Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
END481 |
INDUSTRIAL INTERSHIP II |
7 |
0 |
0 |
1 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
Türkçe |
Level of the Course Unit : |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : |
Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
Dr.Öğr.Üyesi BİNNUR GÜRÜL |
Instructor(s) of the Course Unit |
|
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
Dersin amacı, öğrencilerin, derslerde öğrendikleri teorik bilgileri işletmelerin yönetim birimlerinde uygulayarak işletmelerin yönetim ve organizasyon yapılarını, süreçlerini ve işletmelerdeki bilgi akışını uygulamalı olarak öğrenme ve bu konularda analiz ve uygulamalar yapabilme becerisi kazandırmaktır. |
Contents of the Course Unit: |
Firma Bilgileri - Tarihçe - Vizyon ve Misyon, Örgüt Şeması ve Bölüm Bilgileri, Firma Ürünleri - Sektörü, Tesis Yerleşimi, Yönetim ve Karar Verme
Teknik ve Modelleri, Stratejik Planlama ve Yönetim, Personel Alımı -
Hizmet İçi Eğitimler, İş Değerlendirme - Ücretlendirme - Motivasyon, Kalite Yönetim Sistemi - Dokümantasyon, Performans Ölçümü - Üç Verimlilik Göstergesi, Pazarlama Stratejileri ve CRM, Network Ağı, MRP - ERP Yazılım Örnekler, Kullanılan Paket Programlar ve Uygulamaları, Yeniden Yerleşim Planının Hazırlanması, Kapasite Hesaplamaları, Mevcut Konumun Yer Seçim Teknikleriyle İncelenmesi, Bir Ürün İçin Üretim Planlama - Yükleme ve Sıralama, MsProject ile Planlama, Benzetim Uygulaması. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
Stratejik ve taktik planlamayı ayırt eder. |
Kalite yönetim etkinliklerinin farkına varır. |
Müşteri ilişkileri yönetimi temel kavramlarını tarif eder. |
MRP, ERP, SAP gibi yazılımları kullanımı için pratik yapar. |
Üretim planlama ve kontrol faaliyetlerini analiz eder. |
Mevcut sistemi benzetim çalışması ile analiz eder. |
Konum analizi yapar. |
Sistemdeki problemi tespit eder. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
- |
30 işgünü olarak, İGÜ Staj Yönergesi ve Endüstri Mühendisliği Bölümü Staj
Kılavuzundaki gereklilikleri sağlayacak şekilde başlıca aşağıdaki konular üzerinde
uygulamalı olarak çalışmalar yapmak. |
Staj II Uygulama |
2 |
- |
İşletmedeki karar verme tekniklerini incelemek |
Staj II Uygulama |
3 |
- |
İnsan kaynakları yönetimi uygulamalarını incelemek. |
Staj II Uygulama |
4 |
- |
Stratejik planlama uygulamalarını analiz etmek. |
Staj II Uygulama |
5 |
- |
Prim teşvik sistemlerini incelemek. |
Staj II Uygulama |
6 |
- |
Kalite yönetim sistemlerini ve kalite kontrol aktivitelerini incelemek. |
Staj II Uygulama |
7 |
- |
Müşteri ilişkileri yönetimi ile ilgili çalışmaları incelemek. |
Staj II Uygulama |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
- |
İşletmenin bilgisayar ağ yapısını incelemek. |
Staj II Uygulama |
10 |
- |
Stok kontrolü ve depo yönetimi aktivitelerini incelemek. |
Staj II Uygulama |
11 |
- |
İş zekâsı ve öğrenen organizasyon kavramlarını araştırmak uygulama geliştirmek. |
Staj II Uygulama |
12 |
- |
Yerleşim planı hazırlamak. |
Staj II Uygulama |
13 |
- |
Kapasite planlaması yapmak. |
Staj II Uygulama |
14 |
- |
İş sıralama ve çizelgeleme çalışmaları yapmak. |
Staj II Uygulama |
15 |
- |
Bilgi yönetimi çalışmaları varsa incelemek, yoksa önerilerde bulunmak. |
Staj II Uygulama |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
Endüstri Stajları Kılavuzu ve Staj Defteri - End Müh Böl |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Gain sufficient knowledge in Mathematics, Science and Industrial Engineering.
|
|
|
|
|
|
5 |
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Analyzes and evaluates existing application areas in the field of Industrial Engineering and develops applications for their solutions.
|
|
|
|
|
|
5 |
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Analyzes a system, the components of that system, the process of that system, and designs the system by examining it in line with realistic constraints and goals.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Gains the ability to model and solve engineering problems.
|
|
|
|
|
|
5 |
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Identifies the problems that may be encountered in the field of industrial engineering and acquires the ability to choose and apply the appropriate method to be used in problem solving.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Selects and uses technical tools necessary for industrial engineering applications; uses information technologies effectively.
|
|
|
|
|
|
5 |
3 |
Designs experiments, conducts experiments, collects data, analyzes and interprets the results to examine problems in the field of industrial engineering.
|
|
|
|
|
|
5 |
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Gains the ability to work effectively within a team.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Works effectively individually and takes responsibility.
|
|
|
|
|
|
5 |
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Accesses the necessary information for a determined problem and searches for resources for this purpose.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Has the ability to follow all developments in the field of industrial engineering and constantly renew itself.
|
|
|
|
|
|
5 |
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Gains oral and written communication skills and speaks at least one foreign language.
|
|
|
|
|
|
5 |
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Has awareness of professional and ethical responsibility.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Has knowledge about the universal and social effects of industrial engineering applications and reaches solutions by being aware of the importance of an innovative approach in solving engineering problems.
|
|
|
|
|
|
5 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
0 |
0 |
0 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
0 |
0 |
0 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
5 |
6 |
30 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
Ara Sınav |
0 |
0 |
0 |
Ara Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
6 |
0 |
31 |
|
Total Workload of the Course Unit |
31 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
1,2 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
1,0 |
|