Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
PHY108 | PHYSICS II | 2 | 5 | 4 | 6 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | İngilizce |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi PERİ GÜNEŞ |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Doğada elektromanyetizmayla ilişkili olan olayların fizik bakış açısıyla bütüncül bir şekilde sunulması. Elektromanyetizmanın yol açtığı temel teknolojik uygulamaların bu kuram çerçevesinde anlatımı. Noktasal elektrik yükler için tanımlanmış yasaların sürekli yük dağılımlarına uygulanmasıyla sonsuz küçük katkıların toplanmasının matematik yöntemlerle nasıl hesaplanacağının öğretilmesi. Temel matematik kavramların uygulamada nasıl kullanıldığı fikrinin öğrenciye verilmesi amaçlanır. |
Contents of the Course Unit: | Elektromanyetik kavramların temel prensip ve kuramları: Coulomb yasası, Elektrik alanı, Gauss yasası, elektrik potansiyeli, DA Elektrik devreleri, manyetik alan, Manyetik alan kaynakları, Ampere yasası, Faraday yasası, maddenin manyetik özelikleri, AA devreleri, Maxwell denklemlerinin sunumu, Elektromanyetik dalga kavramı. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Dersin laboratuvar uygulamalarında öğrenci deney yapma becerisi kazanır. Doğanın elektromanyetizmayla ilişkili temel kuramlarına nasıl yol açtığı öğrenir. Kuramsal çerçevede elde edilen genel elektromanyetik yasaların teknolojik alanlara nasıl uygulanıdını öğrenir kuramsal yapılardan öngörü yapma yeteneğini kazanır. Alanındaki kavram ve düşünceleri bilimsel yöntemlerle inceleyebilir, verileri yorumlayabilir, değerlendirebilir ve analiz edebilir. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | - | Coulomb Yasası ve Elektrik Alanları Elektrik yüklerinin özellikleri; Yalıtkanlar ve iletkenler | - |
2 | - | Gauss Yasası Elektrik Akısı | - |
3 | - | Elektriksel Potansiyel Elektriksel potansiyel ve potansiyel farkı, Düzgün bir elektrik alandaki potansiyel farkları, | - |
4 | - | Sığa ve Dielektrikler | - |
5 | - | Akım ve Direnç Elektrik akımı | - |
6 | - | Doğru Akım Devreleri Elektromotor kuvveti | - |
7 | - | Manyetik Alanlar Manyetik alan; Akım taşıyan bir iletkene etkiyen manyetik kuvvet; Düzgün bir manyetik alan içindeki akım halkasına etkiyen tork; Yüklü bir parçacığın düzgün bir manyetik alan içindeki hareketi, Hall olayı | - |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | - | Manyetik Alan Kaynakları Biot-Savart yasası; İki paralel iletken arasındaki manyetik kuvvet; Ampere yasası; Bir selenoidin manyetik alanı; Manyetik akı; Manyetizmada Gauss yasası; Yerdeğiştirme akımı ve Ampere yasasının genel biçimi | - |
10 | - | Faraday'ın indiksiyon kanunu; Hareketsel EMK; Lenz yasası; İndiksiyon EMK'leri ve elektrik alanları, Maxwell'in harika denklemleri denklemleri | - |
11 | - | İndüktans Öz-indüktans; RL devreleri; Manyetik alan içinde enerji; Karşılıklı indüktans; | - |
12 | - | LC devresinde salınımlar. Alternatif Akım Devreleri AA kaynakları ve fazörler; Dirençli AA devresi; İndüktörlü AA | - |
13 | - | RLC seri devresi; AA devresinde güç; Seri RLC devresinde rezonans; Transformatörler ve güç iletimi | - |
14 | - | Elektromanyetik Dalgalar Maxwell denklemleri ve Hertz'in buluşları ; Düzlem | - |
15 | - | elektromanyetik dalgalar; Elektromanyetik dalgaların taşıdığı enerji; Momentum ve radyasyon basıncı; | - |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Physics for Scientists and Engineers with Modern Physics, Ninth Edition Raymond A. Serway and John W. Jewett, Jr |
Fundamentals of Physic, David Halliday-Robert Resnick |
“Sears & Zemansky’nin Üniversite Fiziği, Cilt II” Hugh D. Young, Roger A. Freedman, 14. Baskı, Pearson |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Explains the fundamental engineering concepts of electrical and electronics science and relates them to the groundwork of electrical and electronics science.
