Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
MAT207 |
PROBABILITY AND STATISTICS |
3 |
3 |
3 |
5 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
Türkçe |
Level of the Course Unit : |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : |
Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
Dr.Öğr.Üyesi PERİ GÜNEŞ |
Instructor(s) of the Course Unit |
Dr.Öğr.Üyesi BAHADIR KOPÇASIZ-Dr.Öğr.Üyesi FERHAT KÜRÜZ-Dr.Öğr.Üyesi ZEHRA CİVAN |
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
Mühendislik alanında istatistik verileri derleme,bu verileri kullanma,problem çözme ve değerlendirmeyi sağlayacak bilgi birikimi bu derste elde edilir. |
Contents of the Course Unit: |
Temel istatistik kavramlarının tanıtılması. Merkezi eğilim ölçüleri, değişkenlik ölçüleri,olasılık ve olasılık hesaplama,kesikli ve sürekli dağılımlar, binom ve poisson dağılımları normal dağılım ve sürekli normal dağılım yöntem ve uygulamaları |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
Temel istatistik terimlerini bilir, tanımını yapar ve formule edebilir |
Merkezi eğilim ölçülerini (aritmetik ortalama ve standart sapma vb.) bilir ve bunlarla ilgili problemleri çözebilir. |
Merkezi eğilim ölçüleri ve değişkenlik ölçüleri ile ilgilisunum ve yorum yapabilir. |
Alanında ki yazılımları takip eder ve bu yazılımlara veri girişi yapabilir, programı değerlendirir ve yorumlar. |
Kesikli ve sürekli dağılımları tanır ve problem çözebilir. |
Anket hazırlar ve istatistik olarak yorumlayabilir ve değerlendirebilir. |
Olasılık ile ilgili tahminleme yapabilir. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
kaynak ve internet |
İstatistik bilimine giriş |
sözlü anlatım |
2 |
kaynak ve internet |
İstatistiksel hata, ana ve örnek kütle |
sözlü anlatım |
3 |
kaynak ve internet |
Frekans Dağılımları ve histogram |
sözlü anlatım |
4 |
kaynak ve internet |
Aritmetik ortalama,mod,medyan |
sözlü anlatım |
5 |
kaynak ve internet |
Değişim aralığı, ortalama sapma, varyans |
sözlü anlatım |
6 |
kaynak ve internet |
Standart sapma,değişim katsayısı |
sözlü anlatım |
7 |
kaynak ve internet |
Olasılığa giriş |
sözlü anlatım |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
kaynak ve internet |
Koşullu olasılık |
sözlü anlatım |
10 |
kaynak ve internet |
Bağımlı ve bağımsız değişkenler |
sözlü anlatım |
11 |
kaynak ve internet |
Bağımlı ve bağımsız olaylar |
sözlü anlatım |
12 |
kaynak ve internet |
Ayrık rastgele değişken ve binom dağılımı |
sözlü anlatım |
13 |
kaynak ve internet |
Ayrık rastgele değişken ve Poisson dağılımı |
sözlü anlatım |
14 |
kaynak ve internet |
Sürekli rastgele değişken ve normal dağılım |
sözlü anlatım |
15 |
- |
Final sınavına hazırlık |
- |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
Olasılık ve İstatistik, Prof. Dr. Fikri Akdeniz |
OLASILIK PROBLEMLERI, Doç. Dr. Cevdet Cerit |
Matemetiksel İstatistiğe giriş,Uğur Korum,Ankara üniversitesi,1971 |
Matemetiksel İstatistik,Mustafa Aytaç, Ezgi yayınları,Ankara Üniv.yayını,1999 |
Probability and Statistics for Engineers” by R A Johnson and C B Gupta |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Explains the fundamental engineering concepts of electrical and electronics science and relates them to the groundwork of electrical and electronics science.
|
|
|
2 |
|
|
|
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Uses theoretical and practical knowledge coming from electrical and electronics sciences, to find solutions to engineering problems.
|
|
1 |
|
|
|
|
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Determines the components and the underlying process of a system and designs an appropriate model related to electrical and electronics under reasonable constraints.
|
|
|
2 |
|
|
|
2 |
Designs a model related to electrical and electronics with modern techniques.
|
|
|
2 |
|
|
|
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Determines, detects and analyzes the areas of electrical and electronics engineering science applications and develops appropriate solutions.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Identifies, models and solveselectrical and electronics engineering problems by applying appropriate analytical methods.
|
|
|
2 |
|
|
|
3 |
Determines and uses the necessary electrical and electronics engineering technologies in an efficient way for engineering applications.
|
|
|
2 |
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Possess the responsibility and ability to design and conduct experiments for engineering problems by collecting, analyzing and interpreting data.
|
|
|
2 |
|
|
|
2 |
Possess the ability to conduct effective individual study.
|
|
|
|
3 |
|
|
3 |
Takes responsibility as a team work and contributes in an effective way.
|
|
|
|
3 |
|
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Monitors the developments in the field of electrical and electronics engineering technologies by means of books, internet and related journals and possess the required knowledge for the management, control, development and security of information technologies.
|
|
|
2 |
|
|
|
2 |
Develops positive attitude towards lifelong learning.
|
|
|
|
3 |
|
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Communicates effectively by oral and/or written form and uses at least one foreign language.
|
|
|
2 |
|
|
|
2 |
Possess sufficient consciousness about the issues of project management, practical applications and also environmental protection, worker's health and security.
|
|
|
2 |
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Possess professional and ethical responsibility and willingness to share it.
|
|
|
2 |
|
|
|
2 |
Possess sufficient consciousness about the universality of electrical and electronics engineering solutions and applications and be well aware of the importance of innovation.
|
|
|
2 |
|
|
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
3 |
42 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
3 |
5 |
15 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
5 |
3 |
15 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
5 |
2 |
10 |
Kısa Sınav |
1 |
2 |
2 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
1 |
3 |
3 |
TOPLAM |
45 |
0 |
131 |
|
Total Workload of the Course Unit |
131 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
5,1 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
5,0 |
|