Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
FIZ107 |
PHYSICS I |
1 |
5 |
4 |
6 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
Türkçe |
Level of the Course Unit : |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : |
Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
Dr.Öğr.Üyesi AHMAD RESHAD NOORI |
Instructor(s) of the Course Unit |
Dr.Öğr.Üyesi AYŞE KARAOĞLU-Dr.Öğr.Üyesi TURGUT ŞAHİN-Dr.Öğr.Üyesi ÜMİT ALKAN |
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
Temel fizik kavramlarını tanıtmak, mekanik olayları içeren belirli fiziksel nicelikleri formüle etmede ve problem çözmedeki becerileri geliştirmek amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: |
Fizik ve Ölçme, Vektörler, Bir Boyutta Hareket, İki Boyutta Hareket, Hareket Kanunları, Dairesel Hareket ve Newton Yasalarının Diğer Uygulamaları, İş ve Kinetik Enerji, Potansiyel Enerji ve Enerjinin Korunumu, Lineer Momentum ve Çarpışmalar, Sabit Eksen Etrafında Bir Katı Cismin Dönüşü, Dönme Hareketi ve Açısal Momentum, Statik Denge ve Esneklik, Salınım Hareketi |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
Bir ve iki boyutlu hareket ile ilgili problemleri çözer. |
İş, İş-Enerji, Enerji Korunumu Kavramlarını tanımlayabilir ve bunlardan yararlanarak bir sistemdeki cisimlerin ötelenme hareketlerini analiz eder. |
Momentum, Momentum Korunumu kavramlarını bilir ve çarpışma problemlerini çözer. |
Belli bir eksen etrafında dönen cisimlerin hareketini ve static dengeyi ifade eder. |
Laboratuvarda uyulması gereken kuralları bilir ve onları uygular. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
KAYNAK TARAMA |
Giriş, Fiziksel Nicelikler, Bir Boyutta Hareket |
Anlatım |
2 |
KAYNAK TARAMA |
Vektörler, İki Boyutta Hareket |
Anlatım |
3 |
KAYNAK TARAMA |
Hareket Kanunları |
Anlatım |
4 |
KAYNAK TARAMA |
Hareket Kanunları |
Anlatım |
5 |
KAYNAK TARAMA |
Dairesel Hareket ve Newton Yasalarının Diğer Uygulamaları |
Anlatım |
6 |
KAYNAK TARAMA |
Enerji ve Enerji Transferi |
Anlatım |
7 |
KAYNAK TARAMA |
Enerji ve Enerji Transferi |
Anlatım |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
KAYNAK TARAMA |
Potansiyel Enerji |
Anlatım |
10 |
KAYNAK TARAMA |
Doğrusal Momentum ve Çarpışma |
Anlatım |
11 |
KAYNAK TARAMA |
Sabit Bir Eksen etrafında Katı Bir Nesnenin Döndürülmesi |
Anlatım |
12 |
KAYNAK TARAMA |
Yuvarlanma ve Açısal Momentum |
Anlatım |
13 |
KAYNAK TARAMA |
Statik denklemi ve Esneklik |
Anlatım |
14 |
KAYNAK TARAMA |
Evrensel Çekim Yasası |
Anlatım |
15 |
KAYNAK TARAMA |
Akışkanlar Mekaniği |
Anlatım |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
SERWAY, A.,2012, Fen ve Mühendislik İçin FİZİK I, Seçkin yayıncılık |
Physics for Scientists and Engineers with Modern Physics, Ninth Edition Raymond A. |
Üniversiteler için Fizik , Karaoğlu, B.,2012, Seçkin Yayıncılık |
“Sears & Zemansky’nin Üniversite Fiziği, Cilt II” Hugh D. Young, Roger A. Freedman, 14. Baskı, Pearson |
Fundamentals of Physics, David Halliday-Robert Resnick |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Examination Method |
Ara Sınav (Vize) |
1 |
30 |
|
|
Ödev Değerlendirme |
1 |
10 |
|
|
Uygulama-Lab |
1 |
5 |
|
|
Kısa Sınav |
1 |
5 |
|
|
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) |
1 |
50 |
|
|
TOPLAM |
5 |
100 |
|
|
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
The formal systems used in civil engineering takes and Discuss the different methods
|
|
|
2 |
|
|
|
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Civil engineering design for the project presentation ensures the correct expression
|
|
1 |
|
|
|
|
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Civil engineering design for the project presentation ensures the correct expression
|
0 |
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Rise construction in the areas of production engineering can work independently and take responsibility for these issues
|
|
1 |
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
As a requirement of the civil engineering profession and the current change follows the principle of lifelong learning
|
|
1 |
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
As an individual becomes aware of social and professional responsibility
|
|
1 |
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
The powers and responsibilities of civil engineering and construction management takes place within
|
|
|
2 |
|
|
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
3 |
42 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
6 |
2 |
12 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
2 |
10 |
20 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
Final Sınavı Hazırlığı |
1 |
10 |
10 |
Ara Sınav |
1 |
2 |
2 |
Ara Sınav Hazırlığı |
1 |
10 |
10 |
Kısa Sınav |
2 |
1 |
2 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
2 |
5 |
10 |
TOPLAM |
44 |
0 |
152 |
|
Total Workload of the Course Unit |
152 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
6 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
6,0 |
|