TR EN

CUSTOMS REGULATIONS AND THE TURKISH FOREIGN TRADE REGIME PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
UTI424 CUSTOMS REGULATIONS AND THE TURKISH FOREIGN TRADE REGIME 5 3 3 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Seçmeli
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Prof.Dr. KAMİL KAYA
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu dersle öğrencilere dış ticaret pratikleri ile ilgili ülkelerin sahip olması gereken gümrük mevzuatına uygunluğunun ve Türkiye’nin dış ticaret mevzuatının ve rejiminin detaylıca irdelenerek öğretilmesi amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Dersin içeriği, gümrük mevzuatına genel bakış ve temel kavramlar, bağlayıcı tarife ve bağlayıcı menşei bilgisi, gümrük tarifesi ve eşyanın tarife pozisyonlarına ayrılması, gümrük vergilerinin tahakkuku, tebliği ve ödenmesi, gümrük vergilerinde muafiyet ve istisnalar, liman ve antrepo işlemleri, yükümlülüklere uyulması durumunda karşılaşılacak cezalar, serbest bölge kavramı ve içeriği, Gümrük Birliği’nin Türkiye ekonomisine etkileri, gümrük rejimleri ve bu rejimlerin Türk Dış Ticaretine katkıları, Gümrük Müşavir yetki ve sorumlulukları, dış ticaret teşvikleri ve dış ticarette ulusal ve uluslararası kuruluşlar konularını kapsamaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Gümrük mevzuatı ve Türk dış ticaret rejimiyle ilgili temel kavramları ayrıntılı olarak tanımlar
Dış ticaretin faaliyetlerinin gümrük rejimine uygunluğunu yasaları göz önünde bulundurarak açıklar
Gümrük Birliğinin Türkiye ekonomisi üzerindeki etkilerini makroekonomik istatistiklerden yararlanarak analiz eder
Tarım ürünlerinde uygulanan dış ticaret rejimini örnekler üzerinden analiz eder.
Sanayi ürünlerinde uygulanan dış ticaret rejimini örnekler üzerinden analiz eder.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Kitap okuma Küreselleşme kavramı ve Gümrük Rejiminin Küreselleşme Kavramı İçerisindeki Önemi Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
2 Kitap okuma Dış Ticaret Politikaları Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
3 Kitap okuma Gümrük Tanımı, Gümrük Mevzuatına Giriş Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
4 Kitap okuma Gümrük Denetimi Kapsamındaki Belgeler Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
5 Kitap okuma Genel Preferanslar Sistemi/Tareks Dış Ticarette Risk Esaslı Kontrol Sistemi Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
6 Kitap okuma Gümrük Müşavir ve Müşavir Yardımcısı Olma Şartları ve Müşavir Sorumluluklar Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
7 Kitap okuma Gümrük İdariyle Muhatap Kişiler ve Bu kişilerin Yükümlülükleri Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
8 - ARA SINAV -
9 Kitap okuma Gümrük Hatları Tanıtım ve İşleyişi Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
10 Kitap okuma Gümrük İdarelerinde Firmaların Hakları Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
11 Kitap okuma Gümrük Rejimleri-Şartlı Muafiyet & Ekonomik Etkili Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
12 Kitap okuma Gümrük Rejimleri-Şartlı Muafiyet & Ekonomik Etkili Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
13 Kitap okuma Dış Ticaret Destekleri Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
14 Kitap okuma Dış Ticarette Ulusal ve Uluslararası Ekonomik Kuruluşlar Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
15 Kitap okuma Genel Tekrar Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Canıtez, M. (2017). Uygulamalı Gümrük Mevzuatı. Ankara: Gazi Kitapevi.
Selen, U. (2017). Gümrük İşlemleri ve Vergilendirilmesi. 9. Baskı, Bursa: Ekin Kitapevi Yayınları.
Tomanbay, M. (2001). Dış Ticaret Rejimi ve İhracatın Finansmanı. 4. Baskı, Ankara: Hatiboğlu Yayınevi.
Balkır, C. ve Demirci, M. (1989). Uluslararası Ekonomik Bütünleşme ve Avrupa Topluluğu. İstanbul: Filiz Kitapevi.
Pomfret, R. (1991). International Trade : An Introduction to Theory and Policy. Oxford, United Kingdom: World Scientific Publishing Company.
Cengiz, C. Ve Kurtbağ, Ö. (2015). Türkiye-AB Gümrük Birliğinde Yaşanan Güncel Sorunlar ve Bunlara Olası Çözüm Önerileri, Akademik Yaklaşımlar Dergisi, Cilt: 6 Sayı:2.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students define the concepts they learned and match them with their corresponding phenomena in the social world.
2
Students interpret concepts and theories taking into account their historical-cultural contexts.
3
Students compare sociological theories with reference to social problems.
4
Students distinguish the significance of ecological, social and economical sustainability for world’s future.
5
Students develop their knowledge on sustainability by the use of information and communication technologies.

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students evaluate qualitative and quantitative data of sociological research studies.
2
Students analyse the complicated interactions between the social, cultural, political, economical and demographical phenomena of the global world.

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students design a research by their acquired knowledge and experience.

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students research field study considering the principle of cultural relativity, scientific and ethical values.
2
Students efficiently apply the most suitable information and communication technologies in their studies.
3
Students use their knowledge on ecological, social and economical sustainability in all aspects of their lives.

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students research on problems which reflect on their fields in the global world undergoing rapid and profound change.

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
2
Students develop their knowledge and skills within the frame of scientific, technological and current developments via adopting the principle of lifelong learning.
3
Students act ethically impartial in their research studies.

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students apply the principle of cultural relativity, scientific and ethical values with reference to sustainability throughout their studies in their careers.

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 2 26
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 7 5 35
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 5 4 20
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 41 0 125
Total Workload of the Course Unit 125
Workload (h) / 25.5 4,9
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0