TR EN

RISK MANAGEMENT AND AUDITING PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
UIT413 RISK MANAGEMENT AND AUDITING 5 3 3 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Seçmeli
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Prof.Dr. KAMİL KAYA
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu derste öğrencilerin, riskin uluslararası işletmecilik ve ticarete olan etkisinin anlaması ve iş yaşamında riskin yönetilebilmesi yeterliliğini kazanması amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Dersin içeriğinde, İşletmelerde Risk Yönetimi, İşletmelerde Risklerin Sınıflandırılması, Risk Yönetim Sürecinde Planlama, Risk Yönetim Sürecinde Örgütleme, Risk Yönetim Sürecinde Koordinasyon, İşletmelerde Denetim Fonksiyonu, İşletmelerde Denetimin Risk Yönetimine Katkısı, Risk Yönetim Teknikleri konuları yer almaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

İşletmelerdeki risk kavramını ve risk türlerini açıklar, (Explain) (Bloom’s 2)
Riskin düşürülmesine ilişkin yöntemleri kullanarak uygun risk yönetim tarzını işletmenin durumuna göre seçer, (Choose) (Bloom’s 3)
İşletmelerdeki denetim fonksiyonun riskin minizime edilmesinde nasıl kullanıldığını açıklar. (Explain) (Bloom’s 2)

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Okuma ve kaynak tarama Riskin Tanımı Anlatım tartışma
2 Okuma ve kaynak tarama Risk Yönetimine Giriş Anlatım tartışma
3 Okuma ve kaynak tarama Risk ile İlişkili Kavramlar ve Risk Sınıflandırması (stratejik, finansal, operasyonel, uyum) Anlatım tartışma
4 Okuma ve kaynak tarama Yönetsel Açıdan Risklerin Gruplandırılması (sistematik, sistematik olmayan, yönetilebilir, yönetilemez) Anlatım tartışma
5 Okuma ve kaynak tarama COSO Risk Yönetim Bileşenleri Anlatım tartışma
6 Okuma ve kaynak tarama COSO Risk Yönetim Bileşenleri Anlatım tartışma
7 Okuma ve kaynak tarama Organizasyon Yapısı (örgütlenme) Anlatım tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Okuma ve kaynak tarama Risk yönetim Süreci (planlama) Anlatım tartışma
10 Okuma ve kaynak tarama Risk yönetim Süreci (planlama) Anlatım tartışma
11 Okuma ve kaynak tarama Risk yönetim faydaları, başarı faktörleri, kısıtları Anlatım tartışma
12 Okuma ve kaynak tarama KRY İç Kontrol ve İç Denetim Anlatım tartışma
13 Okuma ve kaynak tarama İşletmelerde Denetimin Risk Yönetimine Katkısı Anlatım tartışma
14 Okuma ve kaynak tarama Risk Yönetim Teknikleri Anlatım tartışma
15 Okuma ve kaynak tarama Risk Yönetimi Uygulama Örneği Üzerinden Tartışma Anlatım tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Usul, H. & Mizrahi, R. (2016), Risk Odaklı Denetim, Ankara: Detay Yayınları
Bolgün, K.E. & Akçay, M.B. (2009), Risk Yönetimi, İstanbul: Scala Yayıncılık
Arıcan, E. , Risk Yönetimi ve Sigortacılık, Nobel Yayınevi
Hull, J.C. (2018), Risk Management and Financial Institutions, (5. Edition), John Willey Press

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students define the concepts they learned and match them with their corresponding phenomena in the social world.
2
Students interpret concepts and theories taking into account their historical-cultural contexts.
3
Students compare sociological theories with reference to social problems.
4
Students distinguish the significance of ecological, social and economical sustainability for world’s future.
5
Students develop their knowledge on sustainability by the use of information and communication technologies.

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students evaluate qualitative and quantitative data of sociological research studies.
2
Students analyse the complicated interactions between the social, cultural, political, economical and demographical phenomena of the global world.

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students design a research by their acquired knowledge and experience.

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students research field study considering the principle of cultural relativity, scientific and ethical values.
2
Students efficiently apply the most suitable information and communication technologies in their studies.
3
Students use their knowledge on ecological, social and economical sustainability in all aspects of their lives.

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students research on problems which reflect on their fields in the global world undergoing rapid and profound change.

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
2
Students develop their knowledge and skills within the frame of scientific, technological and current developments via adopting the principle of lifelong learning.
3
Students act ethically impartial in their research studies.

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students apply the principle of cultural relativity, scientific and ethical values with reference to sustainability throughout their studies in their careers.

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 2 28
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 7 5 35
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 5 4 20
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 42 0 127
Total Workload of the Course Unit 127
Workload (h) / 25.5 5
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0