TR EN

HIGH VOLTAGE TECHNIQUE PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
EEM308 HIGH VOLTAGE TECHNIQUE 6 4 3 6

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi PERİ GÜNEŞ
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Elektrik-Elektronik Mühendisliğinin temelini oluşturan bilgileri, elemanları, yasaları ve teoremleri öğretmek. Elemanların, bulundukları bir devrede tanım bağıntısına göre nasıl bir davranış gösterebileceğini tahmin edebilmeyi sağlamak. Bir devreye ilişkin formülasyonu oluşturmak. Bir devreyi, yasaları ve/veya teoremleri kullanarak çözmek.
Contents of the Course Unit: Birim sistemleri. İletkenler ve yalıtkanlar. Elektrik akımının etkileri. Elektriksel büyüklüklerin tanımı, ölçülmesi ve ölçü aletleri. Isının direnç üzerindeki etkisi. Eşdeğer direnç hesabı. Gerilim ayarlama yöntemleri. Elektriksel iş ve güç. Elektrik enerjisinin ısıya dönüşümü. Gerilim düşümü. Elektrik devrelerinde yasalar ve teoremler. Kondansatör. İndüktans. Manyetik devreler.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Statik elektrik alanı ve alan denklemlerinin açıklanması,
Düzlemsel, küresel ve silindirsel elektrot sistemlerinin elektrik alanı ve potansiyel denklemlerinin çıkarılması ve bu sistemlerin zorlanma bakımından incelenmesi,
Tabakalı elektrot sistemlerini ve sınır yüzeylerde kırılmayı açıklayabilmek,
Düzgün zorlanmalı kablo ve kondansatörlü geçit izolatörlerini inceleyerek, elektrik alanına bağlı tasarım özelliklerini bilmek,
Deşarj teorilerini öğrenerek korona kayıplarının oluşumunu, etkilerini ve büyüklüğünü hesaplayabilmek.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 - Statik elektrik alanının temel denklemleri. -
2 - Düzlemsel elektrot sis teminde elektrik alanı ve potansiyel. Sistem kapasitesi ve zorlanma -
3 - Küresel elektrot sisteminde elektrik alanı ve potansiyel. Sistemin kapasitesi. -
4 - Küresel elektrot sisteminin delinme bakımından incelenmesi. -
5 - Silindirsel elektrot sisteminde elektrik alanı ve potansiyel. Sistemin kapasitesi. -
6 - Silindirsel elektrot sisteminin delinmesinin incelenmesi. -
7 - Paralel eksenli silindirsel elektrot sistemleri. -
8 - ARA SINAV -
9 - Elektrot sistemlerinde maksimum elektrik alanın yaklaşık hesabı. -
10 - Tabakalı elektrot sistemleri. Sınır yüzeylerde kırılma. -
11 - Düzgün zorlanmalı kablo ve kondansatörlü geçit izolatörleri. -
12 - Deşarj olayları. İyonizasyon ve türleri. -
13 - Kanal deşarj teorisi. -
14 - Korona deşarjı ve yüzeysel deşarjlar. -
15 - Yıldırım deşarjı. Yıldırımın oluşumu, özellikleri ve etkileri. -
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

M. Özkaya, Yüksek Gerilim Tekniği, Cilt 1, Cilt 2 Birsen Yayınevi, İstanbul 2008. Çözümlü Problemlerle Yüksek Gerilim Tekniği, Cilt1, Doç. Dr. Özcan KALENDERLİ, Prof. Dr. Celal KOCATEPE, Elk. Yük. Müh. Oktay ARIKAN, Birsen Yayınevi, 2005

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Explains the fundamental engineering concepts of electrical and electronics science and relates them to the groundwork of electrical and electronics science.
5

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Uses theoretical and practical knowledge coming from electrical and electronics sciences, to find solutions to engineering problems.
4

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Determines the components and the underlying process of a system and designs an appropriate model related to electrical and electronics under reasonable constraints.
5
2
Designs a model related to electrical and electronics with modern techniques.
4

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Determines, detects and analyzes the areas of electrical and electronics engineering science applications and develops appropriate solutions.
5
2
Identifies, models and solveselectrical and electronics engineering problems by applying appropriate analytical methods.
4
3
Determines and uses the necessary electrical and electronics engineering technologies in an efficient way for engineering applications.
5

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Possess the responsibility and ability to design and conduct experiments for engineering problems by collecting, analyzing and interpreting data.
4
2
Possess the ability to conduct effective individual study.
5
3
Takes responsibility as a team work and contributes in an effective way.
4

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Monitors the developments in the field of electrical and electronics engineering technologies by means of books, internet and related journals and possess the required knowledge for the management, control, development and security of information technologies.
5
2
Develops positive attitude towards lifelong learning.
4

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Communicates effectively by oral and/or written form and uses at least one foreign language.
5
2
Possess sufficient consciousness about the issues of project management, practical applications and also environmental protection, worker's health and security.
4

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Possess professional and ethical responsibility and willingness to share it.
5
2
Possess sufficient consciousness about the universality of electrical and electronics engineering solutions and applications and be well aware of the importance of innovation.
5

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 4 56
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 4 56
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 7 2 14
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 7 2 14
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 7 2 14
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 0 0 0
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 0 0 0
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 51 0 156
Total Workload of the Course Unit 156
Workload (h) / 25.5 6,1
ECTS Credits allocated for the Course Unit 6,0