Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
BIL103 | INTRODUCTION TO COMPUTER PROGRAMMING | 1 | 4 | 3 | 6 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi PERİ GÜNEŞ |
Instructor(s) of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi OĞUZHAN ÖZTAŞ |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu derste katılımcılara Pyhton programlama dili konusunda temel bilgilerin verilmesi, Pyhton ile yazılım geliştirme ve uygulama konusunda yetenek kazandırılması ve Python programlama dili ile proje geliştirmeleri amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: | Python programlama diline giriş, programlamanın temel bileşenleri (bilgisayarlar, geliştirme ortamları, editörler, derleyiciler vs.), değişkenler, veri türleri, kontrol ve döngü yapıları, en temel veri yapıları, fonksiyonlar, Python ile uygulamalı proje geliştirme ve sunumu. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
1.Dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler Python programlama dili ile programlar geliştirebilecektir. 2.Python dilinde akış kontrol yapıları (karar ve döngü ifadeleri) kullanabilecektir. 3.Python dilinde çeşitli veri yapıları (diziler, listeler, sözlükler) kullanabilecektir. 4.Python dilinde fonksiyonlar tasarlayabilecektir. 5.Python programlama dilini kullanarak dosya girdi/çıktı operasyonları yürütebilecektir. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Ders kitabının ilgili bölümü, ek kaynaklar ve ders notları | Python Programlama Dili Temel Bilgiler | Ders sunumu, Soru-Cevap |
2 | Ders kitabının ilgili bölümü, ek kaynaklar ve ders notları | Yorum Satırları, Değişkenler, Veri Tipleri, Operatörler | Ders sunumu, Soru-Cevap |
3 | Ders kitabının ilgili bölümü, ek kaynaklar ve ders notları | Python'da Temel Fonksiyonlar | Ders sunumu, Soru-Cevap |
4 | Ders kitabının ilgili bölümü, ek kaynaklar ve ders notları | Koşullu ve Mantıksal İfadeler | Ders sunumu, Soru-Cevap |
5 | Ders kitabının ilgili bölümü, ek kaynaklar ve ders notları | Listeler ve Özellikleri | Ders sunumu, Soru-Cevap |
6 | Ders kitabının ilgili bölümü, ek kaynaklar ve ders notları | Demetler ve Sözlükler | Ders sunumu, Soru-Cevap |
7 | Ders kitabının ilgili bölümü, ek kaynaklar ve ders notları | Pyhton'da Döngü Yapıları | Ders sunumu, Soru-Cevap |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Ders kitabının ilgili bölümü, ek kaynaklar ve ders notları | Pyhton'da Döngü ve Temel Fonksiyon Uygulamaları | Ders sunumu, Soru-Cevap |
10 | Ders kitabının ilgili bölümü, ek kaynaklar ve ders notları | Fonksiyonların İleri Seviye Özellikleri ve Uygulamalar | Ders sunumu, Soru-Cevap |
11 | Ders kitabının ilgili bölümü, ek kaynaklar ve ders notları | Fonksiyonlar, Global ve Lokal Değişkenler | Ders sunumu, Soru-Cevap |
12 | Ders kitabının ilgili bölümü, ek kaynaklar ve ders notları | Pyhton'da Modüller | Ders sunumu, Soru-Cevap |
13 | Ders kitabının ilgili bölümü, ek kaynaklar ve ders notları | Pyhton'da Nesne Tabanlı Programlama | Ders sunumu, Soru-Cevap |
14 | Ders kitabının ilgili bölümü, ek kaynaklar ve ders notları | Pyhton'da Hata ve Hata Yönetimi, Dosya Yönetimi | Katılımcı Sunumları, Soru-Cevap |
15 | - | FİNAL | - |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Python Crash Course, 3rd Edition: A Hands-On, Project-Based Introduction to Programming, by Eriz Matthes, No Starch Press, 2023. Automate The Boring Stuff With Python, 2nd Edition, by Al Sweigart, No Starch Press, 2019. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Explains the fundamental engineering concepts of electrical and electronics science and relates them to the groundwork of electrical and electronics science.
|
5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Uses theoretical and practical knowledge coming from electrical and electronics sciences, to find solutions to engineering problems.
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Determines the components and the underlying process of a system and designs an appropriate model related to electrical and electronics under reasonable constraints.
|
3 | |||||
2 |
Designs a model related to electrical and electronics with modern techniques.
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Determines, detects and analyzes the areas of electrical and electronics engineering science applications and develops appropriate solutions.
|
0 | |||||
2 |
Identifies, models and solveselectrical and electronics engineering problems by applying appropriate analytical methods.
|
0 | |||||
3 |
Determines and uses the necessary electrical and electronics engineering technologies in an efficient way for engineering applications.
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Possess the responsibility and ability to design and conduct experiments for engineering problems by collecting, analyzing and interpreting data.
|
0 | |||||
2 |
Possess the ability to conduct effective individual study.
|
0 | |||||
3 |
Takes responsibility as a team work and contributes in an effective way.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Monitors the developments in the field of electrical and electronics engineering technologies by means of books, internet and related journals and possess the required knowledge for the management, control, development and security of information technologies.
|
4 | |||||
2 |
Develops positive attitude towards lifelong learning.
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Communicates effectively by oral and/or written form and uses at least one foreign language.
|
0 | |||||
2 |
Possess sufficient consciousness about the issues of project management, practical applications and also environmental protection, worker's health and security.
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Possess professional and ethical responsibility and willingness to share it.
|
3 | |||||
2 |
Possess sufficient consciousness about the universality of electrical and electronics engineering solutions and applications and be well aware of the importance of innovation.
|
0 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 5 | 70 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 3 | 42 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 14 | 2 | 28 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 1 | 1 |
Kısa Sınav | 2 | 2 | 4 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 1 | 1 | 1 |
TOPLAM | 49 | 0 | 149 |
Total Workload of the Course Unit | 149 | ||
Workload (h) / 25.5 | 5,8 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 6,0 |