Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
TDE319 | HISTORY OF TURKISH LANGUAGE | 5 | 3 | 3 | 5 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Seçmeli |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Prof.Dr. KAMİL KAYA |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Dersin amacı, Türk Dilinin tarihi gelişimindeki önemli merhaleler, Türk Dilinin araştırılmasına katkıda bulunmuş isimler ve eserleri, Türk Dilinin tarihî şivelerinin ana hatlarıyla ses ve şekil bilgisi özellikleri, Türkiye Türkçesi ve Türk Dilinin tarihî şivelerinin ilişkisi konularını öğrenciye kavratmaktır. |
Contents of the Course Unit: | Ders; Türk Dilinin tarihi gelişimindeki önemli merhaleler, Türk Dilinin araştırılmasına katkıda bulunmuş isimler ve eserleri, Türk Dilinin tarihî şivelerinin ana hatlarıyla ses ve şekil bilgisi özellikleri, Türkiye Türkçesi ve Türk Dilinin tarihî şivelerinin ilişkisi konularını kapsar. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Türk Dilinin tarihi gelişimindeki önemli merhaleleri listeler. |
Türk Dilinin araştırılmasına katkıda bulunmuş önemli şahsiyetleri hatırlar. |
Türk Dilinin tarihî şivelerini Türkiye Türkçesiyle ilişkilendirir. |
Türk Dilinin tarihî şivelerinin ses bilgisi ve şekil bilgisi özelliklerini ana hatlarıyla ayırt eder. |
Türkiye Türkçesinin günümüzdeki hâlini nasıl aldığını tarihî Türk şivelerinin hususiyetlerinden hareketle değerlendirir. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | - | Türk Dili Tarihinin Mahiyeti | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
2 | Literatür Tarama | Türk Dili Tarihinin Gelişimindeki Önemli Merhaleler | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
3 | Literatür Tarama | Türk Dili Tarihinin Gelişimindeki Önemli Merhaleler | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
4 | Literatür Tarama | Türk Dili Tarihinin Gelişimindeki Önemli Merhaleler | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
5 | Literatür Tarama | Türk Dili Tarihinin Gelişimine Katkıda Bulunmuş Araştırmacılar ve Eserleri | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
6 | Literatür Tarama | Türk Dili Tarihinin Gelişimine Katkıda Bulunmuş Araştırmacılar ve Eserleri | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
7 | Literatür Tarama | Türk Dili Tarihinin Gelişimine Katkıda Bulunmuş Araştırmacılar ve Eserleri | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür Tarama | Türk Dili Tarihinin Gelişimine Katkıda Bulunmuş Araştırmacılar ve Eserleri | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
10 | Literatür Tarama | Türk Dilinin Tarihî Şivelerinin Gelişimi | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
11 | Literatür Tarama | Türk Dilinin Tarihî Şivelerinin Gelişimi | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
12 | Literatür Tarama | Türk Dili Tarihinin Tarihî Şivelerinin Genel Hatlarıyla Ses ve Şekil Özellikleri | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
13 | Literatür Tarama | Türk Dili Tarihinin Tarihî Şivelerinin Genel Hatlarıyla Ses ve Şekil Özellikleri | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
14 | Literatür Tarama | Tarihî Türk Şivelerinin Türkiye Türkçesini Hazırlayan Cepheleri | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
15 | Literatür Tarama | Tarihî Türk Şivelerinin Türkiye Türkçesini Hazırlayan Cepheleri | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Caferoğlu, A. (2016), Türk Dili Tarihi, İstanbul: Altın Ordu Yay. |
Ercilasun, A. B. (2013), Türk Dili Tarihi, İstanbul: Akçağ Yay. |
Akar, A. (2017), Türk Dili Tarihi, İstanbul: Ötüken Neşriyat. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students define the concepts they learned and match them with their corresponding phenomena in the social world.
|
||||||
2 |
Students interpret concepts and theories taking into account their historical-cultural contexts.
|
||||||
3 |
Students compare sociological theories with reference to social problems.
|
||||||
4 |
Students distinguish the significance of ecological, social and economical sustainability for world’s future.
|
||||||
5 |
Students develop their knowledge on sustainability by the use of information and communication technologies.
|
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students evaluate qualitative and quantitative data of sociological research studies.
|
||||||
2 |
Students analyse the complicated interactions between the social, cultural, political, economical and demographical phenomena of the global world.
|
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students design a research by their acquired knowledge and experience.
|
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students research field study considering the principle of cultural relativity, scientific and ethical values.
|
||||||
2 |
Students efficiently apply the most suitable information and communication technologies in their studies.
|
||||||
3 |
Students use their knowledge on ecological, social and economical sustainability in all aspects of their lives.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students research on problems which reflect on their fields in the global world undergoing rapid and profound change.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
|
||||||
2 |
Students develop their knowledge and skills within the frame of scientific, technological and current developments via adopting the principle of lifelong learning.
|
||||||
3 |
Students act ethically impartial in their research studies.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students apply the principle of cultural relativity, scientific and ethical values with reference to sustainability throughout their studies in their careers.
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 11 | 2 | 22 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 4 | 10 | 40 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 3 | 6 | 18 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 34 | 0 | 124 |
Total Workload of the Course Unit | 124 | ||
Workload (h) / 25.5 | 4,9 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 5,0 |