 5 3 3 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Seçmeli
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Prof.Dr. KAMİL KAYA
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu derste öğrencilerin istatistik programlarını aktif bir şekilde kullanabilmeleri, araştırma sonuçlarını anlamlı bir şekilde yorumlayabilmeleri, ve istatistik yöntemlerini tanıyarak bu yöntemlerde bilgi ve beceri kazanmaları amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Dersin içeriğini; SPSS programının tanıtılması, analiz türlerinin anlatılması, araştırma tasarımı, değişkenlerin türüne göre analiz çeşitlerinin anlatılması, parametrik ve parametrik olmayan istatistikler, SPSS’e veri girişi, elde edilen verilerin yorumlanması oluşturmaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

SPSS programını tanır.
SPSS programını kullanır.
SPSS aracılığıyla gerçekleştirdiği analizlerin sonuçlarını yorumlar, değişkenler arasındaki ilişkiyi açıklar.(
Evren ve örneklem, verilerin nasıl toplanacağı ve nicel bir analizin nasıl yapılacağı konularında bilgilerini hatırlar ve SPSS aracılığıyla uygular.
Verileri SPSS programına girerek analiz yapar.
İstatistik türlerini ayırt eder ve yapacağı araştırmaya göre nasıl bir yöntem izleyeceğini tasarlar.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Okuma İstatistiğe Giriş; temel kavramlar Anlatma - Gösterip yaptırma
2 Okuma-pratik yapma SPSS’e Giriş; SPSS menülerinin tanıtılması Anlatma - Gösterip yaptırma
3 Okuma-pratik yapma Araştırmanın tasarlanması ve kod çizelgesinin hazırlanması Anlatma - Gösterip yaptırma
4 Okuma-pratik yapma Veri dosyalarının hazırlanması ve SPSS’e veri girişi Anlatma - Gösterip yaptırma
5 Okuma-pratik yapma Araştırmanın güvenilirliği için ön araştırma testlerinin tanıtılması; güvenilirlik testi Anlatma - Gösterip yaptırma
6 Okuma-pratik yapma Değişkenler arasındaki ilişkilerin yorumlanması için kullanılan teknikler; korelasyon, regresyon, faktör analizi Anlatma - Gösterip yaptırma
7 Okuma-pratik yapma Değişkenler arasındaki ilişkilerin yorumlanması için kullanılan teknikler; korelasyon, regresyon, faktör analizi Anlatma - Gösterip yaptırma
8 - ARA SINAV -
9 Okuma-pratik yapma Grupları kıyaslamak için kullanılan teknikler; parametrik olmayan testler Anlatma - Gösterip yaptırma
10 Okuma-pratik yapma T - testi Anlatma - Gösterip yaptırma
11 Okuma-pratik yapma Varyans Analizi I Anlatma - Gösterip yaptırma
12 Okuma-pratik yapma Varyans Analizi II Anlatma - Gösterip yaptırma
13 Okuma-pratik yapma Araştırma bulgularının grafikleştirilmesi ve raporlama türleri Anlatma - Gösterip yaptırma
14 Okuma-pratik yapma Grafik okuma ve sonuçların yorumlanması Anlatma - Gösterip yaptırma
15 Okuma-pratik yapma Değerlendirme Anlatma - Gösterip yaptırma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Can, Abdullah. (2016). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel verilerin analizi. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık
Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık
Köseoğlu, M., & Yamak, R. (2011). Uygulamalı istatistik. Trabzon: Derya Kitabevi

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students define the concepts they learned and match them with their corresponding phenomena in the social world.
3
2
Students interpret concepts and theories taking into account their historical-cultural contexts.
2
3
Students compare sociological theories with reference to social problems.
2
4
Students distinguish the significance of ecological, social and economical sustainability for world’s future.
1
5
Students develop their knowledge on sustainability by the use of information and communication technologies.
3

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students evaluate qualitative and quantitative data of sociological research studies.
5
2
Students analyse the complicated interactions between the social, cultural, political, economical and demographical phenomena of the global world.
5

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students design a research by their acquired knowledge and experience.
0

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students research field study considering the principle of cultural relativity, scientific and ethical values.
0
2
Students efficiently apply the most suitable information and communication technologies in their studies.
0
3
Students use their knowledge on ecological, social and economical sustainability in all aspects of their lives.
0

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students research on problems which reflect on their fields in the global world undergoing rapid and profound change.
4

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
5
2
Students develop their knowledge and skills within the frame of scientific, technological and current developments via adopting the principle of lifelong learning.
5
3
Students act ethically impartial in their research studies.
5

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
3

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students apply the principle of cultural relativity, scientific and ethical values with reference to sustainability throughout their studies in their careers.
3

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 2 26
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 12 4 48
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 6 6
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 4 4
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 43 0 128
Total Workload of the Course Unit 128
Workload (h) / 25.5 5
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0