Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
INS303 |
HYDRAULIC |
5 |
4 |
3 |
4 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
Türkçe |
Level of the Course Unit : |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : |
Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
Dr.Öğr.Üyesi AHMAD RESHAD NOORI |
Instructor(s) of the Course Unit |
Dr.Öğr.Üyesi YASİN PAŞA |
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
Boyut analizi, model teorisi ve fiziki modellerin matematik hesapları, basınçlı borular ve açık kanal akımları ile ilgili temel denklemleri tanıtmak ve bu konulardaki mühendislik problemlerinde uygulama becerisini sağlamak amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: |
Boyut analizi ve model teorisi ile deney tasarlanması, basınçlı borulardaki akım türleri ve özelliklerinin incelenmesi, basınçlı borulardaki akımın temel denklemleri ve uygulama alanları, serbest yüzeyli akımın türleri ve özellikleri, açık kanal hidroliği konularını içermektedir. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
Boyut analizi ve fiziki modellerin matematik hesapları ile ilgili bilgi sahibi olup deneylerde uygulayabilme |
Basınçlı boruların temel denklemlerini uygulayabilme |
Basınçlı boruların hidroliği ile ilgi mühendislik problemleri çözebilme |
Açık kanalların tasarımı ile ilgili uygulamalı problemleri çözebilme |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
Ders Kitabı 1 Bölüm7 |
Boyut Analizi (Buckingham π Teoremi) |
Anlatım,Uygulama |
2 |
Ders Kitabı 1 Bölüm7 |
Model teorisi |
Anlatım,Uygulama |
3 |
Ders Kitabı 1 Bölüm7 |
Basınçlı akımlarda Hız Dağılımı İfadeleri |
Anlatım,Uygulama |
4 |
Ders Kitabı 1 Bölüm7 |
Basınçlı akımlarda Sürekli Yük Kayıpları |
Anlatım,Uygulama |
5 |
Ders Kitabı 1 Bölüm8 |
Basınçlı akımlarda lokal Yük Kayıpları |
Anlatım,Uygulama |
6 |
Ders Kitabı 1 Bölüm8 |
Çok Hazneli Sistemler |
Anlatım,Uygulama |
7 |
Ders Kitabı 1 Bölüm8 |
Açık kanallarda Üniform Akımlar: Ani ve Tedrici Hareketler |
Anlatım,Uygulama |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Ders Kitabı 1 Bölüm8 |
En-kesit Boyutlandırılma |
Anlatım,Uygulama |
10 |
Ders Kitabı 1 Bölüm8 |
Özgül Enerji |
Anlatım,Uygulama |
11 |
Ders Kitabı 1 Bölüm8 |
Hidrolik Sıçrama |
Anlatım,Uygulama |
12 |
Ders Kitabı 1 Bölüm10 |
Lokal En-kesit Değişimleri |
Anlatım,Uygulama |
13 |
Ders Kitabı 1 Bölüm10 |
Boyuna Profiller (Su Yüzeyinin Diferansiyel Denklemi ) |
Anlatım,Uygulama |
14 |
Ders Kitabı 1 Bölüm6 |
Boyuna Profiller (Su Yüzeyinin Diferansiyel Denklemi ) |
Anlatım,Uygulama |
15 |
Ders Kitabı 1 Bölüm6 |
Uygulama |
Anlatım,Uygulama |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
Akışkanlar Mekaniği ve Hidrolik (Beta Yayınevi), Y. Yüksel, 2009, 3. Basım. |
Hidrolik Laboratuvar Deneyleri, 3.Baskı, YTÜ Yayınevi |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Examination Method |
Ara Sınav (Vize) |
1 |
30 |
|
|
Ödev Değerlendirme |
1 |
10 |
|
|
Kısa Sınav |
1 |
10 |
|
|
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) |
1 |
50 |
|
|
TOPLAM |
4 |
100 |
|
|
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
The formal systems used in civil engineering takes and Discuss the different methods
|
|
|
|
3 |
|
|
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Civil engineering design for the project presentation ensures the correct expression
|
|
|
|
3 |
|
|
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Civil engineering design for the project presentation ensures the correct expression
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Rise construction in the areas of production engineering can work independently and take responsibility for these issues
|
|
|
|
3 |
|
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
As a requirement of the civil engineering profession and the current change follows the principle of lifelong learning
|
|
|
|
3 |
|
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
As an individual becomes aware of social and professional responsibility
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
The powers and responsibilities of civil engineering and construction management takes place within
|
|
|
|
3 |
|
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
4 |
56 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
1 |
14 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
2 |
12 |
24 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
Final Sınavı Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
Ara Sınav |
1 |
2 |
2 |
Ara Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav |
2 |
1 |
2 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
34 |
0 |
100 |
|
Total Workload of the Course Unit |
100 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
3,9 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
4,0 |
|