Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
INS203 |
DYNAMIC |
3 |
3 |
3 |
6 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
Türkçe |
Level of the Course Unit : |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : |
Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
Dr.Öğr.Üyesi AHMAD RESHAD NOORI |
Instructor(s) of the Course Unit |
Dr.Öğr.Üyesi HAMİT ÖZTÜRK |
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
İnşaat Mühendisliği açısından fizik ve yapı bilgilerini dinamik çerçevesinde incelemek ve öğrencinin yapıya gelebilecek ani yüklere karşı yapının göstereceği tepkiyi modelleyebilmesi amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: |
Kuvvetler, kuvvet türleri, dinamiğin temel kanunu, rijitlik merkezi ve kütle merkezi hesapları, yapıyı etkileyecek dış ve ani yükler, yapının bu yüklere tepkisi, alabileceği mod şekilleri, deprem, rüzgar gibi farklı karakterdeki yüklere karşı yapının her bir katındaki direnç ve gelen yükün katlara göre dağılımı, yapı frekans ve periyodunun hesaplanması konularını içermektedir. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
Yapı üzerindeki ani dış kuvvetlere karşı yapının periyot, frekans ve mod şekilllerinin modellenmesinde geniş perspektiften bakabilme becerisi |
Dinamik kuvvetlere karşı cisimlerin genel davranış biçimlerini anlayabilme yeteneği |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
İlgili Literatur |
Genel açıklamalar, notasyon, semboller |
Anlatım |
2 |
İlgili Literatur |
Kuvvetler |
.Anlat. Uygula |
3 |
İlgili Literatur |
Vektörel işlemler |
Anlat. Uygula |
4 |
İlgili Literatur |
Dinamiğin temel kanunu |
Anlat. Uygula |
5 |
İlgili Literatur |
Rijitlik merkezi ve kütle merkezi hesapları |
Anlat. Uygula |
6 |
İlgili Literatur |
Yapıyı etkileyecek dış ve ani yükler |
Anlat. Uygula |
7 |
İlgili Literatur |
Yapının bu yüklere tepkisi, alabileceği mod şekilleri |
Anlat. Uygula |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
İlgili Literatur |
Deprem, rüzgar gibi farklı karakterdeki yüklere karşı yapı davranışı |
Anlat. Uygula |
10 |
İlgili Literatur |
Yapının her bir katındaki direnç ve gelen yükün katlara göre dağılımı |
Anlat. Uygula |
11 |
İlgili Literatur |
Yapı frekans ve periyodunun hesaplanması |
Anlat. Uygula |
12 |
İlgili Literatur |
Yay sistemleri, merkezkaç kuvveti |
Anlat. Uygula |
13 |
İlgili Literatur |
Makaralar |
Anlat. Uygula |
14 |
İlgili Literatur |
Kafes sistemleri |
Anlat. Uygula |
15 |
İlgili Literatur |
Açısal hareketler, açısal momentum, açısal frekans, merkezcil ivme |
Anlat. Uygula |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
Ferdinand Beer, Phillip Cornwell E., Russel Johnston ‘Mühendisler için Dinamik’ |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Examination Method |
Ara Sınav (Vize) |
1 |
30 |
|
|
Ödev Değerlendirme |
1 |
10 |
|
|
Kısa Sınav |
1 |
10 |
|
|
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) |
1 |
50 |
|
|
TOPLAM |
4 |
100 |
|
|
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
The formal systems used in civil engineering takes and Discuss the different methods
|
|
1 |
|
|
|
|
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Civil engineering design for the project presentation ensures the correct expression
|
|
1 |
|
|
|
|
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Civil engineering design for the project presentation ensures the correct expression
|
|
1 |
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Rise construction in the areas of production engineering can work independently and take responsibility for these issues
|
|
1 |
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
As a requirement of the civil engineering profession and the current change follows the principle of lifelong learning
|
|
1 |
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
As an individual becomes aware of social and professional responsibility
|
0 |
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
The powers and responsibilities of civil engineering and construction management takes place within
|
|
1 |
|
|
|
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
2 |
28 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
7 |
3 |
21 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
Final Sınavı Hazırlığı |
1 |
30 |
30 |
Ara Sınav |
1 |
2 |
2 |
Ara Sınav Hazırlığı |
1 |
25 |
25 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
39 |
0 |
150 |
|
Total Workload of the Course Unit |
150 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
5,9 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
6,0 |
|