TR EN

SOCIOLOGY OF MUSİC PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
SOS377 SOCIOLOGY OF MUSİC 5 3 3 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Seçmeli
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Prof.Dr. KAMİL KAYA
Instructor(s) of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi ÖZLEM DERİN SAĞLAM
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Dersin amacı; müzik sosyolojisindeki temel yaklaşımlar çerçevesinde müzik olgusuna sanat-toplum ilişkisi de göz önüne alınarak sosyolojik bir analiz yapmaktır. Müziğin toplumdan nasıl etkilendiği ya da toplumu nasıl etkilediği, müziğin kültür, kimlik, modernleşme, siyaset gibi kavramlarla karşılıklı ilişkisinin anlaşılması ve örnekler üzerinden öğrencinin katılımının da aktif olduğu bir değerlendirme yapılması hedeflenmektedir.
Contents of the Course Unit: Dersin içeriğini; müzik sosyolojisi ve tarihten günümüze müziğe karşı geliştirilmiş yaklaşımlar, müziğin toplumsal anlamı ve sosyologlardan örnekler, müzik sosyolojisinde dönemsel tartışmalar ve dönüşümler, Türkiye’de müzik sosyolojisi ve müziğin toplumsal anlamları, müzik ile modernleşme, kimlik, kültür, siyaset ilişkisi oluşturmaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Müziğin sadece bir sanat dalı olmadığını ve müzikal eserlerin sosyolojik birer araştırma objesi olduklarını bilir.
Müzik sosyolojisinde temel yaklaşımları özetler ve müziğin toplumsal anlamını yorumlar.
Müzik ile modernleşme, siyaset, cinsiyet, ırk, kimlik arasındaki kompleks ilişkiyi yorumlar.
Herhangi bir müzikal eserdeki toplumsal göndermeleri ayırt eder.
Müzik üzerine geliştirilmiş temel sosyolojik yaklaşımlardan edindiği bilgi aracılığıyla, gündelik hayatında dinlediği müzikal eserlerin sosyolojik değerlendirmesini yapar.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 - Tarih Öncesi Çağda Müzik Anlatım Soru Cevap Tartışma
2 Kaynak okuma Mitoloji ve Müzik Anlatım Soru Cevap Tartışma
3 Kaynak okuma Klasik Müziğin Gelişimi Anlatım Soru Cevap Tartışma
4 Kaynak okuma Müzik Sosyolojisinin Gelişimi Anlatım Soru Cevap Tartışma
5 Kaynak okuma Max Weber ve Müzik Sosyolojisi Anlatım Soru Cevap Tartışma
6 Kaynak okuma Georg Simmel ve Müzik Anlatım Soru Cevap Tartışma
7 Kaynak okuma The Sugar Man (Opsiyonel) - Film Anlatım Soru Cevap Tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Kaynak okuma Theodor Adorno ve Müzik Sosyolojisi Anlatım Soru Cevap Tartışma
10 Kaynak okuma Arthur Schopenhauer ile Müziğe Bakmak Anlatım Soru Cevap Tartışma
11 Kaynak okuma Richard Wagner'de Müzik Felsefesinin Temelleri Anlatım Soru Cevap Tartışma
12 Kaynak okuma Popüler Kültür ve Müzik I Anlatım Soru Cevap Tartışma
13 Kaynak okuma Popüler Kültür ve Müzik II Anlatım Soru Cevap Tartışma
14 Kaynak okuma Müzik Tercihi Arka Planı Anlatım Soru Cevap Tartışma
15 Kaynak okuma Whiplash (Opsiyonel) - Film Anlatım Soru Cevap Tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Ayas, Güneş. (2016). Müzik sosyolojisi: sorunlar-yaklaşımlar-tartışmalar. İstanbul: Doğu Kitabevi
Adorno, T. W. (2002). Essays on music. Londra: University of California
GÜVEN, Uğur Zeynep; ERGUR, Ali. (2014). Dünyada ve Türkiye’de Müzik Sosyolojisinin Yeri ve Gelişimi. Sosyoloji Dergisi, 3 (29), 1-27.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students define the concepts they learned and match them with their corresponding phenomena in the social world.
5
2
Students interpret concepts and theories taking into account their historical-cultural contexts.
5
3
Students compare sociological theories with reference to social problems.
4
4
Students distinguish the significance of ecological, social and economical sustainability for world’s future.
2
5
Students develop their knowledge on sustainability by the use of information and communication technologies.
0

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students evaluate qualitative and quantitative data of sociological research studies.
1
2
Students analyse the complicated interactions between the social, cultural, political, economical and demographical phenomena of the global world.
4

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students design a research by their acquired knowledge and experience.
1

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students research field study considering the principle of cultural relativity, scientific and ethical values.
1
2
Students efficiently apply the most suitable information and communication technologies in their studies.
2
3
Students use their knowledge on ecological, social and economical sustainability in all aspects of their lives.
1

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students research on problems which reflect on their fields in the global world undergoing rapid and profound change.
1

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
4
2
Students develop their knowledge and skills within the frame of scientific, technological and current developments via adopting the principle of lifelong learning.
2
3
Students act ethically impartial in their research studies.
1

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
4

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students apply the principle of cultural relativity, scientific and ethical values with reference to sustainability throughout their studies in their careers.
1

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 2 26
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 12 4 48
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 6 6
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 4 4
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 43 0 128
Total Workload of the Course Unit 128
Workload (h) / 25.5 5
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0