TR EN

OCCUPATIONAL HEALTH AND SAFETY I PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
ISG401 OCCUPATIONAL HEALTH AND SAFETY I 7 3 3 3

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi PERİ GÜNEŞ
Instructor(s) of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi ESRA YALÇIN
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: İş Sağlığı ve İş Güvenliği, analitik düşünme, her türlü uygulama ve etkinlik, belirtilen kalite kriterleri, çevreyi, ülkeyi ve dünyayı tanıyarak, etkili iletişim becerilerini ve Yapıcı ve doğru bir iletişimin bulunduğu ortam, gerçek öğrenme vizyonu anlayışı ile öğrenme ve bireyleri eğitme öğrenme yetkinliği kazanma için bir ömür boyu sürebilir.
Contents of the Course Unit: İş Sağlığı ve Güvenliği Kursu; İş sağlığı ve güvenliği alanındaki genel tanım ve uygulamaları.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

İş Sağlığı ve güvenliği ilkelerini kavrar.
iş sağlığı ve güvenliğinin tarihsel gelişimini açıklar.
İSG kültürünü kavrar. Bireyler, gruplar ve toplum içindeki iş sağlığı ve güvenliği kültürünü kritik eder.
Çalışma ortamlarındaki risk etmenlerini analiz eder, önlemler açıklar

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Öğrencide ilk izlenim oluşturma, dersin içeriği ve işleniş Ders Planının Tanımı, Amacı ve İçeriği, İş Sağlığı ve Güvenliğine Genel Bakış ve Güvenlik Kültürü Sözlü Anlatım, slayt sunumu
2 Literatür okuma, anlatım planı ve ders materyallerini hazırlama İş Sağlığı ve Güvenliğinin Kavram ve Kurallarının Gelişimi Sözlü Anlatım, slayt sunumu
3 Literatür okuma, anlatım planı ve ders materyallerini hazırlama İş Hukuku, İşçi Hakları, İşveren Sorumlulukları Sözlü Anlatım, slayt sunumu
4 Literatür okuma, anlatım planı ve ders materyallerini hazırlama İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu, İş Sağlığı ve Güvenliği Hizmetleri Sözlü Anlatım, slayt sunumu
5 Literatür okuma, anlatım planı ve ders materyallerini hazırlama Tehlike –Risk kavramı, İş kazaları ve kazalardan korunma politikaları Sözlü Anlatım, slayt sunumu
6 Literatür okuma, anlatım planı ve ders materyallerini hazırlama Risk Yönetimi ve Değerlendirmesi Sözlü Anlatım, slayt sunumu
7 Literatür okuma, anlatım planı ve ders materyallerini hazırlama Kişisel Koruyucu Donanımlar, Sağlık ve Güvenlik İşaretleri Sözlü Anlatım, slayt sunumu
8 - ARA SINAV -
9 Literatür okuma, anlatım planı ve ders materyallerini hazırlama Fiziksel Risk Faktörleri Sözlü Anlatım, slayt sunumu
10 Literatür okuma, anlatım planı ve ders materyallerini hazırlama Ergonomik Risk Faktörleri, Elle Taşıma İşleri, Ekranlı Araçlarla Çalışmalarda İş Sağlığı ve Güvenliği Sözlü Anlatım, slayt sunumu
11 Literatür okuma, anlatım planı ve ders materyallerini hazırlama Kimyasal Risk Faktörleri, Büyük Endüstriyel Kazalar Sözlü Anlatım, slayt sunumu
12 Literatür okuma, anlatım planı ve ders materyallerini hazırlama Yangın ve yangından korunma Sözlü Anlatım, slayt sunumu
13 Literatür okuma, anlatım planı ve ders materyallerini hazırlama Biyolojik Risk Faktörleri, Hijyen Eğitimi Sözlü Anlatım, slayt sunumu
14 Literatür okuma, anlatım planı ve ders materyallerini hazırlama Psikososyal Risk Faktörleri Sözlü Anlatım, slayt sunumu
15 Literatür okuma, anlatım planı ve ders materyallerini hazırlama Meslek Hastalığı Kavramı, Nedenleri, Sonuçları, En Yaygın Meslek Hastalıkları Sözlü Anlatım, slayt sunumu
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Selek, H.S. Occupational Health and Safety, Seçkin Yayıncılık
Bilir N, Yıldız A.N. (2013), İş Sağlığı ve Güvenliği. Hacettepe Üniversitesi Yayınları

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Explains the fundamental engineering concepts of electrical and electronics science and relates them to the groundwork of electrical and electronics science.
3

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Uses theoretical and practical knowledge coming from electrical and electronics sciences, to find solutions to engineering problems.
4

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Determines the components and the underlying process of a system and designs an appropriate model related to electrical and electronics under reasonable constraints.
4
2
Designs a model related to electrical and electronics with modern techniques.
3

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Determines, detects and analyzes the areas of electrical and electronics engineering science applications and develops appropriate solutions.
4
2
Identifies, models and solveselectrical and electronics engineering problems by applying appropriate analytical methods.
4
3
Determines and uses the necessary electrical and electronics engineering technologies in an efficient way for engineering applications.
4

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Possess the responsibility and ability to design and conduct experiments for engineering problems by collecting, analyzing and interpreting data.
3
2
Possess the ability to conduct effective individual study.
4
3
Takes responsibility as a team work and contributes in an effective way.
3

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Monitors the developments in the field of electrical and electronics engineering technologies by means of books, internet and related journals and possess the required knowledge for the management, control, development and security of information technologies.
4
2
Develops positive attitude towards lifelong learning.
4

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Communicates effectively by oral and/or written form and uses at least one foreign language.
4
2
Possess sufficient consciousness about the issues of project management, practical applications and also environmental protection, worker's health and security.
4

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Possess professional and ethical responsibility and willingness to share it.
3
2
Possess sufficient consciousness about the universality of electrical and electronics engineering solutions and applications and be well aware of the importance of innovation.
4

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 1 14
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 5 5
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 5 5
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 18 0 26
Total Workload of the Course Unit 26
Workload (h) / 25.5 1
ECTS Credits allocated for the Course Unit 1,0