Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
BSY309 | ATHLETE NUTRITION AND ERGOJENIC AIDS | 5 | 2 | 2 | 5 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi İRFAN KARA |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Dersin amacı; öğrencilere, sporda kullanılan ergojenik yardımcıları ve kullanım alanlarını açıklayabilecek ve spor branşının özelliklerini dikkate alarak, antrenman ve müsabaka dönemlerine yönelik beslenme programı düzenleyebilecek bilgiyi kazandırmaktır. |
Contents of the Course Unit: | Dersin içeriği; Sporcuların vücut kompozisyonu ve ağırlık dengesi, enerji/makro-mikro besin ögeleri gereksinimleri, antrenmanda beslenme, ergojenik yardım, özel durumlarda spor ve beslenme konularını kapsamaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Sporda performansı geliştiren süreçleri tanımlar. |
Genel beslenme ilkelerini ve sporculara yönelik besin kaynaklarını açıklar. |
Sporda ergojenik yardımcıları tanır (recognize), uygulama alanlarını ve yöntemlerini tartışır. |
Bireysel farklılıkları göz önünde bulundurarak beslenme programlarının içeriğini inceler ve performans durumuna yönelik uygunluğunu değerlendirir. |
Spor branşının özelliklerini dikkate alarak, antrenman ve müsabaka dönemlerine yönelik beslenme programı düzenler. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | - | Genel beslenme prensipleri, kas ve egzersiz metabolizması için enerji kaynakları, fitness ve spor için sağlıklı beslenme, sporcularda beslenme kaynakları | Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemi |
2 | Literatür taraması | Temel besin öğeleri (karbonhidrat, protein ve yağ) | Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemi |
3 | Konuya ilişkin makale okuma | Sıvı dengesi ve gereksinimi, elektrolitler, ısı düzenlemesi yöntemleri | Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemi |
4 | Görsel ve yazılı literatür tarama | Yardımcı besin öğeleri, vitaminler (organik düzenleyiciler) ve mineraller (inorganik düzenleyiciler), temel mineraller ve eser mineraller | Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemi |
5 | Konuya ilişkin kitap bölümü okuma | Besinsel destekler (ergojenik yardımcılar), spor için destek ürünlerin değerlendirilmesi | Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemi |
6 | Konu ile ilgili makale özeti çıkarma | Yüksek performansta beslenme etkileri, emilim ve sindirim | Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemi |
7 | Literatür tarama | Sıvı alımı ve enerjinin zamanlaması | Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemi |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Görsel ve yazılı literatür tarama | Ara sınav hazırlık çalışmaları | Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemi |
10 | Konuya ilişkin kitap bölümü okuma | Oksijenin yeterli dağılımı, besin kullanımı ve enerjinin kısıtlayıcıları | Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemi |
11 | Literatür tarama | Besinsel ihtiyaçları etkileyen durumlar (seyahat, yüksek rakım, cinsiyet, yaş, vücut kompozisyonu ve ağırlık), uygun beslenme ve egzersiz ile ağırlık kazanımı ve kaybı | Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemi |
12 | Literatür tarama | Enerji sistemlerine yönelik beslenme stratejileri (yüksek yoğunlukta patlayıcılık ve güç için anaerobik metabolizma, dayanıklılık için aerobik metabolizma) | Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemi |
13 | Konu ile ilgili makale okuma | Sporcularda yeme bozuklukları ile beslenme ve bağışıklık sistemi | Anlatım, soru cevap, tartışma yöntemi ve grup çalışması |
14 | Sunum hazırlama | Farklı branşlara özgü özel beslenme planları (güç ve hız sporları); Öğrenci sunumları | Anlatım, soru cevap, tartışma yöntemi ve grup çalışması |
15 | Sunum hazırlama | Sporlara özel beslenme planları (güç ve dayanıklılık sporları); Öğrenci sunumları | Anlatım, soru cevap, tartışma yöntemi ve grup çalışması |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Ersoy, G. (2004). Egzersiz ve spor yapanlar için beslenme ile ilgili temel ilkeler: sorular ve cevapları ile açıklamalı sözlük. Nobel Tıp Kitap Evleri, Ankara. |
Konopka, P. (2000). Spor Beslenmesi Çeviri. Hale Harputluoğlu. Bağırgan Yayımevi, Ankara. |
Peker, S. (1996). Sporda Beslenme. Gen Matbaacılık, Ankara. |
Pehlivan, A. (2005). Sporda beslenme. Morpa Kültür Yayınları, Ankara. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 3 | 39 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 9 | 4 | 36 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 5 | 4 | 20 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 43 | 0 | 125 |
Total Workload of the Course Unit | 125 | ||
Workload (h) / 25.5 | 4,9 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 5,0 |