TR EN

SOCIOLOGY OF SPACE PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
SOS376 SOCIOLOGY OF SPACE 5 3 3 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Seçmeli
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Prof.Dr. KAMİL KAYA
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu dersin amacı; sosyal bilimlerde özellikle 1960’lardan itibaren gündeme gelen mekanın ne olduğuna ilişkin tartışmaların ışığında “kentsel mekanın” tanımını yapmak, mekan üzerine farklı yaklaşımlarla birlikte sosyal bilimlerinin mekan konusuna yaklaşımını ve farklılıklarını göstermek, mekan-birey etkileşimi üzerine öğrencinin sosyolojik bir perspektif geliştirmesini sağlamaktır.
Contents of the Course Unit: Bu dersin içeriğini; mekanın bir kavram olarak ne demek olduğu, mekana karşı geliştirilen disiplinlerarası yaklaşımlar, sosyal bilimlerin mekana coğrafi ve mimari bakış açısından farklı olarak getirdiği betimleme, kentsel mekan, mekan – birey etkileşimi, mekan sosyolojisinde temel yaklaşımlar, fenomenolojik yaklaşım, sosyolojik ve sosyo-psikolojik yaklaşımlar, Marksist yaklaşımlar, Lefebvre’nin mekan kavramsallaştırması, soyut mekan ve toplumsal mekan kavramları oluşturmaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Mekan kavramı üzerine temel tartışma ve yaklaşımları özetler.
Mekan üzerine farklı yaklaşımlardan edindiği bilgilerle, kentsel mekan üzerine bilgisini gündelik hayatındaki deneyimlerini anlatmak için kullanır.
Mekan üzerine coğrafya, mimarlık gibi disiplinlerarası yaklaşımlar aracılığıyla, mekana sosyolojik yaklaşıma karşılaştırmalı yaklaşır.
Kendisine mekana ilişkin yaklaşımlar sorulduğunda, bu yaklaşımları femonemolojik, sosyolojik ve sosyo psikolojik, Marksist yaklaşımlar olarak kategorilere ayırır.
Lefebvre’nin kavramsallaştırmasından öğrendiği bilgiler aracılığıyla, mekan türlerini soyut ve toplumsal mekan olarak kategorilere ayırır.
Kentsel mekan ile birey arasındaki diyalektik ilişkiyi yorumlar.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 - Mekan nedir? Mekan sosyolojisi neyi ifade etmektedir? Anlatım Soru Cevap Tartışma
2 Kaynak okuma Mekana disiplinlerarası yaklaşımlar nelerdir? Anlatım Soru Cevap Tartışma
3 Kaynak okuma Sosyal bilimlerin mekana coğrafi ve mimari bakış açısından farklı olarak getirdiği betimleme nasıldır? Anlatım Soru Cevap Tartışma
4 Kaynak okuma Kentsel mekan nedir? Anlatım Soru Cevap Tartışma
5 Kaynak okuma Mekan-Birey etkileşimi nedir? Anlatım Soru Cevap Tartışma
6 Kaynak okuma Mekan sosyolojisinde temel yaklaşımlar nelerdir? Anlatım Soru Cevap Tartışma
7 Kaynak okuma Fenomenolojik Yaklaşım Anlatım Soru Cevap Tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Kaynak okuma Sosyolojik ve Sosyo Psikolojik Yaklaşımlar Anlatım Soru Cevap Tartışma
10 Kaynak okuma Marksist Yaklaşımlar Anlatım Soru Cevap Tartışma
11 Kaynak okuma Lefebvre’nin mekan kavramsallaştırması Anlatım Soru Cevap Tartışma
12 Kaynak okuma Lefebvre’nin mekan kavramsallaştırması Anlatım Soru Cevap Tartışma
13 Kaynak okuma Soyut mekan ve toplumsal mekan kavramları Anlatım Soru Cevap Tartışma
14 Kaynak okuma Genel değerlendirme ve tartışma Anlatım Soru Cevap Tartışma
15 Kaynak okuma Genel değerlendirme ve tartışma Anlatım Soru Cevap Tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Hubbarda, Philip. (2018). Mekan ve yer üzerine büyük düşünürler. İstanbul: Litera
Lefebvre, Henri. (2014). Mekanın üretimi. İstanbul: Sel Yayıncılık
Weyland, Petra, Öncü, Ayşe. (2005). Mekan, kültür, iktidar. İstanbul: İletişim Yayıncılık
Fearon, David. (2004). Georg Simmel: the sociology of space. CSISS Classics

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students define the concepts they learned and match them with their corresponding phenomena in the social world.
4
2
Students interpret concepts and theories taking into account their historical-cultural contexts.
5
3
Students compare sociological theories with reference to social problems.
4
4
Students distinguish the significance of ecological, social and economical sustainability for world’s future.
3
5
Students develop their knowledge on sustainability by the use of information and communication technologies.
2

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students evaluate qualitative and quantitative data of sociological research studies.
1
2
Students analyse the complicated interactions between the social, cultural, political, economical and demographical phenomena of the global world.
4

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students design a research by their acquired knowledge and experience.
3

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students research field study considering the principle of cultural relativity, scientific and ethical values.
2
2
Students efficiently apply the most suitable information and communication technologies in their studies.
2
3
Students use their knowledge on ecological, social and economical sustainability in all aspects of their lives.
2

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students research on problems which reflect on their fields in the global world undergoing rapid and profound change.
4

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
4
2
Students develop their knowledge and skills within the frame of scientific, technological and current developments via adopting the principle of lifelong learning.
3
3
Students act ethically impartial in their research studies.
3

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
4

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students apply the principle of cultural relativity, scientific and ethical values with reference to sustainability throughout their studies in their careers.
3

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 2 26
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 12 4 48
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 6 6
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 4 4
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 43 0 128
Total Workload of the Course Unit 128
Workload (h) / 25.5 5
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0