Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
PHY107 |
PHYSICS I |
1 |
5 |
4 |
6 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
İngilizce |
Level of the Course Unit : |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : |
Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
Dr.Öğr.Üyesi OĞUZHAN ÖZTAŞ |
Instructor(s) of the Course Unit |
Dr.Öğr.Üyesi KENAN ŞENTÜRK-Dr.Öğr.Üyesi MURAT METEHAN TÜRKOĞLU-Dr.Öğr.Üyesi SEDA ERDÖNMEZ |
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
Öğrencilere Temel Newton Kinematiğini kullanarak hareket denklemlerini
çözebilme, korunum yasaları ile öngörüde bulunabilme bilgi ve becerisini
kazandırmaktır |
Contents of the Course Unit: |
Fizik I Dersinin Tanımı ve Kapsamı, Fizikte Newton Kinematiği ve Temel
Fiziksel Birimleri ve Vektör Kavramları. Düzgün Doğrusal Hareket , Açısal
Hareket ile İş, Güç Enerji Kavramları, Dönme Hareketi |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
Bu dersi alan öğrenciler
1. Vektörler, birimler, anlamlı sayılar,
2. Bir boyutta Hareket Denklemleri,
3. İki boyutta hareket ve eğik atış denklemleri,
4. Newton Kanunları,
5. İş,Güç,Enerji ve
6. Eylemsizlik momenti ve dönme kinematiğini öğrenirler. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
- |
Fizik I dersinin tanımı ve kapsamı, Birimler, Fiziksel Nicelikler ve Vektörler |
- |
2 |
- |
Standartlar ve Birimler, Birimlerin Kullanımı ve Dönüşümleri, Belirsizlik ve Anlamlı 1
Basamaklar, Tahminler ve Büyüklük Mertebeleri, Vektörler ve Vektörel Toplam,
Vektörlerin Bileşenleri, Birim vektörler, Vektör Çarpımları |
- |
3 |
- |
Doğrusal Hareket |
- |
4 |
- |
İki ve Üç Boyutta Hareket |
- |
5 |
- |
Newton’un Hareket Yasaları |
- |
6 |
- |
Newton Yasalarının Uygulamaları |
- |
7 |
- |
Önceki Haftalarda Verilen Ödevlerin Teslimi ve Çözümü ve Konu Tekrarı |
- |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
- |
İş ve Kinetik Enerji |
- |
10 |
- |
İş ve Kinetik Enerji |
- |
11 |
- |
Potansiyel Enerji ve Enerjinin Korunumu |
- |
12 |
- |
Momentum, Anlık İtme ve Çarpışma |
- |
13 |
- |
Katı Cisimlerin Dönme Hareketi |
- |
14 |
- |
Dönme Hareketinin Dinamiği |
- |
15 |
- |
Genel Tekrar, Vize Sonrası Ödevlerin Teslimi ve Çözümü |
- |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
“Sears & Zemansky’nin Üniversite Fiziği, Cilt I” Hugh D. Young, Roger A.
Freedman, 14. Baskı, Pearson |
“ Fizik I” Serway, Beşinci Baskıdan çeviri, Palme Yayıncılık |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Explains the fundamental engineering concepts of computer science and relates them to the groundwork of computer science.
|
|
|
|
|
|
|
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Uses theoretical and practical knowledge coming from mathematics, probability, statistics and various other branches of life sciences, to find solutions to engineering problems.
|
|
|
|
|
|
|
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Determines the components and the underlying process of a system and designs an appropriate computational model under reasonable constraints.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Designs a computer-aided conceptual model with modern techniques.
|
|
|
|
|
|
|
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Determines, detects and analyzes the areas of computer science applications and develops appropriate solutions.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Identifies, models and solves computer engineering problems by applying appropriate analytical methods.
|
|
|
|
|
|
|
3 |
Determines and uses the necessary information technologies in an efficient way for engineering applications.
|
|
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Possess the responsibility and ability to design and conduct experiments for engineering problems by collecting, analyzing and interpreting data.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Possess the ability to conduct effective individual study.
|
|
|
|
|
|
|
3 |
Takes responsibility as a team work and contributes in an effective way.
|
|
|
|
|
|
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
5 |
70 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
1 |
14 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
1 |
20 |
20 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
Final Sınavı Hazırlığı |
1 |
25 |
25 |
Ara Sınav |
1 |
2 |
2 |
Ara Sınav Hazırlığı |
1 |
20 |
20 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
33 |
0 |
153 |
|
Total Workload of the Course Unit |
153 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
6 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
6,0 |
|