TR EN

AERODYNAMICS I PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
UCK301 AERODYNAMICS I 5 4 3 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Prof.Dr. OSMAN KOPMAZ
Instructor(s) of the Course Unit Prof.Dr. MAHMUT ADİL YÜKSELEN
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu ders kapsamında öğrencilerin aerodinamik temellerini giriş düzeyinde, özellikle modern konulardaki gelişmeleri içerecek şekilde örneklerle birlikte öğrenmesi amaçlanmıştır.
Contents of the Course Unit: Aerostatik, Aerodinamik kuvvetler ve momentler. Temel prensipler ve denklemler. Potansiyel akım yaklaşımı. Akım tipleri. Bir boyutlu sürtünmesiz akımlar. Kanat Profillerinin aerodinamiği. İki boyutlu potansiyel akımlar. İnce profil teorisi. İki boyutlu panel yöntemleri. Sonlu kanat teorisi. Üç Boyutlu Sıkıştırılamaz akım.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Daimi ve daimi olmayan aerodinamik konularının öğrenilmesi
Aerodinamik problemlerin çözümü
Gerekli analiz ve tasarım unsurlarının öğrenilmesi

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 - Aerodinamik kuvvet ve momentler. Basınç merkezi -
2 - Boyut analizi, akım benzerliği, akım türleri. -
3 - Akış modelleri, kütle ve lineer momentumun korunumu, 2 boyutlu cisme etki eden sürükleme ve taşıma kuvvetleri. -
4 - Materyal türev cinsinden korunum denklemleri, yörünge, akım çizgisi, çıkış çizgisi. -
5 - Akım fonksiyonu, hız potansiyeli, sürtünmesiz, sıkıştırılamaz akımın temelleri, -
6 - Akım fonksiyonu, hız potansiyeli, sürtünmesiz, sıkıştırılamaz akımın temelleri, -
7 - Bernoulli denklemi, Pitot tübü. -
8 - ARA SINAV -
9 - Laplace denklemi, üniform akım, kaynak akımı, duble akımı, daire etrafındaki akış. -
10 - Vorteks akımı, Daire etrafındaki sirkülasyonlu akım, Kutta Joukowski teoremi -
11 - Kanat profili etrafındaki sıkıştırılamaz akım, Kutta şartı, Kelvin sirkülasyon teoremi -
12 - İnce profil teorisi, simetrik ve kamburluklu profiller -
13 - Sonlu kanat etrafındaki sıkıştırılamaz akış, indüklenmiş sürükleme, vorteks flamenti, Biot-Savart yasası ve Helmholtz teoremleri, -
14 - Panel yöntemleri, Taşıyıcı çizgi teorisi, eliptik taşıma dağılımı. -
15 - Genel taşıma dağılımı, açıklık oranı etkisi. -
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Uçuşa Başlangıç, John D Anderson Jr, Nobel Akademik Yayıncılık
Fundamentals of Aerodynamics, J.D. Anderson, JRV McGrawHill, 6e 2016

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Ability to apply mathematics, science and engineering knowledge.
4

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Ability to apply mathematics, science and engineering knowledge.
4

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Ability to design experiments, conduct experiments, collect data, analyze and interpret results.
4

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
A system, product or process has economic, environmental, social, political, ethical, health and safety, under realistic constraints and conditions such as feasibility and sustainability, Ability to design to meet requirements.
3

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Ability to work in teams with different disciplines
1

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Ability to identify, formulate and solve engineering problems
4

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Awareness of having professional and ethical responsibilities.
2
2
Ability to communicate effectively verbally and in writing.
2

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
The ability to have a comprehensive education to understand the impact of engineering solutions on global and social dimensions.
2
2
Awareness of the necessity of lifelong learning and the ability to do so.
3
3
The ability to have knowledge about current/contemporary issues.
4
4
Ability to use the techniques required for engineering applications and modern engineering and calculation equipment.
4

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 4 56
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 1 14
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 14 1 14
Ödev 3 7 21
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 2 2
Final Sınavı Hazırlığı 1 10 10
Ara Sınav 1 2 2
Ara Sınav Hazırlığı 1 6 6
Kısa Sınav 1 1 1
Kısa Sınav Hazırlığı 2 1 2
TOPLAM 52 0 128
Total Workload of the Course Unit 128
Workload (h) / 25.5 5
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0