TR EN

LINEAR ALGEBRA PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
MTH104 LINEAR ALGEBRA 2 3 3 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : İngilizce
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi PERİ GÜNEŞ
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu dersin amacı öğrencilerin; matris işlemlerini (toplama, çarpma, ters alma gibi) ve ilgili bazı özelliklerini tanımasını, lineer denklem sistemlerini matrisleri kullanarak çözülebilmesini, Determinant ve özelliklerini ve uygulamalarını kavratmaktır. Vektör uzayı, alt vektör uzayı, baz ve boyut kavramlarını tanımasını ve ilgili teoremleri kavramasını sağlamaktır.
Contents of the Course Unit: Lineer denklem sistemleri, matrisler. Determinantlar ve Uygulamaları,Vektör uzayları, alt uzaylar, baz ve boyutlar, koordinat sistemleri.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Vektörler ile ilgili temel bilgileri açıklar. (Bilgi, Bloom 1)
Vektörler çerçevesinde çeşitli teknik problemleri çözer. (Uygulama, Bloom 3)
İç çarpım uzayları ile ilgili temel bilgileri açıklar ve çeşitli problemleri çözer. (Bilgi, Bloom 1)
Matrisleri tanımlar ve elemanter operasyonları kullanır. (Bilgi, Bloom 1)
Lineer dönüşümler ile matrisleri ilişkilendirir. (Kavrama, Bloom 2)
Determinantları tanımlar ve hesaplamalarını yapabilir. (Bilgi, Bloom 1)
Lineer sistemleri matrisleri ve determinantları kullanarak çözer.(Uygulama, Bloom 3)

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür araştırması Grup, Halka, Cisim, Vektörler ve Vektör Uzayı Anlatım
2 Literatür araştırması Alt Vektör Uzayları, İç Çarpım Uzayı, Metrik Özellikler Anlatım
3 Literatür araştırması Lineer Bağımsızlık, Baz, Boyut, Matrisler Uzayının Vektör Uzayı Yapısı, Matrislerin Baz ve Boyutu Anlatım
4 Literatür araştırması Matrislerde Çarpma İşlemi, Transpoz İşlemi, Matrisin Tersi, Özel Matrisler Anlatım
5 Literatür araştırması Matrislerde Elemanter Operasyonlar ve uygulamaları Anlatım
6 Literatür araştırması Bir matrisin izi ve özellikleri, Vektör uzaylarında koordinatlar ve geçiş matrisi, Anlatım
7 Literatür araştırması Lineer dönüşümler, Lineer dönüşümün Rankı ve çekirdeği, Boyut teoremi Anlatım
8 - ARA SINAV -
9 Literatür araştırması Lineer dönüşüm-matris ilişkisi Anlatım
10 Literatür araştırması Determinant fonksiyonu, Determinant fonksiyonun özellikleri, Bir matrisin determinantının hesaplanması Anlatım
11 Literatür araştırması Bir matrisin adjointi (eki) ve tersi, Determinantın uygulamaları (lineer bağımsızlık, matrisin rankı, vektörel çarpım, karma çarpım) Anlatım
12 Literatür araştırması Lineer denklem sistemleri Anlatım
13 Literatür araştırması Matrislerde özdeğer ve özvektörler, karakteristik denklem ve polinom Anlatım
14 Literatür araştırması Cayley Hamilton Teoremi ve Uygulamaları Anlatım
15 - - -
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Arif Sabunc uoğluLineer Cebir

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Explains the fundamental engineering concepts of electrical and electronics science and relates them to the groundwork of electrical and electronics science.
3

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Uses theoretical and practical knowledge coming from electrical and electronics sciences, to find solutions to engineering problems.
4

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Determines the components and the underlying process of a system and designs an appropriate model related to electrical and electronics under reasonable constraints.
3
2
Designs a model related to electrical and electronics with modern techniques.
4

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Determines, detects and analyzes the areas of electrical and electronics engineering science applications and develops appropriate solutions.
3
2
Identifies, models and solveselectrical and electronics engineering problems by applying appropriate analytical methods.
4
3
Determines and uses the necessary electrical and electronics engineering technologies in an efficient way for engineering applications.
4

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Possess the responsibility and ability to design and conduct experiments for engineering problems by collecting, analyzing and interpreting data.
3
2
Possess the ability to conduct effective individual study.
4
3
Takes responsibility as a team work and contributes in an effective way.
3

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Monitors the developments in the field of electrical and electronics engineering technologies by means of books, internet and related journals and possess the required knowledge for the management, control, development and security of information technologies.
4
2
Develops positive attitude towards lifelong learning.
3

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Communicates effectively by oral and/or written form and uses at least one foreign language.
4
2
Possess sufficient consciousness about the issues of project management, practical applications and also environmental protection, worker's health and security.
3

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Possess professional and ethical responsibility and willingness to share it.
4
2
Possess sufficient consciousness about the universality of electrical and electronics engineering solutions and applications and be well aware of the importance of innovation.
4

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 1 14
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 2 2
Final Sınavı Hazırlığı 1 35 35
Ara Sınav 1 2 2
Ara Sınav Hazırlığı 1 30 30
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 32 0 125
Total Workload of the Course Unit 125
Workload (h) / 25.5 4,9
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0