Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
UCK101 | INTRODUCTION TO AERONAUTICAL ENGINEERING AND ETHICS | 1 | 2 | 2 | 2 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Prof.Dr. OSMAN KOPMAZ |
Instructor(s) of the Course Unit | Prof.Dr. OSMAN ERGÜVEN VATANDAŞ |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | 1.Türkiye'de ve dünyada havacılık hakkında temel bilgiler vermek. 2.Uçaklar, uçuşun esasları ve uçak elemanları hakkında temel bilgiler vermek. 3. Akademik ve Mühendislik etiği hakkında temel bilgi vermek. |
Contents of the Course Unit: | Giriş. Dünyada ve Türkiye'de havacılığın gelişimi. Aerostatik: Manometreler, atmosfer, aerostatik taşıma. Uçağa etki eden kuvvetler. Aerodinamik taşıma ve sürükleme. Uçağın genel tanıtımı, uçak tipleri. Uçağın ana elemanları. Kanat, gövde, kuyruk yüzeyleri, kumanda yüzeyleri, güç grubu, iniş takımları. Uçağın sistemleri. Diğer hava ulaşım araçları. Akademik ve Mühendislik etiği. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Bu dersi başarıyla geçen öğrenciler: Dünyada ve Türkiye'de havacılığın gelişimi ve havacılık kültürü hakkında bilgi sahibi olacak |
Uçakların ana elemanları, tipleri hakkında bilgi sahibi olacak |
Uçağa etkiyen kuvvetler, aerodinamik kuvvet ve momentler ve uçuşun esasları hakkında temel bilgi sahibi olacak |
Uçak kanatları, kuyruklar, aşırı taşıma, kontrol ve kumanda yüzeyleri hakkında temel bilgi sahibi olacak |
Uçak gövdesi, iniş takımları, güç ve uçak sistemleri hakkında genel bilgi sahibi olacak |
Mühendislik etiği hakkında bilgi sahibi olacaktır |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Konuya yönelik İnternet araştırması | Giriş, İstanbul Gelişim Üniversitesi sistemi ve Uçak Mühendisliği eğitimi. | Görsel destekli düz anlatım |
2 | Konuya yönelik İnternet araştırması | Dünyada havacılığın gelişimi | Görsel destekli düz anlatım |
3 | Konuya yönelik İnternet araştırması | Türkiye'de havacılığın gelişimi, Mevcut potansiyel | Görsel destekli düz anlatım |
4 | Konuya yönelik İnternet araştırması | Uçakların genel tanıtımı, ana elemanları, Uçak tipleri | Görsel destekli düz anlatım |
5 | Konuya yönelik İnternet araştırması | Aerostatik, Atmosfer, Aerostatik taşıma | Görsel destekli düz anlatım |
6 | Konuya yönelik İnternet araştırması | Uçağa etki eden kuvvetler. Aerodinamik kuvvet ve moment | Görsel destekli düz anlatım |
7 | Konuya yönelik İnternet araştırması | Uçak kanatları, Aerodinamik taşıma, sürükleme ve yunuslama | Görsel destekli düz anlatım |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Konuya yönelik İnternet araştırması | Kuyruk yüzeyleri, Kumanda yüzeyleri | Görsel destekli düz anlatım |
10 | Konuya yönelik İnternet araştırması | Uçak gövdesi, Güç grubu, iniş takımları | Görsel destekli düz anlatım |
11 | Konuya yönelik İnternet araştırması | Uçağın sistemleri. Basınçlandırma, havalandırma, ısıtma | Görsel destekli düz anlatım |
12 | Konuya yönelik İnternet araştırması | Diğer hava ulaşım araçları | Görsel destekli düz anlatım |
13 | Konuya yönelik İnternet araştırması | Mühendislik etiği | Görsel destekli düz anlatım |
14 | Konuya yönelik İnternet araştırması | Akademik anlamda etiğe aykırı olan durum ve davranışlar. | Görsel destekli düz anlatım |
15 | Konuya yönelik İnternet araştırması | Etik kodları | Görsel destekli düz anlatım |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Uçuşa Başlangıç, John Anderson (Translation:Prof.Dr. Adil YÜKSELEN) |
Her Yönüyle Uçaklar, Clive Gifford |
Introduction to Flight, John Anderson |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Ability to apply mathematics, science and engineering knowledge.
|
1 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Ability to apply mathematics, science and engineering knowledge.
|
1 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Ability to design experiments, conduct experiments, collect data, analyze and interpret results.
|
0 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
A system, product or process has economic, environmental, social, political, ethical, health and safety,
under realistic constraints and conditions such as feasibility and sustainability,
Ability to design to meet requirements.
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Ability to work in teams with different disciplines
|
1 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Ability to identify, formulate and solve engineering problems
|
1 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Awareness of having professional and ethical responsibilities.
|
5 | |||||
2 |
Ability to communicate effectively verbally and in writing.
|
1 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
The ability to have a comprehensive education to understand the impact of engineering solutions on global and social dimensions.
|
1 | |||||
2 |
Awareness of the necessity of lifelong learning and the ability to do so.
|
1 | |||||
3 |
The ability to have knowledge about current/contemporary issues.
|
1 | |||||
4 |
Ability to use the techniques required for engineering applications and modern engineering and calculation equipment.
|
1 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 1 | 14 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 2 | 2 | 4 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 1 | 2 | 2 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 4 | 4 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 3 | 3 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 35 | 0 | 57 |
Total Workload of the Course Unit | 57 | ||
Workload (h) / 25.5 | 2,2 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 2,0 |