TR EN

CIRCUIT THEORY I PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
EEM213 CIRCUIT THEORY I 3 4 3 7

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi PERİ GÜNEŞ
Instructor(s) of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi BANAFSHEH ALIZADEH ARASHLOO
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Elektriksel büyüklüklerin tanımı, basit elektriksel bileşenlerin tanımlanması, dc kaynaklar dahil devre analiz yöntemlerinin tanıtılması, L ve C pasif devre elemanlarının elektriksel özelliklerinin analizi, RL, RC ve RLC devrelerinin doğal ve adım yanıtları, analiz, kavram ve yöntemlerin tanıtılması.
Contents of the Course Unit: Gerilim, akım, güç ve enerji, pasif elektrik elemanları, gerilim ve akım kaynakları, Ohm kanunu, Kirchhoff akım ve gerilim kanunları, basit direnç devreleri, Delta - W eşdeğer devreleri, devre analiz teknikleri, devre analizinde topoloji, Endüktörler ve Kondansatörler , RL ve RC devrelerinin doğal yanıtı, RL ve RC devrelerinin adım yanıtı, RLC devresinin doğal yanıtı, RLC devresinin adım yanıtı.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

1) Temel devre elemanlarını tanır ve ilgili yasaları kullanarak analizini gerçekleştirebilir. 2) DC kaynaklı devrelerin analizinde kullanılan yöntemleri kullanır. 3) Temel devreleri tasarlar ve analizini gerçekleştirir. 4) Mühendislikteki analiz, kavram ve yöntemlerini açıklayabilir ve tasarımlar gerçekleştirebilir. 5) RL, RC ve RLC devrelerinin doğal ve basamak yanıtlarının analizi sonucunda tahmin edilen devrelerin davranışlarını tanımlayabilir. 6) Eşdeğer devreler bulmak için dönüşümler ve tasarımda basitleştirmeler gerçekleştirir. 7) Gerçekçi mühendislik problemleri için çözümler belirler.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 - Temel devre elemanları ve ilgili yasalar(direnç,ohm kanunu vs.) -
2 - Kirchoff yasaları,bağımsız kaynakları içeren devrelerin analizi -
3 - Seri ve paralel bağlantılı dirençler, gerilim bölücü devreler, akım bölücü devreler, gerilim ve akım ölçümü -
4 - Wheatstone köprüsü, Delta-Y (pi-T) eşdeğer devreleri ile direnç ölçümü -
5 - Düğüm gerilimi yöntemi, Bağımsız kaynaklarla düğüm gerilimi yöntemi, özel durumlar -
6 - Örgü akımı yöntemi, örgü akımı yöntemi ve bağımsız kaynaklar, özel durumlar, düğüm gerilimi yöntemi ve örgü akımı analizi karşılaştırması -
7 - Kaynak dönüşümleri, Thevenin ve Norton eşdeğer devreleri, maksimum güç aktarım,Süperpozisyon yöntemi, uygulamalar, örnekler -
8 - ARA SINAV -
9 - İşlemsel yükselteçler, işlemsel yükselteç terminalleri, terminal gerilimi ve akımları, ters çevirici işlemsel yükselteçler, toplama işlemsel yükselteçleri, ters çevirmeyen işlemsel yükselteç, İşlemsel yükselteçleri çıkarma -
10 - İndüktör, Kondansatör, Karşılıklı indüktör, Kondansatör ve indüktörün seri ve paralel kombinasyonlar -
11 - RL devresinin doğal yanıtı, RC devresinin doğal yanıtı, RL ve RC devrelerinin adım yanıtı, Doğal ve adım yanıtlarının çözümleri -
12 - Sıralı anahtarlama, Sınırsız yanıt -
13 - Paralel RLC devresinin doğal yanıtı, Paralel RLC devresinin doğal yanıtı çeşitleri ve şekilleri -
14 - Seri RLC devresinin doğal yanıtı, Seri RLC devresinin doğal tepki çeşitleri ve şekilleri -
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Nilsson, JW, Riedel, SA (2011). Elektrik Devreleri (Dokuzuncu Baskı). New Jersey: Pearson, Prentice Salon 1) Elektrik Devre Analizi -1, Şerafettin Özbey, Seçkin Yayıncılık, 2017. 2) Elektrik Devre Analizi -2, Şerafettin Özbey, Seçkin Yayıncılık, 2017.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Explains the fundamental engineering concepts of electrical and electronics science and relates them to the groundwork of electrical and electronics science.
5

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Uses theoretical and practical knowledge coming from electrical and electronics sciences, to find solutions to engineering problems.
5

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Determines the components and the underlying process of a system and designs an appropriate model related to electrical and electronics under reasonable constraints.
3
2
Designs a model related to electrical and electronics with modern techniques.
4

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Determines, detects and analyzes the areas of electrical and electronics engineering science applications and develops appropriate solutions.
0
2
Identifies, models and solveselectrical and electronics engineering problems by applying appropriate analytical methods.
0
3
Determines and uses the necessary electrical and electronics engineering technologies in an efficient way for engineering applications.
0

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Possess the responsibility and ability to design and conduct experiments for engineering problems by collecting, analyzing and interpreting data.
4
2
Possess the ability to conduct effective individual study.
0
3
Takes responsibility as a team work and contributes in an effective way.
3

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Monitors the developments in the field of electrical and electronics engineering technologies by means of books, internet and related journals and possess the required knowledge for the management, control, development and security of information technologies.
2
2
Develops positive attitude towards lifelong learning.
2

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Communicates effectively by oral and/or written form and uses at least one foreign language.
0
2
Possess sufficient consciousness about the issues of project management, practical applications and also environmental protection, worker's health and security.
0

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Possess professional and ethical responsibility and willingness to share it.
3
2
Possess sufficient consciousness about the universality of electrical and electronics engineering solutions and applications and be well aware of the importance of innovation.
5

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 7 2 14
Okuma 0 0 0
Ödev 2 20 40
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 36 36
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 24 24
Kısa Sınav 2 2 4
Kısa Sınav Hazırlığı 2 6 12
TOPLAM 31 0 174
Total Workload of the Course Unit 174
Workload (h) / 25.5 6,8
ECTS Credits allocated for the Course Unit 7,0