|
5 | |||||
2 |
Explains the fundamental engineering concepts of electrical and electronics science and relates them to the groundwork of electrical and electronics science.
|
5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Uses theoretical and practical knowledge coming from electrical and electronics sciences, to find solutions to engineering problems.
|
5 | |||||
2 |
Uses theoretical and practical knowledge coming from electrical and electronics sciences, to find solutions to engineering problems.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Determines the components and the underlying process of a system and designs an appropriate model related to electrical and electronics under reasonable constraints.
|
5 | |||||
2 |
Determines the components and the underlying process of a system and designs an appropriate model related to electrical and electronics under reasonable constraints.
|
5 | |||||
3 |
Designs a model related to electrical and electronics with modern techniques.
|
5 | |||||
4 |
Designs a model related to electrical and electronics with modern techniques.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Determines, detects and analyzes the areas of electrical and electronics engineering science applications and develops appropriate solutions.
|
4 | |||||
2 |
Determines, detects and analyzes the areas of electrical and electronics engineering science applications and develops appropriate solutions.
|
4 | |||||
3 |
Identifies, models and solveselectrical and electronics engineering problems by applying appropriate analytical methods.
|
4 | |||||
4 |
Identifies, models and solveselectrical and electronics engineering problems by applying appropriate analytical methods.
|
4 | |||||
5 |
Determines and uses the necessary electrical and electronics engineering technologies in an efficient way for engineering applications.
|
4 | |||||
6 |
Determines and uses the necessary electrical and electronics engineering technologies in an efficient way for engineering applications.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Possess the responsibility and ability to design and conduct experiments for engineering problems by collecting, analyzing and interpreting data.
|
5 | |||||
2 |
Possess the responsibility and ability to design and conduct experiments for engineering problems by collecting, analyzing and interpreting data.
|
5 | |||||
3 |
Possess the ability to conduct effective individual study.
|
4 | |||||
4 |
Possess the ability to conduct effective individual study.
|
4 | |||||
5 |
Takes responsibility as a team work and contributes in an effective way.
|
3 | |||||
6 |
Takes responsibility as a team work and contributes in an effective way.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Monitors the developments in the field of electrical and electronics engineering technologies by means of books, internet and related journals and possess the required knowledge for the management, control, development and security of information technologies.
|
4 | |||||
2 |
Monitors the developments in the field of electrical and electronics engineering technologies by means of books, internet and related journals and possess the required knowledge for the management, control, development and security of information technologies.
|
4 | |||||
3 |
Develops positive attitude towards lifelong learning.
|
5 | |||||
4 |
Develops positive attitude towards lifelong learning.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Communicates effectively by oral and/or written form and uses at least one foreign language.
|
5 | |||||
2 |
Communicates effectively by oral and/or written form and uses at least one foreign language.
|
5 | |||||
3 |
Possess sufficient consciousness about the issues of project management, practical applications and also environmental protection, worker's health and security.
|
3 | |||||
4 |
Possess sufficient consciousness about the issues of project management, practical applications and also environmental protection, worker's health and security.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Possess professional and ethical responsibility and willingness to share it.
|
4 | |||||
2 |
Possess professional and ethical responsibility and willingness to share it.
|
4 | |||||
3 |
Possess sufficient consciousness about the universality of electrical and electronics engineering solutions and applications and be well aware of the importance of innovation.
|
5 | |||||
4 |
Possess sufficient consciousness about the universality of electrical and electronics engineering solutions and applications and be well aware of the importance of innovation.
|
5 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 3 | 42 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 5 | 5 | 25 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 2 | 2 | 4 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 15 | 15 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 15 | 15 |
Kısa Sınav | 2 | 1 | 2 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 2 | 2 | 4 |
TOPLAM | 43 | 0 | 153 |
Total Workload of the Course Unit | 153 | ||
Workload (h) / 25.5 | 6 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 6,0 |