TR EN

TALE AND FOLK STORY PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
TDE417 TALE AND FOLK STORY 5 3 3 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Seçmeli
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Prof.Dr. KAMİL KAYA
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu dersin amacı öğrenciye masal ve halk hikâyesine yönelik kavramları, anlatıcı, anlatım, anlatım ortamları ve ürünlerin işlevlerini öğretmektir. Dersin sonunda öğrencinin bu türleri diğer halk edebiyatı türlerinden ayırt etmesi, diğer türlerle karşılaştırması, Türk edebiyatındaki türleri arası geçiş sürecini kavraması hedeflenmektedir.
Contents of the Course Unit: Masalların genel özellikleri, kaynakları, tasnifi, diğer edebi türlerle ilişkisi, halk hikâyesinin özellikleri, kaynakları, tasnifi, diğer türlerle ilişkisi, örnek masal ve halk hikâyesi metinlerinin incelenmesini içerir.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Masal ve halk hikâyesi türlerini metinler üzerinde ayırt eder.
Masal ve halk hikâyesinin bölümlerini tanır, işlevlerini keşfeder.
Bu ürünlerin incelenmesinde kullanılan yöntemleri ve teknikleri listeler.
Masal ve halk hikâyesini örnek metinler üzerinde diğer halk edebiyatı türlerinden ayırt eder.
Masal ve halk hikâyesi türlerini birbirleriyle ve dünyadaki benzer örnekleriyle karşılaştırır.
Halk bilimi kuramlarından hareketle masal ve halk hikâyesi örnek metinlerindeki tekrar eden kalıpları formüle eder.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 - Masal kavramı Türkiye’de ve Dünyada masal kavramını karşılayan terimler Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
2 Literatür tarama Masallarda yer alan konular, masal anlatma geleneği ve masalların kaynakları Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
3 Literatür tarama Masalların tasnifi, masal türünün yapı özellikleri ve masallarda yer alan tipler Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
4 Literatür tarama Türkiye’de ve Dünyada yapılmış belli başlı masal tipi kataloglarının tanıtımı Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
5 Literatür tarama Masalın diğer edebi türlerle ilişkisi Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
6 Literatür tarama Metin İncelemeleri Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
7 Literatür tarama Metin İncelemeleri Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
8 - ARA SINAV -
9 Literatür tarama Hikâye ve halk hikâyesinin tanımı, Türk edebiyatında halk hikâyesi Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
10 Literatür tarama Halk hikâyelerinin şekil ve muhteva özellikleri, anlatıcısı, anlatımı ve anlatım ortamları Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
11 Literatür tarama Halk hikâyelerinin kaynakları, tasnifi Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
12 Literatür tarama Halk hikâyelerinde kişiler, motifler Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
13 Literatür tarama Halk hikâyelerini inceleme metotları Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
14 Literatür tarama Halk hikâyesinin diğer anlatı türleriyle ilişkisi Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
15 Literatür tarama Metin İncelemeleri Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Aarne, A. (1910) Verzeichnis der Marchentypen mit Hilfe von Faschgenossen Ausgearbeitet, Helsinki.
Alptekin, A. B. (1997) Halk Hikâyelerinin Motif Yapısı, Akçağ.
Boratav, P. N. (1988) Halk Hikâyeleri ve Halk Hikâyeciliği, Adam Yayınları.
Propp, V. (1985) Masalın biçimbilimi, çev. Mehmet Rifat, Sema Rifat, İstanbul: Bilim Felsefe Sanat Yayınları.
Sakaoğlu, S. (2017) Masal Araştırmaları, Akçağ Yayınları.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students define the concepts they learned and match them with their corresponding phenomena in the social world.
2
Students interpret concepts and theories taking into account their historical-cultural contexts.
3
Students compare sociological theories with reference to social problems.
4
Students distinguish the significance of ecological, social and economical sustainability for world’s future.
5
Students develop their knowledge on sustainability by the use of information and communication technologies.

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students evaluate qualitative and quantitative data of sociological research studies.
2
Students analyse the complicated interactions between the social, cultural, political, economical and demographical phenomena of the global world.

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students design a research by their acquired knowledge and experience.

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students research field study considering the principle of cultural relativity, scientific and ethical values.
2
Students efficiently apply the most suitable information and communication technologies in their studies.
3
Students use their knowledge on ecological, social and economical sustainability in all aspects of their lives.

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students research on problems which reflect on their fields in the global world undergoing rapid and profound change.

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
2
Students develop their knowledge and skills within the frame of scientific, technological and current developments via adopting the principle of lifelong learning.
3
Students act ethically impartial in their research studies.

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students apply the principle of cultural relativity, scientific and ethical values with reference to sustainability throughout their studies in their careers.

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 11 2 22
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 4 10 40
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 3 6 18
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 34 0 124
Total Workload of the Course Unit 124
Workload (h) / 25.5 4,9
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0