TR EN

HISTORY OF TURKISH LANGUAGE PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
TDE319 HISTORY OF TURKISH LANGUAGE 5 3 3 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Seçmeli
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Prof.Dr. KAMİL KAYA
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Dersin amacı, Türk Dilinin tarihi gelişimindeki önemli merhaleler, Türk Dilinin araştırılmasına katkıda bulunmuş isimler ve eserleri, Türk Dilinin tarihî şivelerinin ana hatlarıyla ses ve şekil bilgisi özellikleri, Türkiye Türkçesi ve Türk Dilinin tarihî şivelerinin ilişkisi konularını öğrenciye kavratmaktır.
Contents of the Course Unit: Ders; Türk Dilinin tarihi gelişimindeki önemli merhaleler, Türk Dilinin araştırılmasına katkıda bulunmuş isimler ve eserleri, Türk Dilinin tarihî şivelerinin ana hatlarıyla ses ve şekil bilgisi özellikleri, Türkiye Türkçesi ve Türk Dilinin tarihî şivelerinin ilişkisi konularını kapsar.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Türk Dilinin tarihi gelişimindeki önemli merhaleleri listeler.
Türk Dilinin araştırılmasına katkıda bulunmuş önemli şahsiyetleri hatırlar.
Türk Dilinin tarihî şivelerini Türkiye Türkçesiyle ilişkilendirir.
Türk Dilinin tarihî şivelerinin ses bilgisi ve şekil bilgisi özelliklerini ana hatlarıyla ayırt eder.
Türkiye Türkçesinin günümüzdeki hâlini nasıl aldığını tarihî Türk şivelerinin hususiyetlerinden hareketle değerlendirir.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 - Türk Dili Tarihinin Mahiyeti Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
2 Literatür Tarama Türk Dili Tarihinin Gelişimindeki Önemli Merhaleler Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
3 Literatür Tarama Türk Dili Tarihinin Gelişimindeki Önemli Merhaleler Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
4 Literatür Tarama Türk Dili Tarihinin Gelişimindeki Önemli Merhaleler Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
5 Literatür Tarama Türk Dili Tarihinin Gelişimine Katkıda Bulunmuş Araştırmacılar ve Eserleri Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
6 Literatür Tarama Türk Dili Tarihinin Gelişimine Katkıda Bulunmuş Araştırmacılar ve Eserleri Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
7 Literatür Tarama Türk Dili Tarihinin Gelişimine Katkıda Bulunmuş Araştırmacılar ve Eserleri Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
8 - ARA SINAV -
9 Literatür Tarama Türk Dili Tarihinin Gelişimine Katkıda Bulunmuş Araştırmacılar ve Eserleri Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
10 Literatür Tarama Türk Dilinin Tarihî Şivelerinin Gelişimi Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
11 Literatür Tarama Türk Dilinin Tarihî Şivelerinin Gelişimi Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
12 Literatür Tarama Türk Dili Tarihinin Tarihî Şivelerinin Genel Hatlarıyla Ses ve Şekil Özellikleri Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
13 Literatür Tarama Türk Dili Tarihinin Tarihî Şivelerinin Genel Hatlarıyla Ses ve Şekil Özellikleri Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
14 Literatür Tarama Tarihî Türk Şivelerinin Türkiye Türkçesini Hazırlayan Cepheleri Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
15 Literatür Tarama Tarihî Türk Şivelerinin Türkiye Türkçesini Hazırlayan Cepheleri Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Caferoğlu, A. (2016), Türk Dili Tarihi, İstanbul: Altın Ordu Yay.
Ercilasun, A. B. (2013), Türk Dili Tarihi, İstanbul: Akçağ Yay.
Akar, A. (2017), Türk Dili Tarihi, İstanbul: Ötüken Neşriyat.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students define the concepts they learned and match them with their corresponding phenomena in the social world.
2
Students interpret concepts and theories taking into account their historical-cultural contexts.
3
Students compare sociological theories with reference to social problems.
4
Students distinguish the significance of ecological, social and economical sustainability for world’s future.
5
Students develop their knowledge on sustainability by the use of information and communication technologies.

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students evaluate qualitative and quantitative data of sociological research studies.
2
Students analyse the complicated interactions between the social, cultural, political, economical and demographical phenomena of the global world.

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students design a research by their acquired knowledge and experience.

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students research field study considering the principle of cultural relativity, scientific and ethical values.
2
Students efficiently apply the most suitable information and communication technologies in their studies.
3
Students use their knowledge on ecological, social and economical sustainability in all aspects of their lives.

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students research on problems which reflect on their fields in the global world undergoing rapid and profound change.

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
2
Students develop their knowledge and skills within the frame of scientific, technological and current developments via adopting the principle of lifelong learning.
3
Students act ethically impartial in their research studies.

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students apply the principle of cultural relativity, scientific and ethical values with reference to sustainability throughout their studies in their careers.

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 11 2 22
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 4 10 40
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 3 6 18
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 34 0 124
Total Workload of the Course Unit 124
Workload (h) / 25.5 4,9
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0